سلامت نیوز : فرشاد فرزادفر در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر درمان دیابت در جامعه ایرانی اظهار داشت: معمولاً مطالعات تأثیر درمان بیماری‌ها در کارآزمایی بالینی که در آن همه چیز کنترل شده است سنجیده می‌شود که شرایط واقعی نیست.

وی ادامه داد: ولی در سطح جامعه گستره واقعی‌تر است مثلاً یک فرد دیابتی پس از مدتی ممکن است در روند درمان سهل انگاری کند و از تزریق یا خوردن قرص خودداری کند.

این متخصص جمعیت شناسی و بهداشت تأکید کرد: طی تحقیقی با استفاده از یک مدل ریاضی داده‌های مقطعی را به یک مطالعه کار آزمایی بالینی ولی در شرایط واقعی تبدیل کردیم و متوجه شدیم که درمان‌های رایج در افراد دیابتی قند خون را فقط 10 میلی گرم کاهش می‌دهد.

فرزادفر افزود: اما این رقم یک سوم میزانی است که ما انتظار داریم و مصرف دارو باید قند خون را 30 میلی گرم کاهش دهد.

وی گفت: نکته جالب تأثیر درمان بر کنترل قند خون بین جامعه روستایی و شهری بود. در روستاها قند خون افراد روستایی 6 برابر نسبت به جمعیت شهری بهتر به داروها و درمان جواب داده و پایین می‌آید.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران پیگیری درمان را عامل مهمی در روند درمان دیابت عنوان کرد و گفت: در شهرها وقتی بیمار دیابتی برای درمان مراجعه می کند پزشک تنها به تجویز دارو بسنده می‌کند و در صورت مراجعه نکردن فرد روند درمان پیگیری نمی‌شود ولی در روستاها به دلیل وجود بهورز، پزشک به طور مرتب در جریان بهبود فرد دیابتی قرار گرفته و میزان مصرف دارو و آزمایش‌های لازم را کنترل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این تحقیق تراکم تعداد بهورزان در روستاهای مختلف را نسبت به جهت هر روستا محاسبه کردیم خاطرنشان کرد: متوجه شدیم هر چه تعداد بهورزان در خانه‌های بهداشت روستایی بالاتر رود قند خون مردم آن روستا بیشتر بهبود می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده شهرها هم می‌تواند در کاهش میزان دیابت موثر باشد افزود: اگر برنامه پزشک خانواده با در نظر گرفتن ریزه کاری‌ها و بدون شتابزدگی اجرا شود قطعاً می‌تواند برای کنترل قند خون مردم جامعه موثر باشد.

فرزادفر قند خون و فشارخون بالا را دو عامل مهم در افزایش میزان مرگ و میر در جامعه ایرانی خواند و افزود: اکنون سالانه 35 هزار نفر به دلیل قند خون و 85 هزار نفر بر اثر پر فشاری خون می‌میرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha