یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 64930
سلامت نیوز : رییس اتحادیه باغداران از تولید، ذخیره‌سازی و عرضه مناسب میوه برای ایام نوروز خبرداد و پیش‌بینی کرد هر کیلوگرم پرتقال درجه یک 1350 تومان، هر کیلوگرم کیوی درجه یک 1300 تومان و سیب درجه یک نیز کیلویی 1800 تومان برای ایام نوروز در بازار مصرف فروخته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مجتبی شادلو - عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی مناسب امسال برای تولید میوه، حتی اگر تعطیلات ایام عید چند برابر هم شود به میزان کافی سیب و مرکبات در انبارها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به میزان مناسب برداشت انواع میوه و مرکبات، در صورت برطرف شدن مشکل توزیع این محصولات برای شب عید هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و می‌توان میوه شب عید را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در بازار عرضه کرد. رییس اتحادیه باغداران درباره وضعیت تولید و ذخیره سازی مرکبات برای شب عید گفت: امسال بیش از هفت میلیون تن انواع مرکبات از باغات برداشت می‌شود و براساس آخرین آمار استان‌ها، تاکنون حدود 60 درصد از مرکبات برداشت شده و 40 درصد آن باقی مانده است. شادلو با بیان اینکه باقی‌ماندن 40 درصد مرکبات روی درختان نشان‌دهنده تولید بسیار بالاست، عنوان کرد: کیفیت مرکبات ایرانی از تمامی نمونه‌های وارداتی اعم از مصری، ترکی و پاکستانی بسیار بالاتر است و اگر باغداران مانند سال‌های گذشته نگران برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست و دخالت‌های غیر کارشناسی نباشند، مشکلی برای ذخیره‌سازی به وجود نخواهد آمد. وی گفت: وضعیت ذخیره‌سازی مرکبات با میوه‌هایی مانند سیب متفاوت است و باید برای متساعد شدن گازهای آن به مدت دو ماه در انبارهای معمولی ذخیره شود تا بتوان این محصول را در اواسط اسفند ماه در سردخانه، ذخیره کرد.

رییس اتحادیه باغداران افزود: با توجه به وضعیت تولید، حدود سه میلیون تن از مرکبات تا پایان فصل برداشت ذخیره می‌شود. همچنین برخی از مرکبات شهرهای بم، جیرفت، کهنوج و دزفول تا بهار سال آینده روی درخت باقی می‌ماند بنا بر این میزان ذخیره انبارها برای مصرف تا پایان خردادماه نیز کفایت می‌کند.به گفته شادلو میزان مصرف شب عید مرکبات تا 20 فروردین‌ماه حدود 800 هزار تن است و برای ایجاد تعادل در بازارهای داخلی و خارجی می‌توان بیش از 500 هزار تن انواع مرکبات را صادر کرد.وی با بیان اینکه 400 تا 600 تومان بابت هزینه جمع‌آوری، بسته‌بندی، حمل و نقل و سردخانه به قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرکبات اضافه می‌شود، گفت: قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم پرتقال روی درخت 600 تا 700 تومان است که هرکیلوگرم پرتقال درجه یک و درجه دو به صورت میانگین تا حدود 1100 تومان افزایش می‌یابد.رییس اتحادیه باغداران پیش‌بینی کرد: پرتقال درجه یک شب عید 1350 تومان و پرتقال درجه دو شب عید کیلویی 700 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و میانگین آن 1100 تومان خواهد بود.

شادلو درباره وضعیت تولید و ذخیره‌سازی سیب برای ایام عید به ایسنا گفت: حدود سه میلیون و 700 هزار تن سیب برداشت شد و تاکنون حدود 15 درصد از ذخایر سیب کشور مصرف شده است.وی افزود: براساس آخرین گزارش‌های رسیده حدود دو میلیون و 300 هزار تن سیب در انبارها برای شب عید ذخیره شده و از آنجا که مصرف این میوه در بین همه مردم نهادینه نشده تا 20 فروردین‌ماه حدود یک میلیون تن از سیب ذخیره‌سازی شده، مصرف خواهد شد.عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید کرد: برای ایجاد تعادل در بازار سیب و با توجه به فرا رسیدن فصل گرما باید یک و نیم میلیون تن سیب تولیدی کشور تا پایان فروردین ماه سال آینده صادر شود. در غیر این صورت شاهد فاجعه‌ای خواهیم بود که مشکلات متعددی را پیش روی تولید این محصول در سال آینده خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha