تحقیقات جدید نشان می دهد اعتیاد به داروهای خاص نیز می تواند فرد را به سمت اعتیاد به مخدرهای سنگین سوق دهد.

سلامت نیوز:  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در گذشته تصور می شد تنها دروازه اعتیاد سیگار است اما تحقیقات جدید نشان می دهد اعتیاد به داروهای خاص نیز می تواند فرد را به سمت اعتیاد به مخدرهای سنگین سوق دهد.

دکتر سید منصور فشارکی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با بیان اینکه در دنیایی امروز پدیده ای به نام اعتیاد به داروهای نیازمند نسخه در همه جا شایع شده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات زندگی ما این است که برای هر مشکلی مانند سردرد، اضطراب، کم خوابی، یا نخوابیدن که راه حل های دیگری هم دارد بلافاصله به مصرف قرص روی می آوریم.

وی با اشاره به سوءمصرف داروی ترامادول در برخی افراد، افزود: اعتیاد به داروی خاص فرد را به سوی اعتیاد به مخدرهای سنگین تر می برد و این حالت در دختران بیشتر اتفاق می افتد.

این داروساز با بیان اینکه ترامادول یک داروی ضد درد اختصاصی برای برخی دردهای خاص ستون فقرات است، خاطرنشان کرد: با وجود این موضوع کسی که ترامادول را به صورت ممتد مصرف می کند بیش از افراد عادی احتمال اعتیادهای سنگین تر دارد اما با وجود این برای پرهیز از عمل های تهاجمی در برخی مواقع مجبور به پذیرش این ریسک و عارضه هستیم.

وی با اشاره به تجویز ترامادول در برخی مواقع برای ترک اعتیاد توسط پزشکان گفت: در برخی موارد فرد معتاد دسترسی به مراکز ترک اعتیاد ندارد و به همین دلیل پزشک برای دور شدن فرد از اعتیاد ترامادول برای او تجویز می کند.

دکتر فشارکی به مصرف خودسرانه ترامادول برای درمان ناتوانی جنسی و زودانزالی نیز اشاره کرد و ادامه داد: داروهای موثرتر از ترامادول نیز برای درمان این مشکلات وجود دارد اما گاهی دوستان ناآگاه ترامادول را به فرد توصیه می کنند و که مصرف باعث اعتیاد در فرد می شود.

وی تصریح کرد: ترامادول که با نام بیامادول نیز وجود دارد یک شمشیر دو لبه است که مصرف ممتد آن می‌تواند عوارض خطرناک برای فرد داشته باشد و علاوه بر اعتیاد به مصرف این دارو باعث اعتیادهای سنگین‌تر نیز در فرد بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha