چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 64740
سلامت نیوز : خبر بازهم از آلودگی است. بازهم آلودگی هوا. اما این بار خودرو یا کارخانه موجبات این آلودگی را فراهم نکرده است بلکه این مرتبه علت این آلودگی‌ها نیروگاه است. نیروگاهی که یکی می‌گوید آلودگی ندارد و دیگری می‌گوید آلودگی‌اش آن‌قدر‌ها هم نیست. کمی آن‌طرف‌تر دیگری می‌گوید در نتیجه این آلودگی‌ها ۳۰۰ نفر به سرطان دچار شده‌اند. بازهم مشخص نیست که چه کسی در این میان راست می‌گوید و بالاخره سطح آلودگی‌ها در این حد است یا خیر؟

۳۰۰نفر به دلیل وجود نیروگاه شازند سرطان گرفته‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ ماجرا از جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی آغاز شد. آنگونه که محمدحسن آصفری در تذکری در این ارتباط گفت: به دلیل وجود نیروگاه، شهر اراک از ۳۶۵ روز سال ۲۵۰ روز را در آلودگی می‌گذراند و هیچ تعهدی هم برای رفع آلودگی دراین شهر وجود ندارد. نماینده مردم اراک خاطر نشان کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره به محیط زیست دارد، اما متاسفانه توجهی از سوی سازمان محیط‌زیست برای رفع آلودگی شکل نمی‌گیرد و هر زمان که تهران آلوده می‌شود صداوسیمای ما بیدار می‌شود. آصفری گفت: ‌در طول ۳۶۵ روز سال، ۲۵۰ روز شهر اراک آلوده است و دلیل آن صرفا وجود نیروگاه شازند است اما متاسفانه هیچ تعهدی برای رفع آلودگی در شهر وجود ندارد. وی با بیان این‌که «‌۳۰۰ نفر به دلیل گرفتار شدن به بیماری سرطان در نوبت بیمارستان هستند» مدعی شد: دلیل عمده این بیماری وجود نیروگاه و آلودگی ناشی از آن است؛ لذا خواهشمندیم معضل آلودگی برطرف شود.

عزیزی: سطح آلودگی در اراک ناچیزاست

اما از سوی دیگر قاسم عزیزی، نماینده شازند آلودگی در اراک را رد می‌کند و به «قانون» می‌گوید: بر اساس مطالعاتی که وزارت نیرو انجام داده مشخص شده است که سطح آلودگی نیروگاه در اراک ناچیز است. وی ادامه داد: چنانچه آلودگی در شهر اراک هم وجود دارد به علت ترافیک سنگین این شهر، وجود دو کمربندی در سطح شهر و کوره‌پزخانه‌ها در نتیجه نیروگاه اثری روی شهر اراک ندارد. عزیزی با تاکید بر اینکه آلودگی نیروگاه در شهر شازند بیشتر است گفت: عنصر خطرناکی که در این آلودگی وجود دارد گوگرد است. از سوی دیگر حجم بالای بیماران سرطانی در اراک به این دلیل است که در غرب کشور مراکز تخصصی سرطان وجود ندارد و بیشتر بیماران سرطانی برای درمان به شهر اراک مراجعه می‌کنند که به همین دلیل نمی‌توان حجم بالای بیماران سرطانی در اراک را به علت نیروگاه شازند دانست.

مدیرعامل نیروگاه: مجبور به استفاده از مازوت هستیم

مدیرعامل نیروگاه شازند نیز در مورد آلودگی‌های این نیروگاه به «قانون» گفت: به هر حال هر صنعتی دارای یک میزان آلایندگی است. نیروگاه شازند نیز که یکی از چهار نیروگاه بزرگ کشور است از این دسته جدا نیست. از سوی دیگر چهار تا پنج درصد برق کل کشور توسط این نیروگاه تامین می‌شود. حمید بادرستانی در ادامه یادآور شد: ما منکر آلودگی‌های این نیروگاه نیستیم اما در مورد شدت و میزان این آلودگی بحث داریم. تا به حال به جز وزارت نیرو هیچ پژوهش دیگری در مورد میزان آلودگی‌های این نیروگاه صورت نگرفته است. یک تیم پژوهشی به نام اطلس آلایندگی‌ها طی دو سال کار تحقیقاتی این نتیجه را گرفته است که تاثیرات این نیروگاه در شهر اراک بسیار ناچیز است. بادرستانی تصریح کرد: بیشترین حجم آلودگی‌های این نیروگاه تا فاصله ۱۰ کیلومتری است.

این در حالی است که فاصله نیروگاه تا شهر اراک ۱۸ کیلومتر است. در نتیجه حجم آلودگی نیروگاه در شهر اراک بسیار کم است. وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه فاصله شهر شازند تا نیروگاه کمتر است حجم آلودگی‌ها در شازند بیشتر است. همچنین تنها عنصر آلاینده این نیروگاه گوگرد است که آن هم به دلیل مازوتی است که به نیروگاه تحویل داده می‌شود. البته اصلا تمایلی به استفاده از مازوت نیست و در بیشتر موارد مجبور به استفاده از آن می‌شویم. مدیرعامل نیروگاه شازند یادآور شد: از سوی دیگر قیمت مازوت پنج برابر گاز است و تجهیزات ما را دچار خورندگی می‌کند و اصلا استفاده از آن برای ما مقرون به صرفه نیست اما متاسفانه استفاده یا عدم استفاده از گاز در اختیار نیروگاه نیست و در اختیار شرکت ملی گاز ایران است.

داستان ادامه دار آلودگی نیروگاه‌ها

آلودگی نیروگاه‌ها و تاسیسات پتروشیمی بر مردم اهالی یک داستان قدیمی ودنباله دار است. داستانی که همواره موجبات اعتراض اهالی را پدید آورده است. با این همه ظاهرا این آلودگی نیز همچون‌‌ همان آلودگی که مردم تهران در حال تحمل آن هستند نوعی توفیق اجباری برای مردم این ناحیه است. اما نکته اصلی اینجاست که در این میان هر کس به نوعی نظر می‌دهد. یکی ماجرا را از بیخ تکذیب می‌کند و یکی هم تایید. اما بدون شک در میان تایید و تکذیب‌های مسئولین آن کس که قربانی می‌شود مردم هستند. مردمی که در شهرهای کوچک هم از آلودگی در امان نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha