مدیر عامل انجمن هموفیلی ایران از کاهش درصدی سطح دسترسی بیماران به دارو خبر داد و گفت: تنها یک داروی مورد نیاز هموفیلی در داخل کشور تولید می شود و باقی وارداتی است.

دسترسی بیماران هموفیلی به دارو 50 درصد کاهش یافته است
سلامت نیوز : احمد قویدل در گفت و گو با پانا درخصوص وضعیت داروهای بیماران هموفیلی بیان کرد: داروهای بیماران هموفیلی داروهای خاص و پیچیده ای است که تمامی آن ها در خارج از کشور تولید می شود و وارداتی هستند و تنها چند ماهی است که یکی از داروها به نام فاکتور هفت با ساختار نوترکیب توسط یکی از شرکت های داروسازی داخلی تهیه شده است.

وی ادامه داد: داروی فاکتور هفت از جمله داروهای گران قیمت بیماران هموفیلی به شمار می رود که همواره ارز زیادی به منظور واردات آن اختصاص می یافت و اکنون با تولید آن در داخل ایران برخی مشکلات در این زمینه مرتفع شده است.

مدیر عامل انجمن هموفیلی ایران تصریح کرد: تقریبا تمامی داروهای بیماران هموفیلی در اروپا و آمریکا تولید می شود و نمونه داخلی آن ها در داروخانه ها موجود نیست که بتوان به بیماران ارائه داد.

به گفته قویدل تحریم ها تاثیرات منفی زیادی بر دسترسی بیماران هموفیلی به داروها برجای گذاشت و خاطرنشان کرد: حداقل استاندارد جهانی در دسترسی بیماران هموفیلی به داروها، یک است و سطح دسترسی در کشورهای اروپایی و آمریکا بین 5 تا 8 است و در کشور ما نیز شاخص دسترسی پیش از تحریم ها عدد یک ممیز شش دهم را نشان می داد اما با تحریم های صورت گرفته و نوسان بازار ارز سطح دسترسی بیماران هموفیلی به یک سوم کاهش پیدا کرد.

وی افزود: البته با تلاش های صورت گرفته و اختصاص بخشی از ارز مورد نیاز، در یک ماه گذشته وضعیت بهبود یافته است و هم اکنون کاهش دسترسی بیماران هموفیلی به دارو که به یک سوم رسیده بود، به یک دوم رسیده است که همچنان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران تاکید کرد: عدم دسترسی بیماران هموفیلی به داروهای مورد نیاز سبب انواع معلولیت های مفصلی می شود و باید این مسئله بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

قویدل با اشاره به  برنامه فدراسیون جهانی هموفیلی تحت عنوان "GAP"، گفت: این برنامه با نام GAP  که به معنای فاصله است، درصدد از میان بردن فاصله دسترسی بیماران کشورهای غنی و فقیر به دارو است و در تلاش است تا این دسترسی به حد متعادل برسد چرا که 75 درصد داروهای تولیدی دنیا در اروپا و آمریکا به مصرف می رسد و سهم باقی کشورهای دنیا تنها 25 درصد است که متاسفانه با تحریم های پیش آمده ایران از این برنامه بهره مند  نشد و همان سطح دسترسی ناچیزی هم که وجود داشت با کاهش شدید روبه رو شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha