چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6477

بحثی در مجلس، در مخالفت با چند شغله بودن برخی مقامات دولتی مطرح است، باعث شده چند شغله بودن تبدیل به یك ارزش و یك فرهنگ شود، نكته‌ای است كه كارشناسان آن را عامل تهدیدكننده سلامت روانی و حتی جسمی‌جامعه می‌دانند.

نكته نگران‌كننده اینجاست كه در این مورد نه تنها حساسیتی وجود ندارد، بلكه كار كردن به صورت افراطی، مخصوصا در سال‌های اخیر به عنوان یك ارزش هم تلقی شده است.

این درحالی است كه روان‌شناسان و محققان علوم پزشكی تاكید می‌كنند این نوع كار كردن، بی‌تردید تهدید كننده سلامت فرد و جامعه است. دكتر مهرداد متین‌راد، روانشناس و عضو هیئت علمی‌دانشگاه آزاد در این باره توضیح می‌دهد.

آقای دكتر، شما موافقید كه چند‌شغله بودن در جامعه ما در حال تبدیل شدن به یك ارزش است؟
دقیقاً، نكته بسیار مهم این است كه چند شغله بودن از چند جهت زندگی فرد را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. از نظر شغلی برای فرد زیانبار است چون تعهد شغلی را پایین می‌آورد و استرس، را زیاد می‌كند.

تحقیقات روانشناسان هم نشان داده‌‌‌ كه اگر فرد یك شغل را در 8 تا 12 ساعت انجام دهد، نسبت به كسی كه در همین ساعات به انجام چندین شغل می‌پردازد، استرس بسیار كمتری دارد.

گذشته از پایین آوردن تعهد شغلی و استرس، چه عواقب دیگری در انتظار چنین فردی است؟
پركاری به نوبه خود فرسودگی جسمی‌را هم به همراه دارد و باعث افزایش شیوع بیماری‌های جسمی‌و روانی هم می‌شود. این را تحقیقات ثابت كرده است.

مثلاً در ژاپن آمار افسردگی بیش از سایر جوامع است و روان‌شناسان تحلیل می‌كنند كه یكی از علل آن پر كار بودن افراطی جامعه ژاپن است. این بیماری‌ها هم طبیعتا كارایی فرد را به مقدار زیادی پایین می‌آورد.

یعنی می‌گوئید نهایتاً پر كاری افراطی منجر به افت كیفیت كار می‌شود؟
مسلماً، در چنین فردی هیچ‌كدام از شغلها جدی گرفته نمی‌شود و مفید نخواهند بود. چون انجام دادن هر كاری احتیاج به تمركز دارد. ولی آیا از چنین فردی می‌توان انتظار تمركز روی تمامی‌مشاغلش را داشت؟

امنیت شغلی را چه باید كرد؟
البته امنیت شغلی هم در این میان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ولی توجه كنید كه احساس استثمار در نتیجه چند شغله بودن، خودش احساس عدم امنیت شغلی را در فرد تشدید می‌كند.

به نظر می‌رسد تجربه همین استرس، فرد را مستعد بیماری‌های جسمی‌هم می‌كند. در این رابطه هم توضیح می‌دهید؟
كاملاً روشن است كه استرس، فرد را مستعد انواع بیماری‌ها، تضعیف سیستم دفاعی بدن، فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌كند. اما مهمتر از همه اینها از هم گسیختگی خانواده است.

منظورتان سرد شدن روابط خانواده است؟
بله، انجام دادن چند شغل به صورت توأمان علاوه بر اینكه از تجدید قوای فرد می‌كاهد، به او اجازه رسیدن به امور شخصی را نمی‌دهد.

در چنین افرادی علاوه بر اینكه روابط فردی و اجتماعی‌ مختل می‌شود، به تدریج با معتاد شدن به كار و حضور زیاد در محیط كار، روابط خانوادگی هم سرد ‌می‌شود و تنش‌ها ادامه می‌یابند. این امر به خصوص در امر تربیت فرزندان و آرامش روانی آنها بسیار موثر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha