با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشتغال کلیه شاغلین بخش بهداشت و درمان دستگاه‌ها و نهادهای عمومی در بخش خصوصی ممنوع شد.

اشتغال کارکنان حوزه بهداشت در بخش خصوصی ممنوع شد/وضع مقررات جدید اشتغال برای پزشکان
سلامت نیوز : نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، ماده ۶ طرح یک فوریتی ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل را بررسی و با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع تصویب کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ بر اساس این ماده مصوب، اشتغال همزمان کارکنان ستادی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته، هیأت رئیسه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، رؤسای بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشتی، کارکنان ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی، ادارات کل سازمان‌های بیمه‌گر، کلیه شاغلین در بخش بهداشت و درمان دستگاهها و نهادهای عمومی در بخش خصوصی تحت هر عنوان اعم از رسمی، پیمانی، شرکتی، قراردادی، موردی، کارمزدی و ساعتی ممنوع است و متخلفین برابر این قانون مجازات می‌شوند.

بر اساس تبصره این ماده مصوب هم وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حسن اجرای حکم این ماده نظارت می‌کنند و موظفند متخلفین را به مراجع مربوطه معرفی نمایند.

ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده 5 طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و عمومی غیردولتی در مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه ممنوع شد.ماده 5 طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل  با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب وکلای ملت در بهارستان رسید.

در جریان بررسی طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل در ماده 5، "کمال علیپور" نماینده مردم قائمشهر پیشنهاد حذف این ماده‌ را مطرح کرد. پیشنهاد وی، اخطار "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه را به دنبال داشت.قاضی‌پور با اشاره به اصل سوم قانون اساسی و لزوم رعایت عدالت بین اقشار جامعه خاطرنشان کرد: ما قانونی را به تصویب می‌رسانیم که افراد تک‌شغلی باشند به‌تبع کارکنان دولتی هم نباید در ساعات اداری در بیمارستان‌ها عمل جراحی کنند و زیرمیزی بگیرند.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که ما به خانم دستجردی می‌گیریم عدم نظارت کامل بر بیمارستان‌های خصوصی بود که قتل‌گاه هستند و پول هنگفتی از مردم می‌گیرند.

"حسینعلی شهریاری" رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای، حذف این ماده را خلاف ماده 32 قانون برنامه پنجم دانست و تصریح کرد: این بند دقیقا در برنامه پنجم آمده و اگر بخواهیم آن را حذف کنیم نیازمند رای دو سوم نمایندگان مجلس است.وی اضافه کرد: این موضوع در برنامه پنجم مورد بحث کارشناسی قرار گرفته بود و حذف آن تالی‌فاسد دارد. خیلی از نمایندگان و مردم از زیرمیزی‌ها و پاس دادن بیماران از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شاکی هستند و همین امر باعث شد که چنین حکمی در قانون برنامه پنجم لحاظ شود.

"سیدمحمدحسن ابوترابی فرد" نایب رییس مجلس که اداره جلسه را پس از لاریجانی بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: اگر پیشنهاد حذف این ماده مطرح شود نیازمند دو سوم رای نیست بلکه ما نباید خلاف قانون برنامه چیزی تصویب کنیم.

"مسعود پزشکیان" وزیر اسبق بهداشت و درمان نیز در این رابطه گفت: وقتی فردی در بیمارستان دولتی استخدام است و به بیمار می‌گوید که بیرون از آن بیمارستان او را عمل می‌کند، چه لزومی دارد این فرد وارد سیستم دولتی شود و مردم را بدبین کند و آنها را وادار کند خانه‌شان را بفروشند و ما در مجلس از کسانی دفاع کنیم که قانون‌شکنی می‌کنند.

وی اضافه کرد: وقتی پزشکی بیماری را معاینه می‌کند یا او را عمل می‌کند، اگر عارضه‌ای بروز پیدا کند و پزشک در بیمارستان نباشد چه کسی پاسخگوی بیمار خواهد بود؟ کجای دنیا اجازه می‌دهند پزشکان 10 جا کار کنند که ما در این مملکت سیستم را رها کرده‌ایم؟ در اروپا، آمریکا و ترکیه هم پزشکان حق دارند یک جا کار کنند و باید پاسخگوی همان جا هم باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد:‌ در برنامه پنجم هم پیش‌بینی شده بود که پزشکان یک جا کار کنند و پاسخگوی همان جا هم باشند. اگر این ماده قانونی حذف شود عدم پاسخگویی و هرج و مرج در سیستم ایجاد می‌شود و این کار نه کارشناسی، نه علمی و نه به نفع مردم و محرومین است.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: برای من پزشک از نظر مالی بهتر است که 10 جا کار کنم و پنج جا سهام بگیرم و هر جا پول بیشتری برای من بود آنجا عمل جراحی انجام دهم اما مجلس باید طوری قانون بگذارد که پزشکان ملزم شوند تنها یک جا کار کنند و جوابگوی بیماران در همان جا باشند.

"عبدالرضا مصری" عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تاکید بر اینکه این ماده عینا در قانون برنامه پنجم هم پیش‌بینی شده، تصریح کرد: قانونی که ما وضع می‌کنیم دائمی است و صرفا برای یک مقطع نیست لذا باید جامعیت داشته باشد یعنی همه مشاغل را در بر بگیرد و مانعیت هم داشته باشد یعنی جلوی متخلفان گرفته شود.

وی افزود: جامعه پزشکی مثل روپوش تن پزشکان سفید است و ما به پزشکان ایرانی افتخار می‌کنیم. طبعا باید زمینه رشد را برای هم افراد درستکار ایجاد کنیم و در این راستا جلوی متخلفین محدود را بگیریم.

مصری تصریح کرد: ما درصددیم قدر و منزلت افرادی که با تعهد، دلسوزی و گذشت از مواهب زندگی‌شان به مردم خدمت می‌کنند را بالا ببریم که در بخش دولتی کار می‌کنند و چشم‌داشتی به جیب مردم ندارند.

در ادامه پیشنهاد حذف ماده 5 طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل مبنی بر ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در چند بیمارستان به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با 20 رای موافق، 137 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه نیز اصل این ماده به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با 138 رای موافق به آن رای مثبت دادند. بنابراین با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی درمانی عمومی دولتی و غیردولتی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی درمانی و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه ممنوع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha