چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 64757
سلامت نیوز :  بنابر توصیه استادیارگروه طب‌فیزیکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، افراد نباید به صورت نظامی‌ وار و خشک و بی‌حرکت بنشینند یا بایستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وحید گنجه‌ای‌فر درباره نحوه مناسب نشستن، خوابیدن و کار با رایانه، گفت: یک قانون ساده وجود دارد و آن این که در هیچ حالتی ناحیه گردن و کمر به‌صورت انحنا به سمت راست یا چپ نباشد.برای نمونه هنگام صحبت با تلفن، بدترین حالت ممکن برای ایجاد دیسک و دردهای مزمن این‌است که گوشی را بین گوش و گردن قرار‌دهیم.

وی‌‍افزود: برخی حین تماشای تلویزیون و یا کار با رایانه، گردن را خم می‌کنند در حالی که مانیتور باید در راستای دید چشمان فرد یعنی نه خیلی بالا باشد و نه خیلی پایین و به‌صورت مستقیم به صفحه آن نگاه کرد.

گنجه‌ای‌فر ادامه داد: زاویه‌ای که ناحیه آرنج یا لگن و زانو حین نشستن ایجاد می‌کنند باید بین 90 تا 120درجه باشد و موقعیت انتخابی نباید منجر به خستگی فرد شود، چون در غیر اینصورت به ناحیه گردن آسیب وارد می‌شود.وی گفت: حین کار با رایانه، زاویه مچ دست به‌طور معمول باید خنثی باشد، به‌طوری که دست بالا می‌آید و انگشتان به سمت پایین می‌آیند.

خوشخواب‌‌های امروزی مضر هستند
این متخصص طب‌فیزیکی همچنین درباره نحوه صحیح خوابیدن اظهار کرد: متأسفانه خوشخواب‌‌هایی که امروزه خیلی هم مد شده با فرهنگ ما همخوانی ندارد؛ ضمن این که انحناهای طبیعی را هنگام خوابیدن از بین می‌برند و فوق‌العاده مضر هستند و همان تشک‌های قدیمی که خیلی نرم و سفت نیستند، بهترین گزینه هستند. همچنین در رابطه با بالش مناسب توصیه ساده این است که گودی گردن و پشت سر روی بالش باید مانند حالت ایستاده باشد؛نه خیلی بالا باشد و نه خیلی پایین و تنها گودی گردن را پر کند.وی هشدار داد: با توجه به این که درمان دردهای مزمن 3 تا 6ماه طول می‌کشد و سخت و زمان‌بر است، فرد نباید بگذارد دردش تکرار شونده شود.

سن ابتلا به دیسک‌ کمر کاهش یافته است
گنجه‌ای‌فر گفت: متأسفانه سن ابتلا به دیسک‌های ناحیه کمر به نوجوانی و جوانی کاهش یافته و این مسأله بسیار حایزاهمیت است و خیلی بستگی به موقعیت‌های انتخابی فرد برای نشستن، خوابیدن و راه رفتن دارد.

وی از پیاده‌روی به عنوان ورزشی کم‌هزینه و در عین حال بسیار مفید نام برد و تأکید کرد: باید فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی حذف شود و افراد در حد امکان از وسائط نقلیه عمومی و قطار شهری استفاده کنند و تحرک لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha