سلامت نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تجهیزات پزشکی که ارز مرجع گرفته‌اند، پس از ترخیص، قیمت‌گذاری شده‌اند، اظهار کرد: قیمت‌ تجهیزات پزشکی تحت کنترل درآمده است و نیاز مراکز درمانی به مرور با رصد و فعالیت سه شبکه توزیع که طراحی کرده‌ایم برطرف و به دست مصرف‌کننده‌ نهایی می‌رسد.

مهندس سعیدرضا شاهمرادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در توضیح آخرین روند ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک، عنوان کرد: ترخیص کالاها از گمرک در دو مرحله صورت می‌پذیرد. نخست کارشناسی اولیه فرم‌ها و اطلاعات مربوط به کالا است که مجوز ورود، دریافت می‌کند و دیگری مرحله ترخیص است که وقتی کالا وارد گمرک شد، مجددا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که آیا این جنس همانی است که پیش از این مجوز گرفته بود یا خیر.

وی ادامه داد: در این مرحله، در پروسه زمانبندی کمتر از 24 ساعت وضعیت کالا مشخص شده و مجوز ترخیص صادر می‌شود. اکنون با توجه به ارتباط سامانه ورود و ترخیص با ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اطلاعات ثبت شده و گمرک کالاهایی که در سامانه قاچاق کالا هم وجود دارد و مورد تایید وزارت بهداشت هم هست را ترخیص می‌کند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر ترخیص کالا به تعویق می‌افتد، یکی از علل آن تخصیص ارز مرجع است، گفت: علاوه بر مجوز وزارت بهداشت، عملکرد بانک‌های عامل هم حائز اهمیت است. علت دیگر هم به کیفیت باز می‌گردد اگر کالایی کیفیت نداشته باشد قطعا مجوز ورود نمی‌گیرد.

وی افزود: کالاهای مشمول دریافت ارز مرجع به تایید وزارت بهداشت رسیده و سپس به بانک مرکزی اعلام می‌شود. بانک مرکزی هم ارز مورد نیاز را به بانک‌های عامل تخصیص می‌دهد و بانک عامل هم وجه را برای شرکت مبدا منتقل می‌کند.

شاهمرادی با بیان اینکه روند واردات برای همه اقلام پزشکی یکسان نیست، گفت: برخی تجهیزات مشکلی برای ورود ندارند اما پروسه برای برخی هم زمانبر می‌شود. سعی کرده‌ایم برای ترخیص کالاهایی را که در گمرک مانده‌اند با بانک مکاتبه کنیم تا هر چه سریعتر وضعیتشان روشن شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: همه تجهیزات بدون استثنا باید قیمت‌گذاری شده و در شبکه توزیع ثبت شوند. باید گفت تجهیزات در سه شبکه توزیعی رصد می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha