سلامت نیوز : دکتر ˈحمید بیگدلیانˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: بدلیل بروز بیماری های حاصل از آلودگی هوا،سالانه هزینه های عظیم پزشکی پرداخت می شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق تصریح کرد: آلودگی باعث تغییر میزان اکسیژن هوا و خارج شدن کیفیت آن از حالت طبیعی می شود.وی آلودگی هوا را شامل دو نوع طبیعی و مصنوعی عنوان و آلودگی حاصل از آتشفشان، آتش سوزی جنگل ها، گرد و غبار ناشی از وزش باد و ترکیبات آلی خارج شده از تعداد زیاد درختان کاج را از جمله آلودگی های طبیعی اعلام کرد.

وی بااشاره به اینکه آلودگی حاصل از کارخانجات صنعتی جزو آلودگی مصنوعی است، گفت: تعداد و تردد زیاد خودرو، سوزاندن ضایعات کشاورزی، گرد و غبار حاصل از ضایعات کارخانجات وکارگاه های سنگبری و ساختمان سازی غیرعلمی از دیگر آلودگی های مصنوعی است.

بیگدلیان با تاکید براینکه یکی از مهمترین آلاینده ها گاز دی اکسید گوگرد است، افزود: این ماده اثر تحریکی و تخریبی زیادی بر نقاط تنفسی بدن می گذارد.وی اضافه کرد: این ماده هنگام ورود به ریه، شروع به تخریب جداره های تنفسی می کند و باعث افزایش مقاومت ریه بر جریان هوا و اختلال در ایجاد اکسیژن گیری در سیستم تنفسی بدن می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزایش ضربان قلب، کاهش ظرفیت تنفس، کاهش حرکت قلب و سیستم دفاعی بدن و اختلال در اکسیژن رسانی به بافت ها را از اثرات مخرب این ماده عنوان کرد.

به گفته وی،مونوکسید کربن یکی دیگر از مواد خطرناک موجود در هوای آلوده است که میل ترکیبی آن با هموگلوبین ها200 برابر میل ترکیبی اکسیژن با آنهاست.هموگلوبین،پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل و نقل اکسیژن و دی اکسیدکربن در خون است.

رییس گروه جراحی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان تصریح کرد: این امر باعث چسبندگی مونوکسید کربن در سیستم تنفسی بدن و اختلال در اکسیژن گیری در بافت ها می شود.وی با بیان اینکه ذرات معلق در هوا با انباشته شدن در نقاط تنفسی بدن باعث کاهش ظرفیت این نقاط می شود، افزود: قرار داشتن در معرض گرد و غبار و ذرات معلق به مدت طولانی، سبب اختلال در سیستم تنفسی بدن حاصل می شود.

بیگدلیان تاکید کرد: افرادی که در کارخانجاتی مانند ریسندگی و بافندگی، گچبری ها و سنگبری ها فعالیت می کنند بایستی از سیستم فیلتر هوا استفاده کنند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سرب را یکی از مخرب ترین فلزات موجود در ذرات معلق هوا عنوان و اظهار کرد: این فلز بدلیل داشتن ظرفیت تجمع پذیری، باعث کاهش ظرفیت تنفسی بدن می شود.

رییس گروه جراحی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان تاکید کرد: سرب موجود در بنزین خودروها، بر عقب ماندگی نوزادان تاثیر بسیاری دارد.به گفته دکتر بیگدلیان، ذرات معلق در هوا، در کاهش دید، افزایش تصادفات و برخوردهای فیزیکی تاثیر فراوان دارد.

وی از جمله اثرات حاد آلودگی هوا را تنگی تنفس و اثرات مزمن و طولانی آن را بروز سرطان ریه و تشدید بیماری های خفیف قلبی برشمرد.وی برای کاهش آلودگی هوا توصیه کرد، سامانه حمل و نقل ریلی مانند مترو و اتوبوس های برقی به جای اتوبوس های گازوئیلی توسعه یابد.

وی همچنین جمع آوری خودروهای فرسوده را از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: سهمیه بندی تعداد خودروهای تولیدی و جلوگیری از ورود بی رویه آنها به شهر در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق تاکید کرد:استفاده از سیستم غبارگیری در اداره ها و مدارس بسیار ضروری است.به گفته وی، استفاده از ماسک تاثیر چندانی در جلوگیری از ورود ترکیبات آلوده در هوا مانند مونوکسید کربن به سیستم تنفسی ندارد و تنها از ورود مقادیر کمی از ذرات معلق در هوا به بدن جلوگیری می کند.

بیگدلیان با بیان اینکه در فصل سرد سال تعداد مراجعه بیماران قلبی و ریوی به بیمارستان ها افزایش می یابد، تاکید کرد:کاهش آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است.
مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران چند روز پیش اعلام کرد: بر اساس آمار بانک جهانی، میزان خسارت آلودگی هوا در کلانشهرها در دو سال گذشته 10 میلیارد دلار بوده است.

ˈیوسف رشیدیˈ در گفت و گو با یکی از روزنامه های سراسری کشور افزود: این هزینه 20 درصد تولید ناخالصی داخلی را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha