چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6489

اداره كل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت شرایط جدید و روش كنترل ورود داروهای تك نسخه‌ای را اعلام كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، اداره كل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت طی نامه‌ای به مراكز تك نسخه‌ای روش كنترل ورود داروهای تك نسخه ای را به این مراكز اعلام كرد.
بر اساس این شرایط جدید پذیرش نسخه با مسئولیت و نظارت مستقیم مسئول فنی این مراكز و بدون ارجاع بیمار به این اداره كل انجام می شود واطلاعات مربوط به نسخ پذیرش شده توسط سیستم نرم افزاری مناسب ذخیره شده و گزارش هفتگی آن به اداره كل نظارت بر امور دارو وزارت بهداشت ارائه می‌شود.
روال اجرایی ترخیص این داروها مانند گذشته است و از طریق اداره نظارت بر داروی وزارت بهداشت انجام می‌شود اما با توجه به تمركز كنترلهای ورود داروهای تك نسخه‌ای در این مرحله لازم است؛ توجیه كافی برای تك تك اقلام فاكتور ارائه شده وجود داشته باشد.
وزارت بهداشت تاكید كرد:با توجه به ثبت رایانه‌ای فاكتورهای ارائه شده توسط هز مراكز، می‌بایست میزان واردات با مقادیر گزارشهای نسخ هفتگی ارسال شده متعادل باشد.
در این نامه همچنین آمده است با توجه به اینكه داروهای تك نسخه‌ای جزء داروهای ثبت كشور نیستند، مسئولیت عواقب ناشی از مصرف این داروها با پزشك تجویز كننده و مسئول فنی مراكز توزیع كننده این داروهاست. همچنین شركتهای دارویی می‌توانند با ایجاد تمهیداتی از قبیل درج شماره سری ساخت در فاكتورهای فروش یا درج هولوگرام، داروهای خود را از انواع دیگر داروهای غیررسمی متمایز كنند.
وزارت بهداشت اعلام كرد: مسئولیت پذیرش نسخه تا تحویل دارو به بیمار بر عهده مراكز تك نسخه‌ای است و ایجاد هر حلقه اضافی در این چرخه (توزیع توسط پخش استانی، داروخانه های معمولی و ....) ممنوع است و در صورت مشاهده با آن برخورد قانونی می‌شود.
با توجه به اینكه در این روش نیازی به مراجعه مستقیم بیماران به وزارت بهداشت نیست لازم است بیماران به نحو مقتضی راهنمایی و توجیه شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha