سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه همه بندهای قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت در مراکز درمانی به اجرا در نیامده است، گفت: از جمله بندهای مصوب این قانون، بازنشستگی زودتر از موعد برای پرستاران به علت سخت و زیان‌آور بودن این شغل است که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

شمس‌الدین شمس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آسیب‌های شغلی پرستاران توضیح داد: یک علت اینکه پرستاری به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته و در مجلس هم مصوب شد، بروز همین آسیب‌های شغلی است.

وی افزود: سختی و آسیب‌های شغل پرستاری هم از بعد جسمانی و هم از بعد روحی و روانی قابل بررسی است. جابجا کردن بیماران، شیفت شب کاری و تغییر ساعت بیولوژیک بدن، قرارگرفتن در معرض انواع عفونت‌های بیمارستانی و استرس‌های روحی از جمله آسیب‌های وارده به پرستاران از بعد جسمانی است.

شمس با بیان اینکه پرستار با بیمار در مواقع بحرانی جسمی سروکار دارد و گاه در روزهای پایانی عمرش باید از وی مراقبت کند، گفت: به همین خاطر پرستار از لحاظ روحی و روانی هم بایستی فشارهایی را متحمل شود. بویژه اینکه بایستی با خانواده این بیمار نیز تعامل مناسب داشته باشد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه پرستاران ما دچار انواع بیماری‌های شغلی هستند، اظهار کرد: از کمردردها، دردهای مفاصل، دیسک کمر گرفته تا از کار افتادگی جسمی و ابتلا به هپاتیت به علت قرار گرفتن در معرض عفونت، پرستاران را گرفتار خود می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت از جمله پرستاران اظهار کرد: متاسفانه تنها بخشی از این قانون به اجرا درآمد که آن هم در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محقق نشد. قانون ارتقای بهره‌وری در بخش دانشگاهی اجرا شد ولی در بخش نیروهای مسلح و بخش خصوصی هنوز محقق نشده است، زیرا عمده بیمارستان‌های خصوصی آن را اجرا نکردند و تعداد مجریان نادر است.

شمس اضافه کرد: بندهایی از جمله کاهش ساعت کاری و ضریب دادن به شب‌کاری‌ها و روزهای تعطیلی اجرا شده است، اما بند سخت و زیان‌آور بودن آن، بازنشستگی زودتر از موعد پرستاران را می‌طلبد که آن هم هنوز اجرا نشده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری همچنین با اشاره به آغاز پایلوت طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ابراز امیدواری کرد از ابتدای سال آینده اجرای آن در سراسر کشور محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha