پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 64802

سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص بیماری‌های تنفسی گفت: دیسترس تنفسی حاد نوزادان در نوزادان نارسی که در موعد مقرر و معمول به دنیا نیامده‌اند، ایجاد می‌شود.

دکتر حشمت‌الله توکل در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: در حبابچه‌های ریه ماده‌ای به نام سورفاکتانت وجود دارد که از روی هم خوابیدن حبابچه‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده در هفته‌های پایانی دوران جنینی ایجاد می‌شود و به همین دلیل کودکان نارس این ماده را ندارند و دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. در این نوزادان، اکسیژن‌رسانی به خون مختل و نارسایی تنفسی ایجاد می‌شود.

وی افزود: این نوزادان باید تحت تهویه تنفسی قرار گیرند یا سورفاکتانت به ریه آن‌ها تزریق شود. دیسترس تنفسی، بیماری وخیمی است و علی‌رغم درمان، 30 رصد منجر به مرگ می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: این بیماری در بزرگسالان نیز ایجاد می‌شود که دلیل آ‌ن عفونت‌ها، سوختگی و ضرب‌دیدگی شدید است. در بزرگسالان نیز بیماری می‌تواند خطرناک باشد و تا 30 درصد منجر به مرگ ‌شود.

وی ادامه داد: برای درمان این بیماری باید بیماری‌های ایجاد کننده آن را رفع کرد. در صورتی که عفونت‌ها و سوختگی‌ها رفع شوند، این بیماری نیز ممکن است بهبود یابد.

توکل گفت: شیوع این بیماری کم نیست و برای پیشگیری از آن باید از بروز عفونت و بیماری‌های زمینه‌ای جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha