سلامت نیوز : رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ضمن هشدار نسبت به بروز عوارض سنگین و جبران ناپذیر در پی مصرف هورمون‌ها و مکمل‌های نیروزای غیرمجاز در زنان از جمله ناباروری، افسردگی، چین و چروک پوست، پیری زودرس و ریزش مو تاکید کرد:‌ باید توجه داشت که حتی ازدیاد مصرف ویتامین‌های مجاز هم فرد را دچار عوارض می‌کند.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره عوارض ناشی از مصرف هورمون‌ها و داروهای انرژی‌زا در زنان عنوان کرد: آناتومی بدن انسان به گونه‌ای است که میزان هورمون‌های پروژسترون و استروژن و تستسترون به بهترین شکل و در استانداردترین حالت خود قرار دارد.

وی ادامه داد: زمانی که فردی از داروهای هورمونی غیرمجاز استفاده می‌کند، غلظت هورمون‌های طبیعی مختل می‌شود و عوارض هورمونی به جای می‌گذارد که مربوط به ازدیاد هورمون‌های ورودی به بدن است. به همین دلیل توصیه می‌شود بانوان هر مکملی را که استفاده می‌کنند، حتما با مشورت پزشکان ورزشی و متخصصان تغذیه باشد و خودسرانه از مکمل‌ها استفاده نکنند.

به گفته پورکاظمی خوشبختانه طی دو سال گذشته میزان آگاهی بانوان در این خصوص رشد خوبی داشته است.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ناباروری را از جمله عوارض شایع استفاده از مکمل‌های غیرمجاز و داروهای نیروزا دانست و عنوان کرد: همچنین تشدید افسردگی و بیماری‌های اعصاب مرکزی و محیطی، نارسایی کبد و کلیه، خونریزی معده، سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ ناگهانی از جمله عوارض ناشی از مصرف مکمل‌ها به صورت غیرمجاز است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که حتی ازدیاد مصرف ویتامین‌های مجاز هم فرد را دچار عوارض می‌کند.

پورکاظمی در پاسخ به اینکه خطر ناباروری بیشتر زنان را تهدید می‌کند یا مردان؟ اظهار کرد: زنان علاوه بر باروری، دوران بارداری را نیز طی می‌کنند، به همین خاطر لازم است بیشتر مراقب باشند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره آسیب‌های ظاهری که در پی مصرف هورمون‌ها و مکمل‌های غیرمجاز برای زنان ایجاد می‌شود، نیز گفت: چین و چروک پوست، پیری زودرس، ریزش مو و آسیب محسوس بافت‌های ظاهری بدن نیز ممکن است زنان را گرفتار کند.

وی با اشاره به زنانی که به قصد لاغری به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند، گفت: بهترین دارو برای لاغری، ورزش و رژیم غذایی مناسب است. زنان به هیچ وجه از پودرهای غیرمجاز استفاده نکنند. اما داروهایی که در خانواده ویتامین‌ها،‌ امگا3 و 6، فارماتن، خونسازها نظیر ففول، فولیک اسید و فروس سولفات و مسکن‌ها برای دردهای عضلانی و استخوانی مجاز هستند که درباره استفاده از آنها از پزشک مشورت بگیرند، بهتر است.

پورکاظمی گفت: باشگاه‌ها بایستی از مشاوره پزشکان یا کارشناسان ورزشی بهره بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha