چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 64776

سلامت نیوز : خسرو جدیدی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: آب سیاه همان طور که از نامش پیداست در قدیم سرنوشت خوبی برای بیمار نداشت و برخلاف آب سفید (آب مروارید) بیمار بینایی خود را از دست می‌داد اما با پیشرفت تکنولوژی امکان بهبود بیماری بسیار بالاست.

وی افزایش فشار داخل چشم را عامل بروز این بیماری عنوان کرد و افزود: اگر ترشح مایعی در چشم زیاد شود یا محل خروج آن مسدود شود، فشار چشم افزایش پیدا می‌کند که به این عارضه آب سیاه گفته می‌شود.

جدیدی اظهار کرد: از تبعات این بیماری ایجاد فشار روی عصب چشم است که از ظرفیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل وقتی عصب‌های چشم آسیب می‌بینند قابل ترمیم نیستند. این بیماری باعث می‌شود اعصاب چشم به صورت تدریجی آسیب ببیند.

وی ادامه داد: فشار چشم از 10 تا 20 طبیعی است و افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند ممکن است متوجه افزایش فشار چشمان نشوند که به این ترتیب زمان درمان از دست می‌رود.

این متخصص میزان فشار داخل چشم، نوع آب سیاه و استعداد و ژنتیک فرد را در افزایش احتمال ابتلا به بیماری موثر دانست و گفت: بیماری آب سیاه به دو شکل بروز می‌کند. نوع «زاویه باز» به صورت حاد و ناگهانی ظاهر می‌شود که باید زودتر تشخیص و درمان شود و نوع «زاویه بسته» که به صورت تدریجی فرد را مبتلا می‌کند.

جدیدی درباره علائم بیماری آب سیاه توضیح داد: افرادی که زمینه ارثی و خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند باید حتماً مراجعه مستمر به پزشک داشته باشند. تاری دید گذرا به ویژه در زمان عصر و شب، سردردهای خفیف به ویژه اگر همراه با تاری دید باشد و دیدن هاله در اطراف اشیای نورانی از علائم ابتلا به آب سیاه هستند و بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

این پزشک بر تشخیص و درمان به موقع این بیماری تأکید کرد و گفت: نوع «زاویه باز» به وسیله دارو قابل درمان است به شرطی که دارو به موقع تهیه و به صورت منظم استفاده شود در غیر این صورت بیمار باید عمل جراحی انجام دهد.

وی اضافه کرد: در صورتی که بیمار به دارو جواب ندهد و به دلایلی از جمله گرانی دارو قادر به تهیه آن نباشد و امکان استفاده به موقع از دارو نداشته باشد یا به پزشک دسترسی نداشته باشد برای درمان عمل جراحی ضروری است.

جدیدی اظهار کرد: در آب سیاه نوع «زاویه بسته» در صورت تشخیص به موقع با یک عمل لیزر ساده که فقط 5 دقیقه طول می‌کشد می‌توان این بیماری را درمان کرد.

به گفته وی، علاوه بر زمینه ژنتیکی ابتلا به آب سیاه، نژاد سیاه پوست، همچنین مبتلایان به دیابت، فشار خون و بیماری های چشم بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha