سلامت نیوز : یک فوق تخصص قرنیه با اشاره به کاربرد روش جدید فمتولیزیک برای درمان بیماری‌های قرنیه و بویژه اصلاح عیوب انکساری چشم عنوان کرد:‌ اعمال قرنیه به کمک این لیزر با دقت و سرعت عمل بالاتری انجام می‌شوند، به گونه‌ای که انجام آن کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد و بیمار از فردای روز عمل به کار خود باز می‌گردد.

دکتر سید جواد هاشمیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره روش جدید فمتولیزیک که در درمان بیماری‌های قرنیه کاربرد دارد، عنوان کرد: فمتولیزیک یکی از جدیدترین روش‌های اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. لیزر فمتوسکند کاربردهای متنوعی در چشم‌پزشکی دارد که شامل ایجاد انواع برش‌های قرنیه، درمان گلوکوم و برخی بیماری‌های شبکیه می‌شود.

وی ادامه داد: این سیستم هم‌اکنون در بسیاری از بیمارستا‌ن‌های تخصصی چشم‌پزشکی نصب شده است. این لیزر با طول 1053 در رنج نورهای مادون قرمز قرار می‌گیرد که می‌تواند از محیط‌های مختلف عبور کرده و برش‌هایی را در هر محوری ایجاد کند در نتیجه کمک کرده است بتوانیم انواع برش‌های جراحی را در هر جهت و محوری انجام دهیم.

وی افزود: امروز هم این روش در اعمال جراحی قرنیه چون پیوندهای لایه‌ای و اعمالی که نیازمند تعبیه یک وسیله در ضخامت قرنیه است، به کار گرفته می‌شود. این وسیله همچنین با فلپ (ایجاد یک برش از قرنیه) برای اصلاح عیوب انکساری به کار می‌رود. مزایای انجام این عمل با کمک لیزر فمتوسکند دقت بیشتر، عوارض کمتر و سرعت بالاتر خواهد بود.

هاشمیان با بیان اینکه کمی قبل‌تر، در روش تهیه فلپ با لیزیک ضریب خطا می‌توانست باعث شود آن فلپ کیفیت و شکل ظاهری مناسبی نداشته باشد، گفت: اما این‌ مشکلات با کمک فمتولیزر حل شده است، زیرا دقت دستگاه در تهیه فلپ بالاتر است و با توجه به ساختار سلولزی برش قرنیه تهیه شده که قابل کنترل است، می‌توان عمل را متناسب با شرایط هر بیماری طراحی و اجرا کرد.

این فوق تخصص قرنیه ضمن تاکید بر اینکه عوارض این نوع اعمال بسیار کاهش یافته است، گفت: این روش بویژه برای کسانی که نمی‌توانند از روش‌های دیگر از جمله لیزر سطح قرنیه، پی. آر. پی و لازک منتفع شوند، سودبخش است.

وی افزود: روش‌های اصلاح عیوب انکساری مختلف است اما در بیمارانی که کاندید عمل لیزیک می‌شوند عمل با دستگاه فمتولیزر دقیق‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود.

هاشمیان با بیان اینکه سرعت انجام عمل با فمتولیزیک بسیار بالاست و کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد، گفت: مزاحمت این عمل هم برای بیمار کمتر است. در واقع فمتولیزیک بسته به طرح عمل، از 12 تا 45 ثانیه متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: علاوه بر این بهبودی بینایی هم بالاست و بیمار از فردای روز عمل به کار خود بازمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha