سلامت نیوز : محمود مظفر بعد از ظهر امروز در مراسم امضای تفاهمنامه جمعیت هلال احمر با مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ایران را کشوری زلزله‌خیز عنوان کرد و گفت: حوادث مختلف از جمله زلزله مرتب کشور را تهدید می‌کند و ما همواره نگران خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه مؤسسه ژئوفیزیک به عنوان یک مجموعه دانشگاهی لرزه‌نگار‌هایی در سراسر کشور نصب کرده است افزود: سازمان امداد و نجات همواره به دنبال این است که به عنوان اولین تیم بر سر صحنه حادثه حاضر شود.

وی ادامه داد: از طرفی وقتی زلزله‌ای اتفاق می‌افتد عملیات امداد و نجات انجام می‌شود و پرونده زلزله بسته می‌شود و در حقیقت هیچ نشانه‌ای از علم و عمل نمی‌ماند و اینکه چقدر شدت زلزله، نوع آن و زیرساخت‌های موجود در تخریب و خسارت مؤثر است و اینکه چرا یک زلزله کوچک خسارت زیادی را در پی داشته ولی یک زلزله بزرگتر کم خسارت‌تر است از جمله عواملی است که با ثبت و کارهای پژوهشی قابل بررسی است و منبع خوبی برای آیندگان در راستای تحلیل نشانگرها خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تصریح کرد: با امضای تفاهمنامه بین سازمان امداد و نجات و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران امکان کار علمی - تحقیقاتی وجود دارد و در عین حال می‌توانیم با استفاده از پیش‌نشانگرهایی مانند صاعقه، رانش زمین و حرکت موجودات زنده قبل از زلزله به نشانه‌هایی برای آمادگی لازم قبل از حوادث و بلایای طبیعی دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه باید در راستای گسترش مراکز زلزله‌نگاری با مؤسسه ژئوفیزیک همکاری‌های لازم را داشته باشیم اضافه کرد: باید به این امکان برسیم که هر قسمتی از کشور لرزید لرزه‌نگارها بتوانند حوادث را ثبت و ضبط کنند.

مظفر در بخش دیگری از سخنان خود به آمار عملیاتی سازمان امداد و نجات در 9 ماه امسال اشاره کرد و گفت: حدود 22 هزار عملیات امداد و نجات در کشور توسط این سازمان انجام شده و 40 هزار نفر در این راستا حادثه دیدند.

مظفر افزود: همچنین 27 هزار و 700 نفر از حادثه دیدگان نجات یافتند و 177 هزار نفر که در جاده‌ها و یا حوادث دیگر دچار حادثه شده بودند اسکان اضطراری یافتند.

وی راه‌اندازی خط 147 را به عنوان سامانه هوشمند با امکان ضبط مکالمات را در استان سیستان و بلوچستان را یکی دیگر از کارهای انجام شده در این سازمان اعلام کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال این خط در سراسر کشور راه‌اندازی شود تا مردم برای امدادخواهی دغدغه‌ای نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha