چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6476

پژوهشگران می‌گیویند بازی‌های آنلاین می‌توانند آگاهی‌هایی در مورد چگونگی گسترش بیمار‌ی‌های عفونی مانند آنفلوآنزای پرندگان در عالم واقعی به دست دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازهلث‌دی‌نیوز دانشمندان در دانشگاه راتگرز در نیوجرسی و دانشگاه تافتز در بوستون در مقاله‌ای در نشریه لانست می‌نویسند یک خطای برنامه‌نویسی باعث شد که در بازی محبوب آنلاین ایفای نقش World of Warcraft یک بیماری به شدت واگیردار در میان شخصیت‌ها شیوع پیدا کند.

شرکت سازنده بازی شماری از استراتژی‌های قرنطینه را امتحان کرد، اما به عللی از جمله  به شدت واگیردار بودن بیماری، ناتوانی در جداسازی موثر بخشی از دنیای بازی و مقاومت بازیگران در برابر اقدامات قرنطینه موفقیتی حاصل نشد.

تنها شیوه‌ای که نهایتا همه‌گیری را متوقف کرد، "ری‌ست" کردن کل بازی بود.

دانشمندان در این مقاله یادآور می‌شوند که بازی‌های کامپیوتری که به طور خاص برای مدل‌‌سازی از شیوع بیماری‌های عفونی طراحی شده‌اند، ابزارهای پژوهشی بسیار مهمی هستند، اما رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی اجتماعی و اقتصادی بروز داده شده بوسیله بازیگران بازی‌های مجازی آنلاین در آنها و جود ندارد.

به گفته این دانشمندان : "ما اعتقاد داریم اگر مدل‌‌سازی از همه‌گیری بیماری‌ها طوری طراحی و ارائه شود که کاملا با دنیای بازی‌های آنلاین تلفیق شود، به طوری که بخشی از تجربه مورد انتظار کاربر در بازی باشد، می توان  قیاسی منطقی از واکنش‌های انسانی به بیماری‌ها در دنیای واقعی مشاهده کرد و آن را به صورت یک مدل کامپیوتری درآورد."

به نظر دانشمندان با استفاده از این بازی‌ها به عنوان یک چارچوب تجربی می توان دیدی عمیق‌تر نسبت به پیچیدگی همه‌گیرشناسی بیماری‌های عفونی در گروه‌های اجتماعی پیدا کرد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha