سلامت نیوز : وحید موسوی در گفت‌وگو با فارس افزود: 10 درصد افراد سیگاری، پیش از رسیدن به 55 سالگی فوت می‌کنند، در حالی که این رقم در افراد غیرسیگاری، فقط 4 درصد است.

وی با بیان اینکه رشد واردات قانونی بیانگر این است که جلوی قاچاق دخانیات گرفته شده ادامه داد: 28 درصد افراد سیگاری، پیش از رسیدن به 65 سالگی فوت می‌کنند، در حالی که این رقم در افراد غیرسیگاری، 11درصد است.

سیگار حاوی بیش از 4 هزار ماده‌ شیمیایی است

کارشناس واحد پژوهشی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: همچنین 57 درصد افراد سیگاری، قبل از سن 75 سالگی فوت می‌کنند. در حالی که این رقم در افراد غیرسیگاری، 30 درصد است.

موسوی با بیان اینکه مصرف دخانیات به طور متوسط 14.5 سال از عمر هر فرد سیگاری می‌کاهد، گفت: دود سیگار حاوی بیش از 4 هزار ماده‌ شیمیایی است و استنشاق دود محیطی سیگار، یکی از علل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

انسداد عروق قلبی و سکته مغزی ناشی از استنشاق دود محیطی سیگار

وی گفت: مطالعات جدید نشان داده که دود محیطی دخانیات، یکی از عوامل زمینه‌ساز بیماری انسداد عروق قلبی است و استنشاق دود محیطی سیگار می‌تواند خطر مرگ ناشی از انسداد عروق قلبی را در افراد غیرسیگاری، به میزان 20 تا 70 درصد افزایش دهد.

کارشناس واحد پژوهشی جمعیت مبارزه با دخانیات ادامه داد: احتمال وقوع بیماری انسداد عروق قلبی در آن دسته از افراد غیرسیگاری که در معرض دود محیطی سیگار قرار دارند، 1.25برابر سایر افراد غیرسیگاری است.

موسوی در همین زمینه گفت: طبق مطالعه‌ای در چین، زنانی که همسرانشان دخانیات مصرف می‌کردند، 24 درصد بیشتر از سایر زنان به بیماری انسداد عروق قلبی دچار شده بودند. همچنین، زنانی که در محل کار خود در معرض دود محیطی سیگار قرار داشتند، 85 درصد بیش از سایر زنان به این بیماری مبتلا می‌شدند.

وی اظهار کرد: افراد غیرسیگاری که در معرض دود محیطی سیگار هستند، همچنین ممکن است دچار اختلال عملکرد دستگاه گردش خون شوند و به این علت، احتمال وقوع سکته‌ مغزی در آنها افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha