چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 64738
سلامت نیوز : انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران در تاریخ 23 تیرماه در محل سازمان نظام پزشکی کشور و تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، از نکات قابل توجه در این انتخابات، تأخیر سه ساله در برگزاری آن از سوی هیأت مدیره قبلی و مشارکت بیش از انتظار پزشکان عمومی سراسر کشور بود، به نحوی که بسیاری از پزشکان استانهای دور و نزدیک حتی با اتوبوس خود را در زمان و مکان مقرر به صندوقهای رأی رسانده تا در تعیین هیأت مدیره جدید مشارکت داشته باشند.
 
به گزارش ایسنا، علیرغم برگزاری انتخابات تحت نظر نماینده وزارت بهداشت و شمارش و اعلام آراء در صورتجلسه پایانی، در 6 ماه گذشته موضوع تأیید انتخابات در کمیسیون انجمنهای علمی وزارت بهداشت معوق مانده و این موجب شبهات فراوانی در زمینه علت امر شده است، از سوی دیگر دکتر "محققی" رییس کمیسیون انجمن های علمی شایعه رد این انتخابات را منتفی دانست و به آینده موکول کرد، بر آن  شدیم تا با دکتر "عباس کامیابی" رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان که در این انتخابات حائز رتبه نخست در فهرست یازده نفره منتخبین شده است گفتگویی انجام دهیم تا از چگونگی موضوع و حواشی آن بیشتر مطلع شویم.
 
دکتر کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان در رابطه با عبور موفقیت آمیز از انتخابات پر سر و صدای انجمن پزشکان عمومی ایران اظهار کرد: بایستی متذکر شوم که پزشکان عمومی با جمعیت حدود 55 هزار نفر در کشور بدنه پزشکی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند و هر روز وظایف بیشتری در نظام سلامت عهده دار می‌شوند، اما این افراد از سویی دیگر با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه هستند که این تضاد ایجاب می‌کند که تشکل علمی و صنفی فعالی داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: انجمن پزشکان عمومی کشور در اواخر سال 71 شروع به کار کرده و دوستان و همکاران پیشکسوت ما در این سالها تلاش خود را در حد توان و امکانات انجام داده اند.
 
دکتر کامیابی افزود: بعد از انتخابات هیات مدیره که در سال 1383 انجام شد پروانه فعالیت این انجمن به مدتی که در اساسنامه مشخص شده بود صادر گردید و مهلت فعالیت هیات مدیره مرداد ماه 1386 به پایان می رسید اما با کمال تعجب حدود 7 سال هیچگونه تحولی در هیات مدیره انجمن اتفاق نیفتاد و انتخابات به دلایل مختلف تا امسال به تعویق افتاد.
 
وی در پاسخ به اینکه چه کسی مسوولیت این تاخیر را به عهده دارد؟ بیان کرد: برگزاری انتخابات مطابق اساسنامه انجمن های علمی به عهده هیات مدیره وقت انجمن است اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز عهده‌دار نظارت و رعایت مقررات در انجمن هاست.
 اینکه در سایر انجمن ها چنین مسئله ای معمول باشد بسیار بعید است اما مسلما حساسیت کار برای انجمنی که می تواند در برگیرنده بزرگترین گروه پزشکی کشور باشد بسیار بالا و مسامحه در این امر نابخشودنی است.
 
رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان گفت: البته مستنداتی در دست است که برای حفظ حرمت همکاران ترجیح می دهیم تا وقت مقرر مکتوم بماند؛ هدف تعیین مقصر نیست زیرا به حمداله در تیر ماه سال جاری سرانجام این انتخابات با مشارکت خوبی برگزار شد و طیف‌های مختلفی از گروه پزشکی به رقابت پرداختند و 11 نفر به عنوان اعضاء هیأت مدیره و یک نفر به عنوان بازرس حائز اکثریت آراء شدند.
 
دکتر کامیابی در رابطه با این سوال که چرا هنوز تأیید انتخابات از سوی وزارتخانه انجام نشده است؟ گفت: علی‌القاعده باید زودتر از این انجام می‌شد، اصولاً انتخابات انجمن های علمی ظرف مدت یکی دو ماه تعیین تکلیف می‌شود البته اینجا وضعیت متفاوت است، حاضرین در این انتخابات نماینده جمع بزرگی از پزشکان بوده‌اند که بایستی در برخورد با مشارکت آنها بسیار دقیق و سریع عمل نمود.
 
وی ادامه داد: اینگونه تأخیرها به اعتماد بدنه جامعه پزشکی لطمات جبران ناپذیر وارد کرده و لذت مشارکت در نظام سلامت جمهوری اسلامی را دچار خدشه می‌کند.
 
دکتر کامیابی همچنین بیان کرد: تنها دلیلی که تاکنون ذکر شده، اعتراض برخی از کاندیداهایی است که رأی لازم را به دست نیاورده‌اند، جالب اینجاست که این افراد خودشان برگزار کننده و میزبان انتخابات بوده‌اند و در برابر بسیاری از اقدامات خودشان، جامعه پزشکی خویشتنداری و مدارا پیشه کرده است.
 
وی اظهار کرد: اما این انتخابات چند ویژگی داشت که باعث شگفتی شد، اول حضور بی نظیر پزشکان در انتخابات بود که برای اولین با از اقصی نقاط کشور حضور داشتند، دوم تشکیل یک ائتلاف فراگیر بود که توانست اکثریت شعب انجمن در شهرستان ها را منسجم کند و سوم موفقیت کامل کاندیداهای این ائتلاف بود که تمامی آنها توانستند رای اعتماد جامعه پزشکان عمومی را کسب کنند به طوریکه 55% کل آرای به صندوق ریخته شده را توانستند به دست بیاورند در حالیکه کاندیداهای این ائتلاف فقط 13% از کل کاندیداها را شامل می شدند.
 
دکتر کامیابی یادآوری کرد: تأخیر در پاسخگویی به مشارکت بالای جامعه پزشکان عمومی و اعتماد آنها لطمات جدی وارد می‌کند، ضمناً هیچ دلیل قانع کننده ای برای منتخبین و رای دهندگان متصور نیست و مسوولین ناظر که در انتخابات حاضر شده اند در جلساتی که با آنها داشته ایم وجاهت و سلامت روند انتخابات را تایید کرده اند.
 
رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان  در مورد حرف های برخی پزشکان و حاشیه سازی ها گفت:همین حرفها و شایعات دلیل اهمیت تسریع در کار است، تأخیر غیر موجه باعث فرصت سوزی می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: در زمان انتخابات 30 انجمن پزشکان عمومی در استانهای کشور ائتلاف کردند و مشارکت داشتند، این ارزشمند است حالا تعداد این انجمن‌ها بیشتر هم شده است، آنها به هر حال کار خودشان را می‌کنند و منتظر نمی‌‌مانند تا انجمن کشوری تعیین تکلیف شود و تأخیر در تأیید مشارکت آنها موجب تقابل و دو دستگی می‌شود که به نفع نظام سلامت کشور نیست.
 
دکتر کامیابی تصریح کرد: در مورد پزشک خانواده شهری هم موضع انجمن‌های پزشکان عمومی در سطح استانها این است که نظام ارجاع و پزشک خانواده راه نجات نظام سلامت کشور است اما بایستی اصلاح‌پذیر باشیم و از نظرات بدنه اجرایی طرح که پزشکان هستند بیشتر استفاده شود، در حال حاضر این فاصله بین پزشکان و مرکز تصمیم‌گیری اجرایی طرح نگران کننده است.
 
وی تاکید کرد: به هر حال انتخابات نظام پزشکی کشور اهمیت بالایی دارد زیرا نظام پزشکی به عنوان بزرگترین تشکل صنفی در کشور که بار فرهنگی و علمی و فرهیختگی بالایی دارد از وزن قابل توجهی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است ولی بهتر است همه چیز در قاعده بازی صورت بگیرد.
 
دکتر کامیابی بیان کرد: پیچیده کردن این موضوعات به هیچ جناح و گروهی کمکی نمی‌کند تنها رواج نوعی تفرقه قلمداد می‌شود که ضرر آن متوجه کل نظام سلامت و مشارکت‌پذیری پزشکان در کلیت نظام خواهد شد.
 
رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان گفت: انتخابات آتی نظام پزشکی پزشکان عمومی کشور از بصیرت و همبستگی کافی برخوردار خواهند بود و وظیفه خود را برای شرکت و انتخاب نمایندگان دلسوز و واقعی ادا خواهند کرد.
 
دکتر کامیابی رابطه با وضعیت فعلی انجمن پزشکان عمومی کشور اظهار کرد: انجمن‌های صنفی و علمی نقش مهمی در پیگیری و اصلاح امور دارند، در حال حاضر هیأت مدیره قبلی در محل ساختمان نظام پزشکی کشور مستقر است و مکاتبه هم می‌کند، اما انجمن‌های شهرستانی و استانی کار خودشان را انجام می‌دهند و رأی آنها نشانه عدم رضایت آنها از وضعیت موجود است.
 
وی افزود: به هر حال ما به عنوان منتخبین آنها وظیفه داریم امور مرتبط را پیگیری کنیم و در قطعنامه گردهمایی اخیر حدود 35 انجمن در گیلان ما موظف شدیم که هر چه سریعتر تشریفات شروع به کار خود را پیگیری نماییم و در حال حاضر به عنوان نمایندگان انجمن‌های کشوری در حال فعالیت هستیم و جلسات منظمی داریم.
 
دکتر کامیابی اظهار کرد: انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی شأن و جایگاه خود را در نظام سلامت بشناسد و به سوی همگرایی طیف‌های مختلف حرکت کند، این حداقل انتظارست کارهای زیادی هست که باید به انجام برسد، در حال حاضر سوالات فراوانی از طرف پزشکان عمومی هست که بی جواب مانده و آنها انتظار دارند که بیش از این پیگیر مسائل و مشکلاتشان باشیم.
 
رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان در مورد انتظارات خود از وزارتخانه گفت: مصاحبه دکتر محققی در کرمان نشان از آن داشت که وزارت بهداشت در زمینه تصمیم‌گیری، تسریع خواهد کرد، آنها خوب می‌دانند که معوق نگه داشتن مطالبات صنفی زمینه رشد دیدگاههای رادیکال را فراهم می‌کند.
 
دکتر کامیابی ادامه داد: ما در تعامل با انجمن‌های پزشکان عمومی در سطح شهرستانها و استانهای کشور تلاش داشته‌ایم تا خویشتن‌داری و همکاری را سرلوحه کار قرار داده و از هرگونه تنش و تقابل جلوگیری کنیم، کارهای زیادی هست که باید انجام شود مثل پیگیری اصلاح طرح پزشک خانواده شهری و تثبیت جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور.
 
 وی تاکید کرد: یادمان باشد که جایگاه‌ها تغییر می‌کند اما در نهایت همه ما به جامعه پزشکی تعلق داریم و به هر حال این جامعه خدمات و رفتارهای ما را فراموش نخواهد کرد.
 
رییس انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی استان کرمان گفت: متاسفانه خیلی ها مدعی عدالت در عملکرد می شوند اما بنده رفتاری را که تا کنون نسبت به انجمن شده مصداقی از جفا به یک تشکل متعلق به پزشکان عمومی می دانم، ولی در حال حاضر باید ببینیم که رویکرد دکتر"طریقت"سرپرست جدید وزارت بهداشت در این مورد چیست، اما امیدوارم که این معضل در کوتاه مدت حل شود.
 
دکتر کامیابی افزود: انجمن های پزشکان عمومی شهرستانها و استانهای کشور با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد و هیچ مجموعه‌ای بدون رضایت و همکاری بدنه خود به ساحل سلامت نخواهد رسید.
 
وی بیان کرد: معتقدیم بیش از تقابل به تلاش نیازمندیم و آینده پزشکان عمومی در کشور نباید بازیچه دست منافع شخصی و گروهی باشد، زیرا خدمات پزشکی مردم فصل الخطاب است و هیچکس نباید در تأمین منافع توام مردم و جامعه پزشکی خللی ایجاد کند.
 
دکتر کامیابی اظهار کرد: ایجاد احساس یأس و فاصله ما بین تصمیم‌گیران نظام سلامت و بدنه جامعه پزشکی موجب آسیب‌های فراوانی به ثبات اجتماعی و سلامت عمومی جامعه خواهد شد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:هیچ ناخدایی به تنهایی نمی‌تواند کشتی نظام سلامت را به ساحل امن برساند، از جامعه پزشکان عمومی هم که به رغم همه مشکلات صنفی و کم لطفی های نظام سلامت در این انتخابات به صورت فراگیر شرکت کردند تشکر می کنم و مجددا این عزیزان را به خویشتنداری برای حل مشکلات در چارچوب قانون توصیه می کنم و مطمئن هستم با توسعه این انسجام هر مشکلی قابل حل و فصل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha