چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6494

محققان پژوهشکده فناوری های نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی "ابن سینا" نقش فیزیولوژیک عناصر کمیاب و ارتباط آن عناصر با ناباروری در مردان را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر صدرالدین محمدی متخصص بیوشیمی و عضو گروه فرآورده‌های تشخیص طبی پژوهشکده ابن سینا در خصوص این بررسی گفت: غلظت عناصر کمیاب در مایع منی (semen) مردان بارور و نابارور متفاوت بوده و میزان غلظت این عناصر در باروری مردان موثر است.

این متخصص بیوشیمی اظهار داشت: هدف از این گونه مطالعات، مقایسه غلظت عناصر کمیاب در مایع منی (سیمن) مردان بارور و نابارور است. در این بررسی، مشخص شد غلظت کلسیم در همه گروه‌های بارور و نابارور بیشتر از غلظت عناصر دیگر بوده و تأثیر آن بر متیلیتی اسپرم و القاء واکنش سلول جنسی در اسپرم پستانداران است.

عضو گروه فرآورده‌های تشخیص طبی پژوهشکده ابن سینا یاد آور شد: دومین عنصری که بعد از کلسیم از بیشترین غلظت در مایع منی برخوردار است، عنصر "روی" است که همراه با منیزیم، اثرات تحریک کنندگی و مهارکنندگی بر حرکت اسپرم اعمال می کند. همچنین مس به عنوان عنصری که سمیت زیادی بر اسپرم ایجاد می کند در گروه های نابارور بیشتر از گروه های بارور گزارش شده است.

وی تأکید کرد: ناباروری در مردان ممکن است با ناهنجاری‌های مثل انسداد اپیدیدیمیس، اختلال ایمونولوژیکی و عفونت موضعی همراه باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر درک درستی از نقش فیزیولوژیک عناصر کمیاب و ارتباط آن با ناباروری وجود ندارد با پیشرفت تکنیک های مربوط به آنالیز عناصر کمیاب در سیمن و مایعات بیولوژیک دیگر، پژوهش‌ها در این حوزه افزایش یافته است.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha