چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6474

پژوهشگران می‌گویند یك ویروس معمولی باعث می‌شود سلولهای بنیادی بالغ انسان به سلولهای چربی تبدیل شوند. این كشف می‌تواند علت بروز چاقی را در برخی افراد توضیح دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از شیكاگو، این تحقیق در كنار تحقیقات قبلی بر روی ویروس آدنوویروس ‪ ۳۶‬كه علت شایع عفونتهای چشمی و تنفسی است می‌تواند به تهیه واكسن چاقی كمك كند.

نیكهیل دوراندهار استادیار مركز تحقیقات بیوپزشكی پنینگتون در دانشگاه ایالتی لوییزیانا می‌گوید واكسن چاقی قادر نیست از از همه انواع چاقی پیشگیری كند، بلكه فقط چاقی كه در اثر این ویروس انسانی بروز می‌كند با تهیه واكسن قابل پیشگیری است.

در این مطالعه محققان مشاهده كردند ویروس آدنوویروس ‪ ۳۶‬یا ‪AD-36‬ باعث افزایش وزن حیوانات در تحقیقات آزمایشگاهی می‌شود.

این محققان در یك مطالعه بزرگ بر روی انسانها دریافتند احتمال آلودگی به این ویروس در افراد چاق سه برابر افراد لاغر است.

اكنون دانشمندان ثابت كرده‌اند تماس با این ویروس، سلولهای بنیادی بالغ انسان را وامی دارد به سلولهای ذخیره‌كننده چربی تبدیل شوند.

دكتر ماگدالنا پاساریكا سرپرست این تحقیق، سلولهای بنیادی بالغ را از بافت چربی بیمارانی كه تحت لیپوساكشن قرار گرفته بودند جدا كرد. سلولهای بنیادی نوعی سلولهای اصلی هستند كه به سلولهای تخصصی‌تر تمایز می‌یابند.

محققان نیمی از سلولهای بنیادی را در معرض این ویروس قرار دادند. پس از یك هفته، بیشتر سلولهای بنیادی آلوده به ویروس، به سلولهای چربی تبدیل شدند، درحالی كه سلولهایی كه آلوده نشدند تغییری نیافتند.

نتایج این مطالعه در اجلاس انجمن شیمی آمریكا در بوستون ارایه شده است.

ویروس آدنوویروس ‪ ۳۶‬فقط یكی از ‪ ۱۰‬میكرب شناخته شده مرتبط با چاقی است و احتمال كشف میكربهای دیگر نیز وجود دارد.

به گفته محققان برخی از مردم به سختی می‌توانند باور كنند كه ویروس می‌تواند علت چاقی باشد.

آنها می‌گویند پرخوری بدون تردید با افزایش وزن ارتباط دارد. اما چاقی علل گوناگونی دارد. پرخوری، ژنها، سوخت و ساز بدن و احتمالا ویروسها و عفونتها هم در چاقی نقش دارند.

این محققان نسبت به تهیه واكسن یا دارویی برای مقابله با این ویروس ابراز امیدواری كردند و بر شناخت بهتر نقش این ویروس در چاقی در انسانها تاكید كردند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، در سراسر جهان ‪ ۴۰۰‬میلیون نفر از جمله ‪ ۲۰‬میلیون كودك زیر پنج سال دچار چاقی هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha