ذرات معلق موجود در هوا، تعارف برنمی‌تابند؛ اگر غلظت آنها بالاتر از یک حد باشد باعث مرگ‌ومیر خواهد شد.

از کدام‌یک بیشتر بهراسیم بلایای طبیعی یا غیرطبیعی؟
سلامت نیوز : بلاهایی که خودمان بر سر خودمان آورده‌ایم. ورود هوای سالم به ریه‌هایمان ممنوع شده و از آنجا که بیش از اندازه معمول سازگار شده‌ایم، با خطری که جان‌مان را نشانه گرفته نیز کنار آمده‌ایم، بی‌خبر از اینکه پیامدهای هزینه‌بر آن را مدنظر قرار دهیم.  بی‌راهه نیست که بگوییم مدت‌هاست از موهبت‌ طبیعت دور افتاده‌ایم و تمام تقصیرها بر گردن نامهربانی‌هایی است که به طبیعت روا داشته‌ایم. حالا کابوس آلودگی هوا، سینه کودکان‌مان را به خس‌خس انداخته و کهنسالان‌مان را بی‌قرار کرده است. حتی جنین مادران به اندازه‌ای بی‌تاب شده‌اند که یا سقط می‌شوند یا نارس و کم‌وزن به دنیا می‌آیند. آن وقت تنها راهکار به تعطیلی چندروزه و سخت‌گیری‌های طرح ترافیک می‌انجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه حدود ۵/۴ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این چیزی نیست جز اینکه رخدادهای ناگوار و بلایای غیرطبیعی بیش از موهبت‌های طبیعت برجسته شده‌اند اما کاش توجه به این نامهربانی‌ها تنها به چند همایش و نشست مطبوعاتی و گفت‌وگوهای متعدد با مسوولان این حوزه خاتمه نیابد و موج لرزان بلایا که هر از چند گاه، مو بر تن هموطنان راست می‌کند گذرا نباشد و به فراموشی سپرده نشود.  این روزها، روزهای جولان‌دادن وقایع غیرعادی است. کارشناسان می‌گویند، صنعت مدرن امروز با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا، فضایی برای نفس‌کشیدن باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل می‌کند و محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد با توجه به جمعیت تهران، در شرایط بحران آلودگی هوا احتمال مرگ‌ومیر سالانه ۵ هزار نفر وجود دارد.

حالا دیگر قهر طبیعت تنها به سیل و زلزله و توفان‌های سهمگین خلاصه نمی‌شود. هوای سالم نیز برایمان ساز وارونگی می‌زند.  کارشناسان محیط‌زیست تاکید دارند، هوایی که امروز در تهران و هفت کلان‌شهر دیگر کشورمان، از سر غفلت به ریه می‌فرستیم، فرداروزی ممکن است در قالب هزار درد بی‌درمان بروز کند و کشورمان را در صدر ابتلا به درد و مرض ناشی از آلودگی در جهان بنشاند! در ماه‌های گذشته بیشتر هموطنان، به‌ویژه پایتخت‌نشینان با شنیدن این خبر که ایران از لحاظ زلزله، کشوری درجه سه محسوب می‌شود بسیار نگران بودند، اما در حال حاضر آن نگرانی جای خودش را به ناهنجاری ملموس آلودگی هوا داده است. زیرا به گفته فعالان محیط‌زیست، اگر آلودگی هوا همچنان روند صعودی خود را طی کند، ممکن است در این زمینه در دنیا رکورددار شویم! این روزها طبیعت زیبایمان توسط دود بلعیده شده و تیزبین‌ترین چشم‌ها نیز هر چیزی را از پشت فیلتری غبارآلود و خاکستری نظاره‌گرند.

حتی نتایج پژوهش‌ها در مورد آلودگی هوا ثابت کرده‌ است که این پدیده ناگوار با خشونت نیز ارتباط دارد. چنانکه پژوهش جدید دانشگاه تولان، بنزین سرب‌دار را به میزان جرائم خشونت‌آمیز وقوع یافته در شش شهر آمریکا مرتبط دانسته و دلیل افزایش ناگهانی جرائم در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ و کاهش چشمگیر آن در دهه ۲۰۰۰ را با همین مساله توجیه کرده است.  خبرگزاری ایسنا چندی پیش اعلام کرد که باورها بر این است که سطوح بالای سرب منجر به نقص در هنگام تولد، هوش کمتر و مشکلات شنوایی می‌شود اما اکنون محققان دریافته‌اند، این ماده می‌تواند باعث سطوح بالای خشونت نیز باشد.  نتایج این تحقیق همچنین نشان داده است که قرارگرفتن کودکان دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در معرض سطوح بالای سرب، منجر به افزایش چشمگیر جرائم در دهه ۱۹۸۰ شده است. 

ارتباط میان سرب و خشونت یک یافته نسبتا جدید است. زیرا پیش از این نیز در سال ۱۹۹۶ یک پژوهش دیگر نشان داده بود که کودکان در معرض سطوح بالاتر سرب، بیشتر از افراد در معرض سطوح عادی این ماده از خود رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهند. حتی پژوهشی در سال ۲۰۰۲ نیز نشان داده که جوانان دستگیرشده از سطوح بالاتر سرب در استخوان‌های خود برخوردار بودند.  ذرات معلق موجود در هوا، تعارف برنمی‌تابند؛ اگر غلظت آنها بالاتر از یک حد باشد باعث مرگ‌ومیر خواهد شد.  شاید در تقویم سال‌های بعد، روزی به نام مبارزه با آلودگی هوا اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha