شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 64890

ارتودنسی شامل دو دستگاه ثابت و متحرک است که براساس میزان توانایی هر کدام و تاثیری که بر هر نوع ناهنجاری می‌گذارند، انتخاب می‌شوند.

بهداشت از عوامل مهم در ارتودنسی

سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دهانی که خودش مشکل دارد، ارتودنسی را سخت می‌کند، افزود: افراد باید بهداشت دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان را جدی بگیرند.

دکتر لادن اسلامیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: ارتودنسی شامل دو دستگاه ثابت و متحرک است که براساس میزان توانایی هر کدام و تاثیری که بر هر نوع ناهنجاری می‌گذارند، انتخاب می‌شوند.وی درباره دستگاه‌ متحرک گفت: این دستگاه شامل اتصالات کوچکی است که دور دندان یا با نوعی چرخ روی مینای دندان قرار می‌گیرند.

این متخصص ارتودنسی تعداد دندان‌ها و میزان حرکت آن‌ها را از عوامل مهم در انتخاب دستگاه متحرک یا ثابت دانست و گفت: از آنجایی که توانایی دستگاه ثابت بیشتر است، زمانی که میزان حرکت و تعداد دندان‌ها زیاد باشد، از آن استفاده می‌کنیم، از طرفی دستگاه متحرک برای کارهای حساب شده و کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسلامیون زمانی درمان برای دستگاه متحرک را بین دو ماه تا دو سال دانست و گفت: در بعضی از موارد علاوه بر حرکت دندانی، حرکت ارتوپتیک یعنی حرکت استخوانها یا جابه جایی فک هم داریم که زمان درمان بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: بهترین ویزیت ارتودنسی 7 تا 7.5 سالگی است که اگر فرد نیاز به درمان دندانی دیگری هم داشت بتوانیم انجام دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی دیگر از دلایل انتخاب ارتودنسی ثابت یا متحرک برای هر فرد را به میزان همکاری او با پزشک دانست و افزود: در بچه‌ها نگهداری از پلاک (دستگاه متحرک) سخت است، حتی امکان گم شدن آن وجود دارد از طرفی بهداشت آن سخت‌تر می‌شود که سعی می‌کنیم از دستگاه ثابت استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: در بزرگسالان نیز به همین شکل است برخی به خاطر استفاده از پلاک، در صحبت کردن دچار مشکل می‌شوند یا خجالت می‌کشند در محیط خارج از خانه از آن استفاده کنند، پس دستگاه ثابت قرار می‌دهیم.

این متخصص ارتودنسی بهداشت را از عوامل بسیار مهم در ارتودنسی معرفی کرد و گفت: اگر فردی بهداشت دهانی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را رعایت نکند، ارتودنسی در جهت درمان نخواهد بود، همچنین در بعضی موارد لک‌های روی دندان به علت وجود ارتودنسی ایجاد می‌شود که پس از گذشت حداقل دو ماه از خارج کردن پلاک درمان ترمیم زیبایی روی دندان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha