والدین باید حس همدردی و انسان دوستی را كم‌كم به كودك القا كنند. باید به كودك بفهمانند كه به همه احترام بگذارد، مسئولیت‌پذیر باشد و این نكته را بداند كه هر انسانی گنج گرانبهایی محسوب می‌شود.

ادب اجتماعی را به فرزند خود بیاموزید
سلامت نیوز : بچه كوچولو ایستاده است در جمع خانواده و تازه با تمام قدش به سر آدم بزرگ‌هایی كه هرهر و كركر می‌خندند هم نمی‌رسد.

در محفل بزرگ‌ترها جوك‌هایی از قومیت‌ها را تعریف می‌كنند و هریك پیامك خنده‌داری در مورد یك گروه می‌خواند.بچه كوچولو به سه سال نرسیده است كه وقتی می‌خواهد جلب توجه كند می‌گوید: «فلانی گفت: من گشنمه!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ او حتی نمی‌داند وقتی این حرف را می‌زند خانواده به چه می‌خندند، اما همین كه جلب توجه كند برایش كافی است. بزرگ‌تر كه می‌شود می‌فهمد این لطیفه‌های قومیتی چه معنایی‌دارد، اما دیگر برایش مهم نیست كه زن دایی از یك قومیت است و دامادشان از قومیت دیگر، این یكی از لطیفه‌های فلان طایفه ناراحت می‌شود و آن یكی از لطیفه‌های طایفه دیگر؛ در نظر او گرچه آقا محسن مرد بزرگی است، مرد خوبی است، اما چون از یك طایفه خاص است می‌شود در مورد همزبانانش جوك گفت و او هم اگر اخم كند بی‌جنبه است!

منطق او دیگر می‌تواند این چیزها را شبیه‌سازی كند و تعمیم دهد: «هركس را كه شبیه ما نیست می‌توانیم مسخره كنیم.»

بعد دایره بازیچه‌های كلامی‌اش گسترده‌تر می‌شود: «پیرترها، دخترها، زن‌ها، معلم‌ها، كارگرها، كلاس اولی‌ها، ترم‌اولی‌ها، ترم بالایی‌ها... »

آن روز دیگر به یاد نمی‌آورد این عادت دست انداختن، متلك گفتن و مسخره‌كردن را از كجاآورده است، اما رفتار اجتماعی ناپسند او آنقدر درونی شده كه ترك‌كردنش سخت است.

كودك باید بداند، كه تمامی نژادها و رنگ‌ها و عقاید افراد مختلف شایسته احترام هستند و به خاطر دوستی میان انسان‌ها نباید رفتار ناهنجار داشته باشد.

والدین باید حس همدردی و انسان دوستی را كم‌كم به كودك القا كنند. باید به كودك بفهمانند كه به همه احترام بگذارد، مسئولیت‌پذیر باشد و این نكته را بداند كه هر انسانی گنج گرانبهایی محسوب می‌شود.

به كودك خود یاد دهید كه به گروه خود افتخار كند و به گروه‌های دیگر احترام بگذارد. دوست داشتن گروه خود به این معنا نیست كه گروه‌های دیگر فاقد ارزش‌های انسانی هستند.

برای كودكان داستان‌هایی از اسطوره‌های تمام اقوام و ملل بگویید تا انسان‌ها با هر قومیتی در نظر او شریف، قابل ‌احترام و دوست‌داشتنی جلوه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha