سلامت نیوز : تا پنجشنبه هوای تهران به همین میزان پایدار خواهد بود، نه خبر از بارانی حسابی است و نه قرار است باد آلودگی هوا را به جای دیگری ببرد، در چنین شرایطی لغو طرح زوج و فردی که از هفته گذشته توسط کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تصویب شده بود، بحث‌های تازه ای را میان استانداری و سازمان محیط زیست به راه انداخته. در این میان این اولین بار است که پلیس راهور تهران با اشاره به این که اجرای این طرح توانسته 60 درصد از ترافیک تهران را کاهش دهد به دفاع از استانداری پرداخته و گفته وظیفه ما اجرای مصوبات کارگروه است؛ کارگروهی که این بار به نظر می رسد تصمیمش را تنها رئیس آن یعنی استاندار تهران گرفته و خبری از موافقت تنها عضو محیط زیستی آن یعنی رئیس سازمان محیط زیست نیست.

زردی، بیماری های آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ تهرانی ها هنوز به درستی نمی‌دانند که باید ماشین هایشان را بیرون بیاورند یا نه! سازمان محیط زیست که روزگاری شهرداری تهران را از کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران کنار گذاشت حالا می بیند که از سوی رئیس این کارگروه کنار گذاشته شده و با وجود آن که رئیس سازمان محیط زیست خواستار اجرای طرح زوج و فرد سراسری تا پایان هفته بود حالا استاندار تهران به عنوان رئیس این کارگروه دستور لغو این طرح را داده است. درجه این اختلاف‌نظرها آن گاه بالاتر رفته که قائم مقام سازمان محیط زیست لغو این طرح را اشتباه خوانده و از آن سو، معاون استاندار تهران گفته است که محیط زیست نمی تواند برای استانداری تصمیم بگیرد. در چنین شرایطی به نظر می رسد که تهرانی ها با انواع بیماری های ناشی از آلودگی هوا تنها مانده اند. بیماری‌هایی که هر روز اسم های جدیدتری به فهرست آن ها اضافه می شود. یرقان یا همان زردی یکی از این بیماری هاست که نتیجه آلودگی هوا به حساب می آید. رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفته است که« آلودگی هوا و دیگر آلاینده های محیطی سبب افزایش تعداد نوزادان مبتلا به بیماری یرقان (زردی) شده است.»

جای خالی شکایت مدعی العموم

قالیباف که مدیریت شهری پایتخت را به عهده دارد معتقد است که آلودگی هوای پایتخت بی‌صاحب است. شاید بشود مصداق بارز این حرف را در همین دعوای به ظاهر ساده در بحث طرح زوج و فرد سراسری پیگیری کرد. کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران، دوشنبه شب اجرای سراسری این طرح را لغو کرده و به گفته معاون عمرانی استاندار دو دلیل برای این کار داشته؛ «تقاضای مردم برای استفاده از خودروهای شخصی شان» و «اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر شروع بارش ها از آخر هفته». جدا از موضوع تقاضای تهرانی ها برای استفاده از خودروهای شخصی که غیرقابل اثبات است، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفته است که «بارش پراکنده در برخی نقاط نمی‌تواند موجب کاهش آلودگی شود». به گفته عبدالرضا امیدوار شهری «این که گفته می شود طرح زوج و فرد بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی لغو شده تنها فرافکنی است.» از سوی دیگر اگرچه در سال های قبل دادستانی کل کشور چندباری وارد عمل شده و برای آلودگی هوای تهران در مقام مدعی العموم شکایتی تنظیم کرده اما در این شرایط بحرانی هوا، خبری از طرح شکایتی نیست! موضوع آلودگی هوا به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی از جمله جرائمی است که غیرقابل گذشت عنوان شده و از حیث قوانین و مقررات عمومی نیز جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌ شود. دادستان تهران که چند وقت پیش گفته بود «بهتر است فضا را قضایی نکنیم زیرا مسئولان عزم خود را جزم کرده اند تا موضوع آلودگی هوای تهران را برطرف کنند».

کمیته بحران تشکیل بدهید

فراکسیون محیط زیست مجلس حالا با طرح دو فوریتی دنبال راهی برای مقابله با آلودگی هوا البته در سال 92 است. سخنگوی این فراکسیون گفته که تا روز سه شنبه 9 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا در بیمارستان ها بستری شده اند که هر ماموریت اورژانس 80 هزار تومان هزینه دارد و ما سالانه 15 الی 16 میلیارد دلار از بابت آلودگی هوا متضرر می شویم.» صدر از دولت خواسته که ستادی برای بحران آلودگی هوا تشکیل دهد:«اکیداً از دولت می خواهیم با تشکیل ستاد بحران آلودگی هوا اقدامات فوری و همه جانبه برای مبارزه با آلودگی در نظر بگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha