جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 64852

براساس بررسی‌های وزارت بهداشت، سالانه 10 هزار نفر در كشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و سن ابتلا به این سرطان شایع 10 تا 15 سال پایین‌تر از سایر كشور‌هاست...

سلامت نیوز: براساس بررسی‌های وزارت بهداشت، سالانه 10 هزار نفر در كشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و سن ابتلا به این سرطان شایع 10 تا 15 سال پایین‌تر از سایر كشور‌هاست...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت،  اگر بخواهیم موضوع را دقیق‌تر بررسی كنیم، سن ابتلا به سرطان پستان در دنیا بین 40 تا 49 سال گزارش شده است در حالی كه تعداد زنان جوان مبتلا به سرطان پستان در ایران بیشتر است. علاوه بر آن، سومین عامل مرگ‌ومیر در كشور سرطان است، به گونه‌ای كه سالانه بیش از 30 هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش امید به زندگی و سالمند شدن جمعیت و دور شدن از محیط پاك و بدون آلاینده‌های صنعتی، موارد بروز سرطان در 2 دهه آینده 2 برابر شود اما نكته مهم در این بین، اطلاع‌رسانی در مورد راه‌های پیشگیری و شناساندن عوامل خطر به‌خصوص به زنان است.

یكی از 10 سرطان شایع در بین زنان ایرانی، سرطان پستان است و گفته می‌شود سن ابتلا به‌ آن در بین زنان ایرانی پایین‌تر از كشورهای غربی گزارش شده است. دكتر رشید رمضانی، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، پایین‌تر بودن سن ابتلا به سرطان در بین زنان ایرانی را فقط مربوط به سرطان پستان می‌داند و توضیح می‌دهد: «سن ابتلا به سرطان پستان در كشور ما فقط 7 سال پایین‌تر از كشورهای غربی است و علت آن ساختار جمعیتی و هرم سنی كشور نسبت به كشورهای دیگر است. جمعیت كشور ما جوان است و به همین دلیل زنانی كه به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، جوان‌تر هستند.» دكتر رمضانی در مورد اینكه آیا عوامل محیطی، نوع تغذیه و... در پایین‌تر بودن سن ابتلا به سرطان پستان موثر است یا نه، می‌گوید: «عواملی مانند كم‌تحركی، تغذیه نامناسب یا سایر عوامل محیطی كه ممكن‌است در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند، در همه كشورها، همانند كشور ما وجود دارد و این‌گونه نیست كه در ایران این شاخص‌ها بیشتر باشد. علاوه بر آن، وضعیت عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در ایران با كشورهای منطقه امرو مشترك است و نمی‌توان گفت وجود برخی عوامل فقط در بین زنان ایرانی سن ابتلا به سرطان پستان را پایین آورده است.» به گفته رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، شیوع سرطان در زنان كمتر از مردان است به گونه‌ای كه از هر 100 سرطان در زنان، 126 سرطان در مردها گزارش می‌شود، اما برخی سرطان‌ها همانند سرطان پستان در بین زنان شیوع بیشتری دارند.


سن ابتلا به سرطان پستان در ایران پایین‌تر است


هفته گذشته در آستانه برپایی هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران، خبری به نقل از دبیر انجمن سرطان ایران در خبرگزاری‌ها درج شد مبنی بر اینكه شیوع سرطان در زنان ایرانی 4 برابر متوسط دنیاست. در مورد جزییات این خبر نگران‌كننده با دكتر محمدرضا میر گفت‌وگو كردیم، وی این آمار را نادرست می‌داند و بیان می‌كند: «در ایران تعداد زنان جوانی كه سرطان پستان می‌گیرند از كشورهای غربی بیشتر است ولی نمی‌توان این‌گونه استدلال كرد كه زنان ایرانی در سن پایین‌تر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، چون جمعیت جوان كشور ما بیشتر است و می‌توان گفت 65 درصد جمعیت كشور را جوانان 20 سال به بالا تشكیل می‌دهند، بنابراین این سرطان در زنان جوان بیشتر كشف می‌شود. اگر
70 درصد جمعیت كشور را همانند آمریكا افراد میانسال و پیر تشكیل می‌دادند، ما هم مانند آنها در سنین
50 سالگی به بعد یا در سنین یائسگی، مبتلایان به سرطان پستان را بیشتر مشاهده می‌كردیم. اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت ابتلا به سرطان پستان در سایر كشورها بیندازیم، مثلا در كشور امارات، درصد زنان جوانی كه در سنین زیریائسگی سرطان پستان می‌گیرند 6/15 درصد و در كشورهای غربی این میزان بسیار كمتر است. در مقابل در كشور كره جنوبی تعداد جمعیت جوان مبتلا به سرطان پستان بیشتر از سایر كشورها مشاهده می‌شود.» این جراح سرطان و رییس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره)، با بیان اینكه هنوز تحقیق ثابت شده‌ای در مورد علل ابتلا به سرطان‌ پستان در زنان جوان انجام نشده است، حرف‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «باید بررسی و تحقیقی انجام دهیم تا مشخص شود، عوامل محیطی و ژنتیكی چه میزان در ابتلا به این سرطان در سنین جوانی نقش دارد. هرچند تاثیر برخی از این عوامل به عنوان عوامل خطر سرطان پستان به اثبات رسیده، اما در مورد عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان در سنین جوانی تحقیق ثابت شده‌ای وجود ندارد.»


آگاهی زنان در مورد سرطان پستان بالارفته


یكی از مهم‌ترین عواملی كه در درمان سرطان پستان تاثیر دارد، تشخیص زودهنگام بیماری و درمان به موقع آن است. آیا اطلاع‌رسانی در این زمینه توانسته زنان را از علایم بیماری آگاه كند؟ دكتر میر اعتقاد دارد: «آگاهی زنان در مورد سرطان پستان نسبت به قبل بیشتر شده است، اما باز هم باید اطلاع‌رسانی را بیشتر كنیم. در 15-10 سال گذشته، سرطان پستان در مرحله 4 و 3 مراحل پیشرفته‌ بیماری بیشتر مشاهده می‌شد ولی در حال حاضر بیشتر مراحل 1 و 2 سرطان پستان تشخیص داده می‌شود و این نشان می‌دهد آگاهی زنان در مورد علایم سرطان پستان بالاتر رفته و اطلاع‌رسانی آنها به یكدیگر نیز بیشتر شده است.» به گفته این جراح سرطان، بیش از 50 درصد سرطان‌های پستان در حال حاضر در مراحل اولیه شناسایی می‌شوند و احتمال حیات 5 ساله، 10 ساله و 20 ساله بیمار بعد از درمان بیشتر مشاهده می‌شود. رییس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره) به موضوع مهم دیگری نیز اشاره می‌كند: «زمانی كه سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شده باشد، احتیاج به برداشتن كل پستان نیست و غده‌های لنفاوی كمتر گرفتار می‌شوند و محدودیت حركت دست، ورم دست و درددست بیمار كمتر خواهد بود. اگر مبتلایان به سرطان پستان را با سرطان معده مقایسه كنیم، 20 درصد مبتلایان به سرطان معده فقط تا 5 سال بعد زنده می‌مانند، در حالی كه در سرطان پستان در مرحله 2، بیماران 10 سال بیشتر زنده می‌مانند، بنابراین اگر به موقع مراجعه كنند، در زمان بهبود بعد از بیماری،‌ عوارض بیماری‌ در آنها مانند درد دست و ورم دست كمتر مشاهده خواهد شد.» دكتر میر به خانم‌ها توصیه می‌كند: «اگر زنان هیچ‌گونه عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان ندارند، بهتر است بعد از سن 35 سالگی به پزشك مراجعه كنند و معاینه شوند و نحوه خودمعاینه‌كردن و زمان آن را از پزشك خود بیاموزند و هشدارهای لازم را جدی بگیرند. علاوه بر آن، در سنین 35 تا 40 سالگی بهتر است یك ماموگرافی انجام شود و هر 6 ماه تا یك سال، یكبار به‌وسیله پزشك معاینه شوند. در این صورت بیماری، زود تشخیص داده می‌شود. حال اگر عوامل ژنتیكی ابتلا به سرطان پستان در خانواده‌ای وجود دارد یعنی 3 نفر از اقوام درجه 2 یا 2 نفر از اقوام درجه یك خانمی به سرطان پستان مبتلا باشد یا بیش از 10 سال هورمون استروژن مصرف كند، باید 5 سال زودتر به پزشك مراجعه كند و معاینه شود و ماموگرافی را در سنین 30 تا 35 سالگی انجام دهد.»


ترس از سرطان مانع مراجعه به موقع است

رییس انجمن سرطان ایران سطح آگاهی مردم از عوامل سرطان‌زا را كم می‌داند و یكی از عواملی را كه باعث می‌شود مردم به موقع به پزشك مراجعه نكنند، ترس از سرطان می‌داند: «ترس از بیماری سرطان یكی از دلایل مراجعه نكردن به پزشك یا مراجعه در مراحل اولیه بیماری است. از آنجا كه غده سرطانی در سینه معمولا بدون درد است و تا زمانی كه معاینه انجام شود، قابل‌تشخیص نخواهد بود، مورد توجه بیمار قرار نمی‌گیرد، در صورتی كه اگر سطح آگاهی زنان در مورد علایم بیماری بالا باشد، به موقع مراجعه می‌كنند و پاسخ به درمان نیز بهتر خواهد بود.» دكتر عبدا... فضلعلی‌زاده، دیر مراجعه كردن به پزشك را بی‌ارتباط به سن ابتلا به سرطان پستان می‌داند: «اینكه سن ابتلا به سرطان پستان در ایران 5 تا 10 سال پایین‌تر از كشورهای غربی است، ارتباطی به مراجعه نكردن به موقع به پزشك ندارد بلكه بر پیشرفت بیماری موثر بوده و پاسخ به درمان در صورت تشخیص دیرهنگام بدتر خواهد شد.» به گفته دكتر فضلعلی‌زاده، وضعیت ابتلا به سرطان در ایران با استانداردهای دنیا مطابقت دارد و فقط در مورد سرطان پستان سن ابتلا پایین‌تر است.


سرطان در كشورهای در حال توسعه بیشتر است


دكتر اعظم‌السادات موسوی، رییس انجمن سرطان زنان، می‌گوید: «طبق آمار ثبت سرطان در دنیا، میزان ابتلا به سرطان تا سال 2020 بالا می‌رود و بیشترین میزان در كشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد، یعنی حدود 70 درصد، عواملی مانند آلودگی هوا، استرس‌ها، موادغذایی نامناسب و صنعتی شدن جوامع جزو عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند و كشورهای در حال توسعه هنوز نتوانسته‌اند این عوامل را كنترل كنند. علاوه بر آن، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در كشورهای در حال توسعه نیز بیشتر است و این روند روبه‌رشد سرطان هم در میان مردان و هم در میان زنان مشاهده می‌شود.» این متخصص زنان و زایمان نیز همانند دیگر متخصصان، علت پایین‌تربودن سن ابتلا به سرطان پستان در كشور را جوان?بودن جمعیت ذكر می‌كند و اعتقاد دارد صنعتی شدن، آلودگی هوا و استرس زیاد در ابتلا به این بیماری نقش دارد. دكتر موسوی اقدام‌هایی را كه باید برای پیشگیری از سرطان انجام داد، این‌گونه برمی‌شمارد: «قبل از انجام هر برنامه‌ای در زمینه پیشگیری از سرطان باید آمار ثبت سرطان دقیق داشته باشیم و عوامل ایجادكننده سرطان، روش‌های پیشگیری، درمان زودرس و درمان‌های تسكینی را بشناسیم و برای آنها برنامه مشخص داشته باشیم. همچنین براساس پژوهش‌های انجام شده، فقط 30 درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری هستند و بقیه به عوامل محیطی به ویژه محیط زیست بستگی دارند كه در این زمینه ارگان‌هایی كه با سلامت محیط‌زیست مرتبط هستند، باید تلاش كنند تا عوامل خطر ابتلا به سرطان را كاهش دهند. از سوی دیگر باید به مردم در مورد عوامل خطر سرطان آموزش دهیم، مثلا اگر به مردم در مورد تاثیر آلودگی هوا بر سلامتشان بگوییم، آنها كمك خواهند كرد تا این آلودگی كاهش یابد یا اگر در مورد سرطان‌ها اطلاعات داشته باشند، به موقع به پزشك مراجعه می‌كنند و بیماری به موقع تشخیص داده می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha