سلامت نیوز : باغملک منطقه ابوالعباس در 10 کیلومتری باغملک قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین مناطق این شهرستان به حساب می‌آید و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله روستای رباط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این دهستان شامل روستاهای درب، چلچلک یک، صحرای زیر راه، صحرای خمین، چلچلک دو، مله گوراب، آرزو، چیدن، رباط یک، مله ابوالعباس، دره تنگار، رباط دو، کیوپ، بختگان، لالب، ابوالعباس بوده که به گفته اهالی این منطقه حدود 15 هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل قدمت زیاد، زمانی که در باغملک هنوز بیمارستان وجود نداشت این منطقه دارای بیمارستان و مرکز بهداشت بود.

*مشکلی به نام آب شرب

شهید یونس شیخی، شهید عبدالرضا شهریاری، شهید کریم عالی‌زاده، شهید شکرالله جانکی، روحانی شهید سیدفخرالدین طباطبایی، قاضی شهید امرالله شریفی، شهید سهراب ممبینی، شهید محمدرحیم شهریاری، شهید قربان ناصری، شهید امیدعلی زکوی، شهید ضربعلی اسدی زنگنه، شهید جان‌محمد شهریاری از جمله ده‌ها شهید ابوالعباس هستند که در دوران مختلف مردم ولایت‌مدار این منطقه تقدیم به آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی کرده‌اند.

نظام مقدس اسلامی نیز خدمات بسیار زیادی برای رفاه حال مردم و ساکنان منطقه ابوالعباس انجام داده اما بر اثر بی‌توجهی مسئولان پیش از انقلاب این خدمات و خدمت‌رسانی‌های ارزنده نتوانست خلأهای موجود را به صورت کامل جبران کند و عقب‌ماندگی‌ و محرومیت‌های دوران طاغوت در برخی نقاط هنوز خودنمایی می‌کند و به طور کامل برطرف نشده است.یکی از مشکلات خیلی حاد این منطقه آب شرب بوده که به گفته اهالی آبی بسیار ناسالم و غیربهداشتی است.

*آب غیر بهداشتی عامل شیوع بیماری‌های عفونی

حجت‌الاسلام بهروز شهریاری از روحانیون مستقر در منطقه و امام جماعت مسجد روستای چلچلک مهمترین مشکل منطقه ابوالعباس را آب آشامیدنی بیان می‌کند و می‌گوید: آب آشامیدنی ما کاملاً غیربهداشتی و ناسالم است به‌‌ویژه در زمان بارندگی‌ها کاملاً گل‌آلود می‌شود به طوری که دیگر قابل استفاده برای مصارف خانگی به‌ویژه آشامیدن نیست.

وی دلیل این امر را انتقال مستقیم آب از رودخانه به خانه‌ها عنوان کرد و گفت: مدتی است که مسئولان زحمت کشیده‌اند و در منطقه رباط چاهی را حفر کرده‌اند که به نظر می‌رسد آب بسیار سالم و بهداشتی دارد ولی به دلایل نامعلومی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان این که عدم توجه مسئولان امر باعث شیوع بیماری‌های زیادی در منطقه شده است تصریح کرد: آب ناسالم اکثر مردم منطقه به‌خصوص کودکان را به بیماری‌های عفونی، سنگ کلیه و ... مبتلا کرده و این را زمانی متوجه شده که پزشک علت اصلی بیماری‌ها را، عدم سلامت آب شرب بیان می‌کند.

*مواد زائد در آب به وضوح دیده می‌شود

حسین خلیلی جوان 19 ساله و یکی دیگر از ساکنان روستای چلچلک نیز در خصوص مشکلات آب روستا چنین عنوان کرد: آب مصرفی و آشامیدنی ما بسیار آلوده بوده و ناخالصی‌های زیادی دارد به‌ طوری‌که از آن که استفاده می‌کنیم مشخص بوده که تصفیه نشده است.

وی ادامه داد: هنگامی که دست‌هایمان را زیر شیر آب می‌گیریم زائدات و مواد خارجی که در آب وجود دارد با چشم دیده می‌شوند که ممکن است سبب بیمار شدن ساکنان روستا شود.

*آبی با رنگ و بوی لجن

در حین انجام گزارش یکی از روستاییان لیوان آبی را برای آشامیدن به من می‌دهد که با دیدن ذرات معلق و املاحی زیادی که با چشم غیرمسلح نیز به راحتی هم در آب دیده می‌شوند از خوردن آن صرف‌نظر می‌کنم.

*منبع آب نگهبان ندارد

محمد ممبینی از جوانان روستای بختگان به بیان مشکلات آب آشامیدنی روستای محل سکونت خود پرداخت و افزود: منبع نگهداری آب بسیار آلوده و آب هم بدون هیچ تصفیه‌ای درون منبع می‌آید و پس از آن هم برای مصارف گوناگون وارد خانه‌های روستاییان می‌شود.

وی یکی از مشکلات آب روستا را نبود نگهبان در کنار منبع آب عنوان کرد و ادامه داد: به همین دلیل هر کس که بخواهد شیر آب روستا را می‌بندد و هر کس هم بخواهد باز می‌کند.

*آب مصرفی تصفیه می‌شود اما باز هم مشکل دارد

اسماعیل سبزعلی‌زاده از دیگر ساکنان منطقه ابوالعباس نیز با بیان غیربهداشتی بودن آب اضافه می‌کند: شیرهای آب را که در خانه باز می‌کنیم رنگ و بوی لجن دارد و قابل استفاده برای هیچ کاری حتی شستن ظروف و البسه نیست.

وی با اشاره به این مطلب که آب مصرفی ما تصفیه می‌شود اما باز هم مشکل دارد می‌گوید: در برخی مواقع در آب خانه‌ها اشیای خارجی مانند چوب، کاه و برگ ریز شده درختان پیدا می‌شود که اهالی هم مجبورند از همین آب برای آشامیدن و مصارف خانگی استفاده کنند زیرا چاره‌ای جز این ندارند.

*آبی با بو و مزه غیرطبیعی

به سراغ چند تن از مسئولان بهداشتی شهرستان می‌رویم تا نظر کارشناسی آنها را در مورد آب آشامیدنی منطقه ابوالعباس جویا شویم.

اکبر سروستانی، بهورز روستاهای دره تنگار، مله گوراب، مله ابوالعباس و آرزو نیز در مورد وضعیت آب روستاهای تحت پوشش خود چنین اظهارنظر می‌کند: به صورت روزانه از آب نمونه‌گیری شده و از نظر میکروبی آزمایش می‌شود که جواب آزمایشات این را نشان می‌دهد که از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارد.

این کاردان مبارزه با بیماری‌ها با بیان اینکه آب مورد استفاده روستاییان آلودگی ظاهری دارد و اشیای خارجی در آن پیدا می‌شود افزود: گزارشات زیادی از طرف مردم و اهالی روستاهای همجوار مبنی بر آلوده بودن، بو و مزه‌دار بودن غیرطبیعی آب دریافت می‌کنیم اما این آب بر اساس آزمایشاتی که گرفته می‌شود هم کلر مطلوبی دارد و هم از نظر بهداشتی مشکلی ندارد.

*وضعیت بهداشتی فعلی آب را در حد مطلوب نگه داشته‌ایم

علی فرجی، رئیس مرکز بهداشت باغملک نیز با بیان اینکه گزارشات زیادی مبنی بر آلودگی شدید آب منطقه ابوالعباس دریافت کرده‌ایم، گفت: آنچه در کوتاه مدت وظیفه ما بوده نگه داشتن وضعیت بهداشتی فعلی آب در حد مطلوب است که با کلرزنی و انجام آزمایشات آبشناسی سعی شده سلامت آب آشامیدنی مردم منطقه تا حد زیادی حفظ شود.

*انتظار برای جذب اعتبار

سیدغلامرضا جعفری بخشدار مرکزی باغملک نیز در خصوص حل مشکل آب آشامیدنی منطقه ابوالعباس اظهار کرد: برای حل این مشکل، چاهی حفر شده و برای راه‌اندازی آن 2 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است که اداره آب و فاضلاب روستایی منتظر ابلاغ اعتبارات است تا تجهیزات را خریداری و نصب و آب این چاه را برای شرب مردم مورد استفاده قرار دهد.

*هر روز کلرزنی آب انجام می‌شود

علی تیموری، کارشناس مسئول بهداشت محیط باغملک نیز با بیان این نکته که آب روستاهای منطقه ابوالعباس از لحاظ میکروبی مشکلی ندارد و مورد تایید ما بود اظهار کرد: هر روز کلرزنی انجام و حداقل به صورت روزانه از روستاهای منطقه کلرسنجی انجام می‌شود اما تاکنون موردی در خصوص صفر بودن کلر آب، گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: از لحاظ شیمیایی نیز تا زمانی که آزمایشات را انجام داده‌ایم آب منطقه مشکلی نداشته اما اگر از لحاظ فیزیکی مشکلی داشته باشد باید اداره آب و فاضلاب روستایی این مسئله را پیگیری و حل کند.

*آبی با کیفیت هزار برابر آب اهواز

الله‌رحم قریشوندی رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باغملک نیز با بیان اینکه اگر آب غیر بهداشتی باشد اجازه نداریم آن را در اختیار شهروندان قرار دهیم، گفت: کیفیت آب منطقه هزار برابر آب اهواز بوده و از نظر میکروبی و شیمیایی کاملاً تحت کنترل اداره آب و فاضلاب روستایی و بهداشت است چون آزمایشگاه معتمد داریم و مرتب آزمایشات انجام می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل گردشگری بودن منطقه در تابستان، آب آلوده می‌شود و این آلودگی در آب آشامیدنی مردم منطقه تاثیر می‌گذارد که برای رفع این مشکل چاهی عمیق در منطقه حفر کرده‌ایم و در حال تجهیز چاه هستیم که به دلیل نبود اعتبار هنوز راه‌اندازی نشده است.

وی افزود: اگر اعتبار راه‌اندازی چاه تامین شود تا پایان سال جاری وارد مدار می‌شود و روستاییان می‌توانند از آب آن برای آشامیدن و مصارف دیگر استفاده کنند.

با وجود تلاش زیاد برای تماس با حجت‌الله درویشی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نتوانستیم نظر وی را برای رفع مشکلات آب منطقه ابوالعباس بخش مرکزی شهرستان باغملک جویا شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha