چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 64732
 سلامت نیوز : با وجود این که فقط چهار ماه از برداشت برنج داخلی گذشته و درهای گمرک هم از ابتدای سال تاکنون (حتی در فصل برداشت) به روی برنج‌های خارجی از راه‌های دور و نزدیک (هند، پاکستان، اروگوئه و...) باز بوده، قیمت این محصول در بازار مصرف افزایش چشمگیری داشته که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، احتکار برنج دولتی و عرضه در بازار سیاه با قیمت دو برابر را عامل افزایش قیمت این محصول استرتژیک عنوان و اظهار کرده است «سیاست‌های نادرست وزارت تجارت باعث شده در حالی‌که مدت کمی از برداشت محصول داخلی گذشته، قیمت برنج افزایش یابد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به گفته علی ایران‌پور به رغم این که وزارت تجارت اخیراً برنج دولتی را در کیسه‌های 10 کیلوگرمی به قیمت 23 هزار و‌500 تومان توزیع می‌کند، در سایه بی‌نظارتی‌ها این برنج در بازار سیاه 45 هزار تومان توسط دلالان فروخته می‌شود و این امر عاملی شده تا فروشندگان نیز برنج را احتکار کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی در وزارت تجارت متمرکز شده گفت: واردات در خارج از زمان نیاز، باعث ضربه به تولید می‌شود چراکه واردات در زمانی صورت گرفته که برداشت برنج ایرانی به تازگی تمام شده و این سیاست‌های نادرست باعث بر هم خوردن ثبات قیمت بازار می‌شود.

برنج خارجی 5 هزار تومانی در کردستان
از کردستان هم خبر می رسد کمبود برنج در بازار و نیاز مردم به خرید بیشتر باعث شده است که قیمت این محصول به صورت لحظه ای افزایش یابد و در بعضی از شهرهای استان، هر کیسه 10 کیلویی برنج زعفرانی خارجی بیش از 50هزار تومان به فروش رسید.هرچند که تا چندی قبل میزان واردات برنج های خارجی به کردستان و وجود بیش از حد آن باعث کاهش جدی قیمت این محصول می شد ولی متاسفانه در حال حاضر واردکنندگان به دلیل اختلاف نظر با مسئولان و سازمان‌های متولی حاضر به واردات برنج خارجی نیستند و این روند وضعیت بازار در کردستان را به وضعیت فعلی رسانده است. بختیار خلیقی با اشاره به علت اصلی نایاب شدن برنج در استان کردستان و سایر نقاط کشور عنوان کرد: اختلاف بین واردکنندگان این محصول و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان دلیل اصلی بروز این مشکل است به همین دلیل واردکنندگان برنج هزینه رفت و برگشت وسایل نقلیه حامل برنج را پرداخت می کردند اما چندی پیش اعلام کردند حاضر به پذیرش هزینه برگشت خودروها نیستند و تنها هزینه مسیر رفت را می‌پردازند و این روند باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شد.

آمارها متناقض است
درحالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی رسمی، میزان نیاز به واردات برنج را 800 هزار تن اعلام کرده و در این حال از ثبت سفارش یک میلیون و 500 هزار تن برنج تاکنون خبر داده و اعلام کرده است که 750 هزار تن از این میزان تاکنون وارد شده و بقیه در حال ورود است. «عباس‌قبادی» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی تاکید کرده است که به اندازه کافی برنج در کشور وجود دارد.همچنین به گفته معاون وزیر تجارت میزان نیاز برنج کشور سه تا سه میلیون و 200 هزار تن است که تنها یک میلیون تن آن وارد و مابقی از برنج ایرانی تامین می‌شود. در این میان جای این پرسش باقی است که اگر یک میلیون تن به برنج وارداتی نیاز داریم چرا تاکنون یک و نیم میلیون تن ثبت سفارش واردات این محصول صورت گرفته است؟ آن هم در حالی که مسئولان امر بر کافی بودن برنج‌های وارداتی تاکید دارند.

زمین های برنج ویلا نشود
ازسوی دیگر نماینده لنگرود با اشاره به واردات گسترده برنج به کشور گفت: این اقدام ضربه سنگینی به برنج کاری کشور و خود کفایی این محصول است. لاهوتی افزود:نباید اجازه دهیم اتفاقی که برای باغ های چای ما افتاده و باعث شده 50 در صد زمین ها تبدیل به ویلا شود برای برنج کاری رخ دهد چون ادامه این روند خیانت به کشور است و منجر به محو برنج کاری می‌شود. مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص واردات برنج به کشور افزود: واقعا جای تاسف است درموقعیتی که صحبت از تولید ملی وخود کفایی است، ما دست به واردات محصولاتی بزنیم که توان تولید آن رادر داخل کشور داریم. وی با بیان اینکه در کشور چیزی حدود دو میلیون هشتصد هزارتن برنج مصرف می شود که از این رقم دو میلیون 400 هزار تن تولید داخلی است تاکید کرد:ما به راحتی می توانیم با اصلاح بذر رقم تولید را به بیش از نیاز داخل افزایش دهیم اما به دلیل منفعت برخی در واردات، عملا این هدف نادیده گرفته می‌شود. امسال دو میلیون و 400 هزار تن برنج از شالیزارهای کشورمان برداشت شد که اگر نیاز بازار مصرف را درنهایت سه میلیون و 200 هزار تن اعلام شده از سوی وزارت تجارت تلقی کنیم، نیازمند واردات 800 هزار تن برنج هستیم که با در نظر گرفتن ذخیره‌سازی و به گفته معاون وزیر تجارت باید یک میلیون تن برنج وارد شود اما خبرها حاکی از ثبت سفارش واردات 500 هزار تن برنج مازاد نیاز کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha