زلزله‌ای که به گفته مسئولان وقوع آن قطعی بوده و میزان شدت آن بین 7 تا 8 دهم ریشتر خواهد بود. نکته مهم در مورد زلزله تهران نیز این است که متاسفانه اغلب بیمارستان‌ها و سازمان‌های دولتی،‌مراکز آموزشی و مدارس تهران نیز در مناطق پرخطر قرار دارند.

نگرانی مسئولان از زلزله 8 ریشتری در پایتخت
سلامت نیوز :  زلزله درتهران و میزان آسیب آفرینی آن حرف امروز و فردا نیست. مدت‌هاست که حرف از این است که اگر در تهران زلزله‌ای بیاید تا چند ریشتر آن خطرناک و تا چند ریشتر آن غیرخطرناک است. موضوع زلزله در تهران آنچنان اهمیت یافته است که حتی موضوع انتقال پایتخت به شهر دیگر هم در راستای آن مطرح شده است. اما این روزها مسئولین معتقد هستند که یک زلزله 6 ریشتری در تهران می‌تواند دردسرآفرین باشد. از سوی دیگر خبرهایی نیز حاکی از پایین بودن تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری کشور به گوش می‌رسد.

زلزله‌ای که دردسرساز می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ رئیس مرکز ژئوفیزیک تهران گفت: متاسفانه می‌توان گفت زلزله بالای 6 ریشتر می‌تواند در تهران آسیب رسان باشد که امیدواریم زلزله بزرگی در نزدیکی تهران رخ ندهد. فرهنگ احمدی گیلی در رابطه با احتمال رخ دادن زلزله در تهران خاطرنشان کرد: همه زلزله‌ها مانند هم نیستند و تمامی‌زلزله‌ها دارای پیش لرزه نیستند و تاکنون هیچ گونه رفتار غیرعادی توسط 12 ایستگاه لرزه نگاری در تهران و در ساختار زمینی این شهر دیده نشده است ولی این به این معنا نیست که تهران از زلزله مصون است. از سوی دیگر علی مرادی رئیس شبکه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک تهران در رابطه با میزان خطرناک بودن زلزله افزود: تمام زلزله‌های تهران به خاطر عمق کم شان توسط مردم حس می‌شوند و اگر زلزله‌ها بالای 4 ریشتر در بافت‌های فرسوده روی دهند امکان آسیب وجود دارد.

ایستگاه‌های موجود یک پنجم سطح استاندارد

اما اخبار دیگری هم در مورد زلزله و نحوه ارزیابی آن منتشر شده است از جمله آنکه رئیس موسسه ژئوفیزیک تهران گفت: متاسفانه تعداد ایستگاه‌های موجود ما یک پنجم سطح استاندارد آن است و اگر بخواهیم در زمینه لرزه نگاری‌ها، دقیق عمل کنیم باید تعداد ایستگاه‌ها به 500 ایستگاه برسد. وی ادامه داد: 100 ایستگاه لرزه نگاری در قالب 20 شبکه کار می‌کند که توزیع این ایستگاه‌ها بر اساس حساسیت و گسل‌های کشور صورت گرفته است.

گسل‌های فعال نیاوران،دارآباد و نارمک

اما چرا بحث در مورد زلزله تهران تا این اندازه جدی است ؟ شاید برای پاسخ به این سوال بد نباشد به فعال بودن گسل دارآباد، نیاوران، نارمک، تجریش و قصرفیروزه اشاره کرد. گسل‌هایی که در صورت شکستن مقاومت هر کدام از این گسل‌ها تهران شاهد یک زلزله قوی خواهد بود. زلزله‌ای که به گفته مسئولان وقوع آن قطعی بوده و میزان شدت آن بین 7 تا 8 دهم ریشتر خواهد بود. نکته مهم دیگر در مورد زلزله تهران نیز این است که متاسفانه اغلب بیمارستان‌ها و سازمان‌های دولتی،‌مراکز آموزشی و مدارس تهران نیز در مناطق پرخطر قرار دارند.

زلزله‌ای که جان پنج میلیون نفر را خواهد گرفت

اما همین زلزله 6 ریشتری که به گفته مسئولان برای تهران دردسر ساز هم خواهد شد بنا به پیش بینی مسئولان در صورت وقوع، جان بیش از پنج میلیون نفر را در سطح شهر خواهد گرفت و تبعات شدیدی به دنبال خواهد داشت. اما نکته اصلی اینجاست که برای جلوگیری از وقوع چنین زلزله ای چه راهکارها و نکاتی در نظر گرفته شده است تا کمترین آسیب به پایتخت برسد.

سالی پر از زلزله برای تهران

اما سال 91 سالی پر از زلزله برای تهران بود. به گونه‌ای که طی 10 روز تهران شاهد 9 زلزله کوچک و بزرگ در کشور بود. شهرری و باقرشهر، کیلان، دماوند و آبسرد، لواسان، پردیس و بومهن و فیروزکوه مناطقی بودند که طی سه روز در روزهای ابتدایی مهرماه امسال بارها لرزیدند. با همه این زلزله‌های کوچک که بزرگ ترین مقیاس آن 3.5 ریشتر بود از احتمال وقوع زلزله بزرگ پایتخت نکاسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha