چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 64747
 سلامت نیوز : اگر سعدی علیه رحمه این روزها زنده بود بر آنچه در دیباچه گلستان نوشته بود خط بطلانی می‌كشید و با نیم نگاهی به هوای تهران تقریری جدید بر گلستانش می‌نوشت. این روزها هوای تهران سیاه و سنگین است و بارانی كه مژده داده بودند روز گذشته بر تهران نازل می‌شود نیز دست رحمت خود را از این كلانشهر دریغ كرد. نفس كشیدن در تهران سخت شده و برخلاف آنچه سعدی معتقد بود این روزها هر نفسی كه در تهران فرو می‌رود نه‌تنها ممد حیات و مفرح ذات نیست بلكه با هر نفس میلیون‌ها ذره كمتر از 2.5‌میكرون كه به شدت برای سلامتی مضر هستند وارد ریه‌ها و بدن شده و انواع بیماری‌های صعب‌العلاج همچون سرطان را به‌دنبال می‌آورند. دلیل روشن این ادعا نیز آمار وزارت بهداشت از فوت 4 هزارو 460 تهرانی در‌سال گذشته است كه بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.آلودگی هوای تهران كه انتظارمی‌رفت تا روز دوشنبه كمتر شود نه‌تنها كاهشی نداشت بلكه همچنان در مرز هشدار قرار دارد و به گفته یوسف رشیدی، مدیرعامل كنترل كیفیت هوای تهران،افزایش علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و افراد مسن از اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما با وجود همه طرح‌های نصفه و نیمه‌ای كه تاكنون برای كاهش آلودگی هوای تهران انجام شده و نهایتا همه آنها به تعطیلی شهر انجامیده همچنان آلودگی هوا بر سر شهروندان تهرانی سایه افكنده و تعطیلی چند روزه تهران نیز نتوانست از میزان آلودگی بكاهد. به همین دلیل نمایندگان مجلس كه اكثریت آنها باتعطیلی تهران به دلیل آلودگی هوا مخالف بودند پس از پایان تعطیلاتی كه به منظور سركشی به حوزه‌های انتخابیه داشتند روز گذشته در خصوص رفع مشكل آلودگی هوا به شور نشستند تا بلكه با همفكری یكدیگر و پیش‌بینی اعتبار برای كاهش آلودگی هوا بتوانند سایه شوم آلودگی را از سر كلانشهرها دور كنند.

موید صدر حسینی، سخنگوی فراكسیون محیط‌زیست با اشاره به بستری شدن 9 هزار نفر در بیمارستان‌ها به دلیل آلودگی هوا از ضرر ‌سالانه 15 تا 16 میلیارد دلاری به دلیل آلودگی هوا در كشور خبر داد و گفت:‌ نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی را برای مقابله با آلودگی هوا تهیه كردند تا بر‌اساس آن‌سال آینده با مشكلات آلودگی هوا همانند آنچه امسال شاهد هستیم مواجه نشویم. به گفته نماینده خوی در خانه ملت به منظور مبارزه با آلودگی هوای تهران در بودجه‌سال آینده اعتباراتی پیش‌بینی شده تا برای اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی‌و لزوم ارتقای كیفیت خودروهای تولید داخل استفاده شود. ورود خودروهای فرسوده و كیفیت پایین روغن خودروهای وارداتی و استفاده از خودروهای دیزیلی از عواملی است كه حسینی صدر به عنوان تعدادی از عوامل آلوده كننده هوا نام برد و گفت: در طرحی كه قرار است برای مبارزه با آلودگی هوا تهیه شود منابع و اعتباراتی از جمله نصب مبدل در خودروها و اصلاح ناوگان حمل و نقل و الزام ارتقای کیفیت خودروهای داخلی پیش‌بینی شده است.

آلودگی هوای تهران را باد و باران اداره می‌كند

كمال الدین پیر موذن، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز با تأکید بر اینکه تنها باد و باران است که آلودگی هوا را اداره می‌كند، گفت: فراکسیون محیط‌زیست مجلس موضوع آلودگی هوای شهر تهران و 7 کلانشهر دیگر کشور را تا حصول نتیجه نهایی با جدیت پیگیری می‌كند و سازمان محیط‌زیست نیز درخواست کرده است تا به آنها برای حسن اجرای آیین‌نامه کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.

وی تصریح کرد: مضمون آیین‌نامه کاهش آلودگی هوای 8 کلانشهر کشور بیشتر بحث تبدیل 3 هزار واحد صنعتی آلاینده و بازسازی آن از تکنولوژی روز و برخورداری از فیلترهای مجهز رفع آلایندگی، تسریع در تبدیل سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به گاز است. پیر موذن با بیان اینکه نصب مبدل برای تمام ماشین‌ها و موتورسیكلت‌هایی که ایجاد دود کرده و فرسوده هستند ضروری است اظهار داشت: تعداد این موتورسیكلت‌ها در شهر تهران 4 و نیم میلیون است و نزدیک به 5 میلیون خودرو نیز با استاندارد یورو2 داریم که باید به مبدل مجهز شوند. عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه تسریع در راه‌اندازی 6 پالایشگاه تولید کننده بنزین استاندارد از جمله محورهای این برنامه است ادامه داد: در حال حاضر پالایشگاه شهید تندگویان افتتاح شده و 5 واحد دیگر نیز باید در راه‌اندازی و پیشرفت پروژه سرعت عمل بیشتری داشته باشند.وی خاطرنشان کرد: همچنین همه مسئولان باید درخصوص راه‌اندازی بحث حمل و نقل عمومی تلاش کرده و با شهرداری همکاری کنند.

عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس خاطرنشان کرد: مجلس نیز در‌خصوص حل مشکل آلودگی هوا اعلام آمادگی کرده است. همچنین آمادگی داریم که به عنوان ضمانت اجرایی آیین‌نامه فوق را در صحن مجلس تصویب کنیم و به عنوان چشم بیدار مردم در حسن اجرای این آیین‌نامه خارج از شعار، نظارت داشته باشیم.

برگزاری هفته هوای پاك در شرایط هشدار

به رغم اینكه تهران شرایط هشدار از نظر آلودگی هوا را طی می‌كند اما روز گذشته علی محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست از دو راه حل بلند مدت و مقطعی برای كاهش آلودگی هوای تهران سخن گفت. به گفته وی، راه‌حل بلند مدت اجرای طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در ۲۱ محور تدوین شده است که باید تمام دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را انجام دهند بر‌اساس آن از ابتدای‌سال ۹۲ هیچ خودرویی با استاندارد یورو ۲ نباید شماره‌گذاری شود و همچنین وزارت نفت باید سوخت یورو ۴ را توزیع کند. اضافه كردن‌سالی 5 درصد به حمل و نقل عمومی‌توسط شهرداری‌ها موضوع دیگری بود كه شاعری به آن اشاره كرد و گفت: متاسفانه از اجرای این برنامه‌ها عقب هستیم و اجرای این طرح با روند مطلوبی پیش نمی‌رود.وی درباره راه‌حل مقطعی مقابله با آلودگی هوا نیز گفت: دستورالعملی در ۲۴ ماده برای روزهای آلوده تدوین شده که از سوی استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود.

شاعری درباره لغو طرح زوج و فرد خودروها از در منازل که از سوی مسئولان نیروی انتظامی صورت گرفت تأکید کرد: متاسفانه لغو این طرح یک تصمیم اشتباه بود و در این زمینه با سازمان حفاظت محیط‌زیست هماهنگی نشده است و مسئولان استان تهران گفته‌اند که با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این تصمیم را لغو کرده‌ایم. وی ادامه داد: همه تصمیماتی که در این خصوص گرفته می‌‌شود توسط دستگاه‌های مختلف به صورت کامل اجرا نمی‌شود اما تصمیمات درستی است.اگر تصمیمات اجرایی نمی‌‌شد با توجه به شرایط آلودگی هوا حتما به مرز اضطرار می‌رسیدم و ما توانستیم با اجرای این طرح‌ها شرایط را مدیریت کنیم.

شاعری ادامه داد: برخی از نیروگاه‌های اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا دارد. نیروگاه‌هایی که مخزن گاز ندارند و از سوخت پاکی استفاده نمی‌کنند باید جریمه شوند.معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست ادامه داد: بیش از ۳۰درصد صنایع و خودروهای موجود در تهران قرار دارند که باید در زمینه توسعه شهری تجدید نظرهایی انجام شود زیرا واگذاری صنعتی و جمعیتی در تهران متناسب با محیط‌زیست شکل نگرفته است.

بنزین‌های داخلی 5/3 برابر استاندارد گوگرد دارند

كیفیت نامناسب بنزین موضوع دیگری است كه در آلودگی هوای تهران مطرح شده است. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بدون تردید کیفیت نامناسب بنزین می‌تواند بر تشدید آلودگی هوا موثر باشد، گفت: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است.وی افزود: نخستین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفت، عدد اکتان بنزین‌های معمولی و سوپر تولید داخل است که به ترتیب 83 و 95 است در صورتی که استاندارد جهانی حداقل 95 است.وی با اشاره به اینکه عدد اکتان بنزین سوپر داخلی نیز کمتر از استاندارد جهانی است، اظهار کرد: البته عدد اکتان بنزین معمولی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و این در شرایطی است که هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد، آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم‌تر است.

رشیدی دومین نکته این بررسی را میزان ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین اعلام و تصریح کرد: این مواد سرطان‌زا که بسیار خطرناکند، بر‌اساس استاندارد یورو 4 باید زیر یک درصد باشند که بر مبنای نتایج این آزمایش‌ها، در بنزین‌های داخلی دو تا سه درصد است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سومین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفته را میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین را بر‌اساس استاندارد یورو 4 زیر 50 ppm (قسمت در میلیون) عنوان و اضافه کرد: این رقم در بنزین‌های داخلی حدود 180 ppm (قسمت در میلیون) است.وی با بیان اینکه میزان ترکیبات سرطان‌زای آروماتیک بنزین داخلی دو تا سه برابر میزان استاندارد است، اعلام کرد: میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین داخلی نیز حدود 5/ 3 برابر میزان استاندارد است.رشیدی با تاکید بر اینکه خودروهای نسل جدید حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند و این در حالی است که اغلب رانندگان اینگونه خودروها این اصل مهم را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: از سوی دیگر خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دستکاری می‌کنند و این فرآیند آلودگی هوا را تا40 درصد افزایش می‌دهد.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: هر‌چند می‌گویند اقدامات خوبی در زمینه ارتقای کیفیت بنزین‌های تولید داخل انجام شده اما آزمایش‌های به عمل آمده هنوز از ادامه روند فعلی خبر می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha