سلامت نیوز : کارگاه آموزشی انجمن دیستروفی با عنوان فیزیوتراپی ریه روز جمعه 15 دی ماه در بیمارستان بوعلی با هدف افزایش آگاهی بیماران دیستروفی در مورد تقویت دستگاه تنفسی توسط دکتر شفیع زاده برگزار شد. یکی از مشکلات بیماران دیستروفی عضلانی؛ کاهش ظرفیت تنفسی است. در این کارگاه آموزشی دکتر شفیع زاده ضمن تشریح ساختار و عملکرد ریه برای بیماران و خانواده‌های آنان گفت‌: اگر می‌خواهیم روند کاهشی ظرفیت تنفسی را به تأخیر اندازیم مجبوریم آن را بصورت جدی فعال کنیم لذا بایستی دیافراگم را که شبیه دو بادکنک است تقویت نماییم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که شما غیرفعال زندگی کنید از تعداد کیسه‌های هوایی فعال کاسته شده و دی‌اکسید‌کربن به نحوه قابل توجهی افزایش می‌یابد. وی گفت‌: ما از طریق تقویت عضلات دنده‌ای می‌توانیم اندازه دیافراگم را مدیریت کنیم این عضلات، دیافراگم را باز و بسته می‌کنند. وی روش‌های مدیریت دیافراگم و تقویت دستگاه تنفسی را از دو روش امکانپذیر دانست:

1- تمرینات هوازی (استفاده از شنا، پیاده‌روی و رکاب‌زدن) 2- تمرینات تنفسی (در ورزشی مانند یوگا دستگاه تنفسی از حالت تنشی خارج شده و مقدار تاثیر مثبت روی ظرفیت ریه قابل توجه است)3- تکنیک‌های ساده تنفسی. او از خانواده‌ها خواست که این روشها را بطور جدی یاد بگیرند و با بچه‌ها انجام دهند.

سپس شفیع‌زاده سه نوع تمرین را به شرح ذیل ارائه کرد:

1- تمرین بادکنک: 2ثانیه 2ثانیه هوای دم را وارد بادکنک کرده سپس بعد از 2ثانیه مکث آرام آرام اجازه دهید هوای بادکنک خارج شود همزمان بایستی با دست بادکنک را کنترل کرده که دستها هم در آن واحد قوی شود.

2- تمرین پینگ‌پونگ: بیماران دیستروفی در طرفین میز نشسته و توپ تنیس روی میز را فوت کنند و هریک سعی کنند توپ را با دم به جلو برانند.

3- تمرین سوت: کاغذ کوچکی را تا کنید و سپس سوراخ کوچکی در وسط آن ایجاد نمایید، بعد آنرا با دو انگشت خود جلوی دهان و روی لبها بگذارید و با فشار فوت کنید تا صدای سوت درآورد.

وی افزود‌: هرچه سن بیمار کمتر باشد بایستی این تمرینات را برای او جذابتر و متنوع تر کنیم تا بیمار راغب شود تمرینات را با اشتیاق انجام دهد. روشهایی مثل فوت کردن قایق کاغذی بر روی آب - مسابقه بین دو بچه بیمار برای فوت کردن توپ پینگ پونگ - فوت کردن توپ پینگ پونک چسبیده شده با چسب نواری به میز. دکتر شفیع‌زاده در ادامه تمرین تنفسی ساده ای را بدین سان آموزش داد: ابتدا یک دم عمیق بکشید سپس هوا را با مکث نگه داشته‌، بازدم را با فشار انجام دهید. این عمل را پس از مکث، چند بار در طول روز و شب انجام دهید. در حین انجام این تمرین عضلات دنده‌ای را لمس کرده و آنرا حتما در حالت ایستاده یا نشسته و بدون تکیه به ویلچر انجام دهید.

این کارگاه آموزشی با پرسش و پاسخ بیماران و خانواده‌های آنها به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha