یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 64916

سلامت نیوز : بیماری نقرس قابل درمان بوده و ممکن است درمان آن چند هفته طول کشیده و گاهی اوقات زمان‌بر باشد.

دکتر احمدعلی احسانی متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به علت اصلی بیماری نقرس، تصریح کرد: این بیماری در نتیجه افزایش میزان اسید اوریک خون است که تجمع اسید اوریک در واقع پسماند متابولیسم و سوخت پروتئین در بدن است.

وی اظهار کرد: گوشت سرشار از پروتئین است و هر عملی که باعث افزایش جذب میزان اسید اوریک اضافی در خون شود، چه به دلیل افزایش تولید و چه به دلیل کاهش دفع، اسید اوریک در خون تجمع پیدا می‎کند.

این متخصص ارتوپدی تأکید کرد: هر عاملی از قبیل مشکل کم‌آبی در بدن، مصرف الکل و اسیدی شدن خون باعث حملات ناگهانی نقرس در نتیجه بالا رفتن اسید اوریک می‌شود. با این مهم، یک سری بلورهای اسید اوریک در مفاصل رسوب می‌کند و با رسوب این بلورها، سیستم ایمنی بدن فعال شده و باعث التهاب ناگهانی می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد درد در بیشترین قسمت مفصل، افزود: بیشترین درد مفصل، معمولاً در انگشت شصت پا (انگشت بزرگ) است که درد شدید همراه با تورم و قرمزی خواهد شد که بیمار در این درد حتی نمی‌تواند پای خود را به زمین بگذارد.

احسانی ادامه داد: گاهی وجود اسید اوریک بالا با علایم التهاب مفاصل، خود را نشان نمی‌دهد و ممکن است میزان اسید پایین باشد، اما علایم التهاب مفاصل وجود داشته باشد که با تست‎‌های آزمایشگاهی این مهم قابل تشخیص خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیماری نقرس سن نمی‎شناسد، خاطرنشان کرد: این بیماری معمولاً در بزرگسالان مشاهده می‌شود و از هر یک‌هزار مرد 7 نفر و از هر یک‌هزار زن یک نفر مبتلا به بیماری نقرس می‌شوند که سرطان خون، نارسایی کلیه، گرسنگی طولانی و مفرط و چاقی باعث ابتلا به این بیماری هستند.

این متخصص ارتوپدی، ادامه داد: مواد غذایی از قبیل جگر، کله‌ پاچه، ماءالشعیر، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت‌ قرمز و ماهی باعث افزایش اسید اوریک در خون می‌شود که بیماران مبتلا به نقرس نباید این غذاها را استفاده کنند.

احسانی با اشاره به غذاهایی که باید این بیماران استفاده کنند، افزود: نان، غلات، لبنیات، سبزی و نوشیدنی‌های غیرالکلی از جمله مواد غذایی است که بیماران نقرسی باید استفاده کنند.

وی در توصیه به بیماران نقرسی، خاطرنشان کرد: مصرف شام سبک، استفاده از غذاهای کم‌ چرب، کنترل وزن، رژیم غذایی مطلوب و حرکات منظم ورزشی را باید در برنامه‌های روزانه خود داشته باشند. همچنین در کنار این مهم، نوشیدن آب و مایعات 3 لیتر در روز، اجتناب از نوشیدنی‌های الکلی نیز به این بیماران توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha