سلامت نیوز : رییس انجمن تغذیه کشور از اصلاح مجوزهای فعالیت متخصصان تغذیه و رژیم‌ درمانی در کشور و اجازه پذیرش مستقیم بیماران و مراجعه‌کنندگان از سوی متخصصان و کارشناسان تغذیه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مجید حاجی‌فرجی، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع کشور با اعلام این خبر گفت: مهمترین و مؤثرترین اقدامی که در دوره ریاست بنده در این انجمن صورت گرفت و البته بدون کمک و تلاش همکارانمان در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت میسر نبود، اصلاح مجوزهای تأسیس دفاتر مشاوره تغذیه و رژیم‌ درمانی است.

وی افزود: متأسفانه به دلایل غیر‌مستند، بندی به ذیل مجوزهای متخصصان و کارشناسان تغذیه وارد شده بود که آنها را از پذیرش مستقیم بیماران منع می‌کرد. یعنی یک مشاور تغذیه اجازه نداشت به‌ طور مستقیم بیمار را پذیرش کند، بلکه باید بیمار از طریق یک پزشک به وی ارجاع می‌شد. بنابراین پس از برگزاری جلسات مختلف و مکاتبه با ریاست سازمان نظام پزشکی و به امضا رسیدن اصلاحیه از سوی وزیر بهداشت و موافقت مدیرکل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی، خوشبختانه از 16 دی 91 این بند از مجوزها حذفف شد. بدین‌ترتیب همکاران قدیمی می‌توانند با دریافت معرفی نامه از رییس انجمن تغذیه ایران برای اصلاح مجوزهایشان به سازمان نظام پزشکی در تهران و دفاتر سازمان در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه وجود برخی موانع و محدودیت‌ها مانع احقاق حق کارشناسان و متخصصان تغذیه شده بود که یکی از این حقوق اصلاح تعرفه متخصصان تغذیه و رژیم‌درمانی است که در حال حاضر با حداقل تعرفه حتی در حد یک پزشک عمومی فعالیت می‌کنند. در حالی که ارائه خدمات و کار در این رشته - تغذیه و رژیم‌ درمانی - بسیار زمان‌بر، دقیق و نیازمند صرف انرژی و هزینه بالایی است و همکاران ما چه در کلینیک‌های مربوطه و چه در مطب باید برای تعیین و محاسبه میزان مصرف کالری، تعیین رژیم‌های مناسب و گوناگون وقت و انرژی زیادی بگذارند و چند جلسه برای یک مراجعه‌کننده وقت صرف کنند.

به گفته حاجی‌فرجی، معمولاً تعرفه متخصصان تغذیه طبق استانداردهای بین‌المللی بویژه در آمریکا بر‌اساس زمان تعیین شده است. اما در کشور ما در حد یک پزشک عمومی است که با تلاش و پیگیری‌های اخیر سازمان نظام پزشکی متقاعد شد و اصلاح این تعرفه را به وزارت بهداشت سپرد تا با اصلاح آن نگرانی و کاهش اعتماد به نفس همکارانمان در ارائه خدمات رفع شود.

رییس انجمن تغذیه کشور در ادامه با اشاره به تدوین 11 خدمت مشاوره‌ای تغذیه بر‌اساس استانداردهای جهانی گفت: در طول دو سال اخیر که بنده دبیر کمیته کشوری تدوین شناسنامه و استانداردسازی خدمات مشاوره تغذیه و رژیم‌درمانی بودم 11 خدمت متفاوت و جدید بررسی و تدوین شد. حال آن‌که با توجه به وقت‌گیر بودن آنها تلاش می‌کنیم با تأیید و تصویب استانداردها، تعرفه را به شکل واقعی خود که با نوع خدمات هماهنگ داشته باشد، برگردانم.

وی افزود: مشکل دیگری که متخصصین تغذیه با آن روبه‌رو بودند، محرومیت از خدمات بیمه‌های درمانی بود، یعنی امکان استفاده از بیمه‌های درمانی برای همکارانمان وجود نداشت. البته مردم - مراجعه‌کنندگان - نیز از این خدمات محروم بودند که در حال حاضر با تصویب وزیر بهداشت و تدوین اصلاحیه در آئین‌نامه مربوطه امیدواریم سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت همزمان با اصلاح تعرفه‌ها موضوع بیمه‌های خدمات درمانی را نیز تأیید نمایند.

رییس انجمن تغذیه ایران در ادامه از همکارانش خواست تا در انتخابات سازمان نظام پزشکی که طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

حاجی‌فرجی گفت: متأسفانه متخصصان تغذیه تاکنون نتوانسته‌اند کرسی ثابتی به عنوان عضو پیوسته در شورای عالی نظام پزشکی داشته باشند که کرسی ثابتی به عنوان عضو پیوسته در شورای عالی نظام پزشکی داشته باشند که علت آن معمولاً کافی نبودن تعداد متخصصان تغذیه در کشور و ناتوانی در کسب آرای مناسب در جرگه پیراپزشکی بوده است، اما امیدواریم با حضور جدی و فعال همکارانمان در این دوره از انتخابات بتوانیم به یک کرسی ثابت و مناسب دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 4000 فارغ‌التحصیل تغذیه در کشور داریم که یکهزار تن از آنها عضو فعال هستند و در کارگاه‌های آموزشی، بازآموزی کنگره‌های دوسالانه و دیگر فعالیت‌های انجمن حضور چشمگیری دارند، تصریح کرد: اگر همکارانمان به شکل مستمر و فعال در برنامه‌های انجمن حضور داشته باشند و در انتخابات نیز شرکت کنند موفقیت گروه حتمی خواهد بود. البته شرکت در برنامه‌های آموزشی و دوره‌های بازآموزی مستمر که از طریق رسانه‌ها و سایت انجمن اطلاع‌رسانی می‌شود برای ارتقای سطح علمی و آگاهی همکاران و همچنین در تمدید پروانه فعالیت آنها مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha