از آنجا که منافذ پوست چرب باز است، استفاده از ضد آفتاب چرب برای افرادی که دارای چنین پوست‌هایی هستند، موجب بروز جوش و افزایش دانه‌های سرسیاه می‌شود.

دکتر« انصارین » متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسنا، گفت: پوست افراد به سه نوع چرب، خشک و مخلوط چرب و خشک تقسیم می‌شود. افرادی که دارای پوست‌های چرب یا خشک هستند باید از کرم‌های ضد آفتاب مناسب این پوست‌ها استفاده کنند و افرادی که دارای پوست مخلوط چرب و خشک هستند ابتدا مقدار کمی از کرم مرطوب کننده را در قسمت خشک پوست خود استفاده کرده و سپس، از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست‌های چرب موسوم به OIL FREE (بدون چربی) استفاده كنند.

وی همچنین سن و سال افراد را در انتخاب نوع ضد آفتاب آنان دخیل دانسته و گفت: کودکان به جهت لطافت بیشتر پوستشان باید از کرم‌های مخصوص کودکان استفاده کنند که نوع ایرانی آن نیز موجود و قابل قبول است.

دکتر انصارین رنگ پوست را در انتخاب نوع ضد آفتاب و همچنین رنگ آن بی تاثیر خواند.

وی با بیان اینکه عدد SPF ، بیانگر میزان حساسیت پوست در برابر آفتاب است، افزود: افرادی که پوست‌های حساس تری در برابر آفتاب دارند باید از کرم‌های با SPF بالاتر استفاده کنند.

این متخصص پوست حداقل میزان SPF را 30 عنوان کرد و افزود: این مطلب که گفته می شود به علت تفاوت جغرافیای کشورها و همچنین زاویه تابش نور در آنها ، کرم ضد آفتاب تولید کشورهای خارجی، مناسب مصرف در ایران نیست، چندان قابل قبول نمی‌باشد. کرم‌های ایرانی که به تصویب وزارت بهداشت رسیده‌اند، مورد قبول هستند. همچنین هر کرم خارجی، با کیفیت‌تر از کرم‌های ایرانی نیست، اما برخی از کرم‌های خارجی به دلیل پیشرفته بودن لابراتوارهای ساخت، احتمالا از کیفیت بالاتری برخوردارند و افراد با توجه به میزان حساسیت‌های پوستشان و همچنین قدرت اقتصادی خود می توانند کرم مناسب پوست خود را انتخاب كنند.

وی درادامه، نوع فیزیکی ضد آفتاب را بهتر از نوع شیمیایی آن عنوان و تصریح کرد: در نوع شیمیایی، کرم‌های ضد آفتاب، نورآفتاب جذب می شود و لذا ممکن است حرارت ایجاد شده برای پوست مشکل ساز شود، اما در نوع فیزیکی اشعه آفتاب انعکاس می‌یابد.

دکتر انصارین ادامه داد: کرم ضد آفتاب باید از نیم ساعت قبل از ورود به آفتاب، استفاده شود و همچنین هر دو ساعت یک بار تجدید شود.

وی میزان کرم مصرفی در هر بار را به اندازه یک نوک انگشت یا حدود 2 گرم عنوان کرد و افزود: استفاده از کرم ضد آفتاب از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر که شدت آفتاب زیاد است الزامی است.

دکترانصارین در خصوص عوارض استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب گفت: این امر می تواند منجر به خشکی و چروک پوست، ایجاد کک و مک و یا حداقل افزایش لک‌های صورت شود. همچنین در افرادی که زیاد در معرض آفتاب هستند مانند کارگران، چوپانان، کشاورزان و ملوانان ممکن است صدمات ناشی از قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب منجر به ایجاد سرطان پوست شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha