علیرغم اینکه تمامی دریافتی‌ها و صورت‌حساب‌های آزمایشگاه‌ها مشخص بوده و بعید است آزمایشگاهی دست به چنین کاری بزند، باز هم در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا از سوی بازرسان با افراد خاطی برخورد می‌شود.

افزایش قیمت تمام شده خدمات از سوی آزمایشگاه‌ها غیرقانونی است

سلامت نیوز : دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران ضمن تاکید بر اینکه افزایش قیمت تمام شده خدمات از سوی آزمایشگاه‌ها غیرقانونی است، اظهار کرد: علیرغم اینکه تمامی دریافتی‌ها و صورت‌حساب‌های آزمایشگاه‌ها مشخص بوده و بعید است آزمایشگاهی دست به چنین کاری بزند، باز هم در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا از سوی بازرسان با افراد خاطی برخورد می‌شود.

دکتر غلامرضا ایراجیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه دیرکرد پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌ها روند فعالیت‌شان را با اخلال مواجه کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر تمام آزمایشگاه‌ها درگیر مشکلات اقتصادی هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مواد و کیت‌های آزمایشگاهی هم طی چندماه گذشته افزایش قیمت زیادی داشته‌اند و چند برابر شده‌اند، این در حالی است که تعرفه‌های آزمایشگاهی تغییر چندانی نداشته است. بایستی وزارت بهداشت به فکر آزمایشگاه‌ها باشد و اقدام عاجلی را برایشان انجام بدهد.

دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران در ادامه ضمن تاکید بر اینکه افزایش قیمت تمام شده خدمات از سوی آزمایشگاه‌ها غیرقانونی است، اظهار کرد: علیرغم اینکه اینکه تمامی دریافتی و صورتحسابهای آزمایشگاه‌ها مشخص بوده و بعید است آزمایشگاهی دست به چنین کاری بزند، باز هم در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا با افراد خاطی برخورد می‌شود.

ایراجیان تصریح کرد: البته آزمایشگاه‌هایی هستند که هنوز تعرفه برایشان تعریف نشده است، در برخی بیمارستان‌های آموزشی هم همین وضعیت وجود دارد اما تعرفه در باقی آزمایشگاه‌ها مشخص است.رییس انجمن علمی میکروب شناسی، با بیان اینکه در کل در تعرفه آزمایشگاه دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: یک بعد قضیه این است که تعرفه‌ها پیش از این به صورت علمی تعیین نمی شدند.

وی افزود: اکنون حدود یک سال و نیم است که وزارت بهداشت کمیته تعرفه گذاری تشکیل داده است و از آنها خواسته آزمایش را بر اساس آخرین استانداردها تدوین و تعرفه آن را مشخص کنند. ولی تصور نمی کنم آزمایشگاهی خارج از این چارچوب مبلغی از بیمار دریافت کند.

ایراجیان همچنین درباره تعطیلی آزمایشگاه‌ها به دنبال مشکلات اقتصادی گفت: زمانی برای تاسیس آزمایشگاه محدودیت‌هایی وجود داشت که آن را برداشتند به همین خاطر تعداد آزمایشگاه‌ها زیاد شده است، از طرف دیگر طی یک سال گذشته با افزایش قیمت تجهیزات روبرو شدیم که در کنار افزایش هزینه پرسنلی و اجاره بها، توان اداره مالی آزمایشگاه‌ها مشکل شد و اکنون مقرون به صرفه نیست، اینها یا به ناچار تعطیل می‌کنند یا آزمایشگاهشان را واگذار می‌کنند.

دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با تاکید بر اینکه امروز دیگر اقتصادهای کوچک جوابگو نیستند، اظهار کرد: بایستی چند آزمایشگاه تجمیع شوند و به صورت مرکزی جامع و تخصصی در بیایند تا هم بتوانند جوابگوی نیاز بیماران باشند و هم از لحاظ اقتصادی برایشان به صرفه باشد. در حال حاضر در حال حرکت به این سمت هستیم. با تحقق این امر، دیگر آزمایشگاههای کوچک ناچار نیستند بیمارشان رابرای انجام برخی آزمایشها به مراکز بزرگ ارجاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha