چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 64729

در تغذیه کودکان زیر یک سال، قبل از خوراندن غذای کمکی، کودک باید از شیر تغذیه شده باشد.

برای غذای کمکی نوزادان چه نکاتی باید رعایت شود؟

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌‎های کودکان و نوزادان گفت: در تغذیه کودکان زیر یک سال، قبل از خوراندن غذای کمکی، کودک باید از شیر تغذیه شده باشد.

منصور صادق‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به نحوه رژیم غذایی کودکانی که تغذیه انحصاری آنها از شیر مادر است، اظهار کرد: تغذیه کمکی این عده از نوزادان باید بعد از پایان 6 ماهگی شروع شود و قبل از 6 ماهگی این نوزادان حتی نیاز به آب نوشیدنی هم ندارند.

وی اظهار کرد: آن دسته از نوزادانی که در کنار شیر مادر از شیر خشک نیز استفاده می‌کنند، تغذیه کمکی این نوزادان را از پایان 4 ماهگی می‌توان شروع کرد.

این متخصص کودکان با اشاره به شروع تغذیه نوزادان، یادآور شد: شروع تغذیه باید با فرنی، حریره بادام، پوره سیب زمینی و هویج باشد و استفاده از لعاب برنج زیاد توصیه نمی‌شود.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: سوپی که برای تغذیه نوزادان زیر یک سال استفاده می‌شود باید دارای سیب‌زمینی، هویج، برنج، جعفری، ماهیچه گوسفند یا مرغ باشد و در هنگام مصرف نیز مواد سوپ کاملاً در مخلوط کن له شده باشد تا مشکلی هنگام خوردن نوزاد به وجود نیاید و بتواند تغذیه راحتی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه نوزاد به هنگام تغذیه کمکی افت وزن پیدا می‌کند، ادامه داد: تعداد وعده‌های غذایی جدید که شروع می‎شود باید با یک هفته فاصله انجام شود و چنانچه نوزادی نسبت به تغذیه حساسیت داشته باشد در این مدت خود را نشان می‌دهد و تغذیه با غذای کمکی در هر وعده نباید از 10 قاشق مرباخوری بیشتر باشد.

وی با اشاره به خوراندن آب به نوزادان، ابراز کرد: از زمانی که نوزاد از غذای کمکی استفاده می‌کند باید آب جوشیده خنک شده نیز به این نوزادان داده شود و چنانچه نوزادی از شیر خشک استفاده می‌کند در روز 2 تا 3 نوبت باید از آب نوشیدنی بهره‌مند شود.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه تا 6 ماهگی سیستم ایمنی نوزاد پایین است، تأکید کرد: اگر در آماده‌سازی تغذیه کمکی نوزاد اهمال شده باشد، نوزاد دچار اسهال و استفراغ شده و به موادغذایی آلرژی پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha