چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6475

وزیر بهداشت از سیستم ارجاع و طرح پزشك خانواده به عنوان مهم ترین دستاورد نظام سلامت كشور تعبیر كرد و گفت: نتایج این طرح كشوری حاكی از شناسایی و غربالگری مطلوب‌تر پرفشاری خون و دیابت در مناطق روستایی كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی امروز در مراسم نخستین همایش بزرگداشت جایگاه پزشك خانواده با بیان این كه نتایج نمونه برداری به عمل آمده از قند خون و HA1C روستاییان حاكی از كنترل بهتر قند خون ساكنین مناطق روستایی نسبت به شهرنشینان است، اظهار كرد: این اتفاق می‌تواند زیربنای برنامه‌های عظیم‌تر بعدی باشد.

وی با اشاره به وجود دستاوردهای حاصل از اجرای سیستم ارجاع پزشك خانواده در مناطق روستایی افزود: كاهش مرگ نوزادان، كودكان زیر یكسال و یك تا 59 ماهه از نتایج اجرای این طرح است.

وزیر بهداشت در ادامه از توقف مرگ مادران در 14 استان كشور طی یك سال گذشته خبر داد و گفت: كاهش مرگ نوزادان و كودكان زیر پنج سال عمدتا در مناطق محرومی چون خراسان جنوبی، شمالی و رضوی، كرمان، ایلام، خوزستان و برخی از مناطق محروم استان فارس بوده است.

لنكرانی شاخصهای بهداشتی مناطق روستایی را در چهار ماهه نخست 86 مناسب تر از سال 83 برشمرد و یادآور شد: این افتخاریست كه در 15 سال اخیر تجربه نشده بود.

وی افزود: گزارشهایی از اقتصاد سلامت كشور در سال 82 حاكی از آن بود كه روستایی بودن سبب افزایش پرداخت از جیب می شود. حال آن كه با استقرار پزشك خانواده پرداخت از جیب در جهت اجرایی شدن عدالت در سلامت، كاهش یافت.

وزیر بهداشت ادامه داد: پزشكان عمومی از سال 50 به بعد هویت خود را به عنوان نیروی موثر كاری از دست دادند و تخصص گرایی شكل گرفت. این در حالیست كه بیمار محوری در بطن تخصص گرایی نهفته است.

وی با تاكید بر این كه این وضعیت به شدت هزینه‌های مراقبتی را افزایش داد، گفت: انجام خدمات تكراری و كاهش رضایت‌مندی از دیگر عوارض آن محسوب شد.

لنكرانی تناقض در درمان‌ها را عارضه دیگری از این پدیده عنوان كرد و افزود: از این رو عوارض مراقبت‌های از هم گسیخته رو به افزایش گذاشت.

وزیر بهداشت بازنگری نظام سلامت و اصلاح آن با محوریت پزشك خانواده و سیستم ارجاع را از وظایف محوله به وزارت بهداشت برشمرد و گفت: بیمه روستایی گامی برتر از پزشك خانواده و سیستم ارجاع است.

وی با بیان این كه مبنای نظام سلامت پزشك خانواده با قرائت سلامت محوریست، یادآور شد: پزشك خانواده مسئول سلامت جمعیتی تعریف شده است.

لنكرانی با متفاوت دانستن مقوله مراقبت (care) از درمان (Treatnent) افزود: پزشك خانواده با غربالگری رفتارهای پرخطر، ارایه مشاوره و تعیین عوامل خطر سعی در ارایه مراقبت بهتر به افراد دارد.

وی با بیان این كه در سیستم مراقبتی، پزشك خانواده مسئول ارجاع بیمار به سطوح تخصصی و فوق تخصصی است، گفت: در بازنگری برنامه آموزشی پزشكان عمومی توجه بیشتری به توانمندی پزشكان عمومی برای ایفای نقش آنان به عنوان پزشك خانواده شده است تا بدین ترتیب هویت پزشك خانواده هویت تضمین شده‌ای باشد.

وزیر بهداشت با اعتقاد به این كه به كارگیری پزشكان عمومی در قالب پزشك خانواده سبب افزایش رضایت مندی گیرندگان خدمت می‌شود، یادآور شد: میزان رضایت‌مندی در كشور آمریكا با بالاترین میزان سهم سلامت از G.D.P (درآمد ناخالص ملی) و 20 درصد جمعیت پزشك عمومی نسبت به كشور انگلستان با سهم سلامت 7 درصدی از G.D.P و 40 درصد پزشك عمومی كمتر است.

لنكرانی با بیان این كه در راستای افزایش رضایت‌مندی استقرار پزشك خانواده و بیمه روستایی به درستی جهت گیری شد، گفت: این اقدام بهترین تحول در نظام سلامت كشور محسوب می‌شود كه با كمترین هزینه بهترین مراقبت‌ها صورت می‌پذیرد.

وزیر بهداشت به وجود چهار پروژه در لایحه دولت در راستای سهمیه بندی بنزین اشاره كرد و گفت: از جمله این محورها گستردگی بیمه با نگاه اجتماعی و درمانی است.

وی با تاكید بر این كه در سال 83 فقط یكهزار و 350 پزشك در مراكز بهداشتی و درمانی مناطق روستایی مستقر بودند، افزود: این در شرایطی است كه با اجرای طرح پزشك خانواده این تعداد به پنج هزار و 808 نفر رسید.

لنكرانی با اشاره به فراز و نشیب‌های موجود در طی این مسیر در ادامه گفت: بیشترین فشار بر گروه پزشكی وارد شد كه عملا به سرنوشت آنان، بیمه، مرخصی و امكان ادامه تحصیلشان پاسخ روشنی داده نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وی در ادامه از امضای یادداشت تفاهمی با وزارت رفاه در جهت تامین امنیت شغلی پزشكان خانواده خبر داد و گفت: در ستاد بیمه روستایی موضوع آموزش و امكان ادامه آن برای كسانی كه با پنج سال سابقه همكاری با بیمه، فراهم شد.

وزیر بهداشت با اشاره به تجهیز مراكز بهداشتی و درمانی و رفع مشكلات اسكان پزشكان و امكان حضور 15 روزه آنان گفت: به موجب استقرار سیستم ارجاع میزان استفاده از خدمات آزمایشگاهی و بار مالی حاصل از آن كاهش یافت.

به گفته وی، به موجب استقرار سیستم ارجاع، پنج هزار و 808 پزشك و چهار هزار و 100 ماما در مناطق روستایی حاضر شدند.

لنكرانی با اشاره به سابقه طولانی بیمه روستایی در كشور، در ادامه توضیح داد: در تصویب قانون جامع بیمه همگانی كشور به ضرورت وجود بیمه روستایی اشاره شده است كه متاسفانه این امر تا مدتها مغفول ماند.

وی از افتخارات مجلس هفتم را اختصاص بودجه مناسب برای بیمه روستاییان عنوان كرد و در پایان یادآور شد: به موجب آن بیمه روستایی از سال 84 عملیاتی شد و 10 روز قبل از استقرار دولت نهم موضوع رسما اعلام شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha