سلامت نیوز : یک آسیب‌شناس گفت: افزایش نگرانی‌ها بابت وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مردم را دچار استرس می‌کند و رفته رفته این استرس در جامعه رواج پیدا می‌کند و در‌‌نهایت یک جو افسرده در جامعه برپا می‌شود که این جو افسرده در نقطه مقابل شادی و امید به زندگی جامعه قرار دارد.

اصغر مهاجری در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با تفاوت و تعاریف شاخص‌های امید به زندگی، گفت: نباید در تعاریف واژگان و مفاهیم شاخص‌های امید به زندگی دچار اختلاف شویم و این تعاریف را باب میل خودمان تعریف کنیم.

این آسیب‌شناس ادامه داد: چون این تعریف‌ها را به صورت شفاف بیان نمی‌کنیم در اندازه‌گیری شاخص‌های امید به زندگی در کشور با مشکل رو به رو هستیم.وی به تفاوت فرهنگ‌‌ها در کشور‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این تفاوت باعث می‌شود تا مردم یک کشور یا یک منطقه در برابر یک رفتار یا کردار، برخورد‌های متفاوتی داشته باشند.

مهاجری ادامه داد: یک رفتار در یک کشور می‌تواند یک ارزش و در کشور دیگر یک آسیب‌ اجتماعی محسوب شود و همین تفاوت‌ها نقش بسیاری اساسی را در میزان سطح نشاط اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این آسیب‌شناس اظهار کرد: علاوه بر تفاوت دیدگاه در برابر شاخص‌های اجتماعی، برخورد مقام‌های دولتی با این شاخص‌ها بسیار اهمیت دارد لذا مسئولان کنترل آسیب‌های اجتماعی همچون پلیس باید توجه ویژه‌ای در جهت نوع برخورد با رفتارهای اجتماعی داشته باشد.

وی به تاکید مقام رهبری بر اهمیت زیبا‌شناختی در جامعه، اشاره کرد و افزود: قانون و دستورالعمل در زیبا‌شناختی معنا ندارد و وقتی که یک مسئول اطلاعی از اهمیت زیبا‌شناختی در جامعه ندارد برخورد نامناسبی را در این زمینه از خود نشان می‌دهد که نتیجه نامطلوبی را به جای می‌گذارد.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه مصداق‌های شفاف و یکسانی از آسیب‌ها وجود ندارد‌، اظهار کرد: باید این مصداق به صورت بارز و شفاف از طرف دستگاه‌ها تعریف شود چرا که تا وقتی که این مصداق‌ها شفاف بیان نشود در مقابله با آسیب‌ها نیز نمی‌توان رفتار نتیجه‌بخشی داشته باشیم.وی ادامه داد: در زمینه برخورد با آسیب‌های اجتماعی و طرح امنیت اجتماعی باید یک نظام واحد و شفاف تعیین شود و این برخوردهای واحد و شفاف در سطح کلان اجرا شوند.

زنان ۴ تا ۵ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند

مهاجری در رابطه با تقاوت امید به زندگی در بین زنان و مردان، تاکید کرد: امید به زندگی مردان در مقایسه با زنان کمتر است به طوری که به طور میانگین مردان حدود ۴ تا ۵ سال کمتر از زنان عمر می‌کنند.

شاخص‌های امید به زندگی

این آسیب‌شناس در رابطه با شاخص‌های امید به زندگی، اظهار کرد: عوامل و شاخص‌های مختلفی در امید به زندگی افراد نقش دارد ولی بهداشت، شیوه زندگی، مرگ و میر نوزادان و عوامل اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی در رابطه با تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر سطح امید به زندگی در جامعه، خاطرنشان کرد: مذهب در جامعه بسیار مهم است چراکه مذهب می‌تواند در ارامش قلبی و شادی درونی جامعه تاثیر گذار باشد.

مهاجری ادامه داد: علاوه بر مذهب الگو و سبک زندگی در عوامل اجتماعی بسیار مهم محسوب می‌شود چراکه افراد با انتخاب یک الگو و یک شیوه برای زندگی خود نظام زندگی خود را بر اساس‌‌ همان الگو تنظیم می‌کنند لذا اگر این الگو یک الگو نامناسب باشد فرد نیز در زندگی خود دچار مشکل و در ‌‌نهایت کاهش امید به زندگی می‌شود؛ می‌بایست الگوهای زندگی و شیوه زندگی تثبیت شده و مطمئن باشند.

وی ارتباطات شفاف را از دیگر مسائل مهم در گستره عومل اجتماعی برشمرد و گفت: شفافیت ارتباطات به پایه و بنای خانواده کمک می‌کند و رابطه بین مردم و حکومت را صمیمانه‌تر ‌می‌کند چراکه دورویی و دوگانگی‌ها با خود عدم اعتماد را جامعه گسترش می‌دهد و در ‌‌نهایت این گسترش تنش و استرس در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

مهاجری در رابطه با وضعیت اقتصادی و تاثیر مستقیم آن در زندگی و امید به زندگی تاکید کرد: اگر سرمایه اجتماعی کاهش پیدا کند دچار عدم انسجام در روابط اجتماعی می‌شویم و همین کاهش سرمایه اجتماعی با خود آسیب‌های اجتماعی دیگری را به همراه دارد.

این آسیب‌شناس ادامه داد: علاوه بر وضعیت اقتصادی جامعه رضایت از زندگی زناشویی بسیار مهم است که بی‌ارتباط با سرمایه اجتماعی نیست.

وی در رابطه با افزایش افسردگی در جامعه، تاکید کرد: افزایش نگرانی‌ها بابت وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با عث می‌شود که افراد بابت اینده خود دچار استرس شودن و رفته رفته این استرس در جامعه رواج پیدا می‌کند و در‌‌نهایت یک جو افسده در جامعه برپا می‌شود که این جو افسرده در نقطه مقابل شادی و امید به زندگی جامعه قرار دارد.

راهکارهای افزایش امید به زندگی

مهاجری در رابطه با راهکارهای افزایش امید به زندگی و ارتقای سطح شادی جامعه، تاکید کرد: برای تنزل سطح افسردگی جامعه باید بسترشادی‌های مناسب و صحیح در جامعه فراهم شود که جهت تحقق این امر می‌بایست وروردی و خروجی شادی در جامعه حاکم باشد و در این زمینه دولت و حکومت نقش مهمی را بر عهده دارند.

این آسیب‌شناس خاطرنشان کرد: باید میزان نگرانی‌ها نیز علاوه بر انطباق خروجی و ورودی شادی در نظر گرفته شود و مردم نباید نسبت به آینده خودشان دچار نگرانی‌های شدید، استرس‌ها و تنش‌های مخرب شوند.

مهاجری بر اهمیت عدالت در جامعه تایکد کرد و گفت: باید سیاست‌های مناسب و بلندمدتی در زمینه کاهش نابرابری‌های اجتماعی در نظر گرفته شود که شفاف‌سازی و تقویت سرمایه اجتماعی از مهم‌ترین راهکار‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش آسیب‌های اجتماعی، جامعه را دچار تنش‌های مخرب و شدید می‌کند لذا گسترش عدالت اجتماعی می‌تواند در رفع مشکلات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام‌های مهمی را بردارد.

این آسیب‌شناس به تصحیح روابط بین افراد جامعه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات فراوان مردم می‌توانند با رفتار مناسب در کاهش تنش‌ها به یکدیگر کمک کنند که تساهل گرایی و بخشش از مهم‌ترین این نمونه‌ها محسوب می‌شود.

وی ضمن ابراز گلایه از عدم توجه برخی از مسئولان مربوط به حوزه‌های فرهنگی، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی هیچ توجهی به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه ندارند، به عنوان مثال پلیس اگر بتواند اجتماعی‌تر رفتار کند به خوبی می‌تواند در جامعه به تعامل بهتری با مردم برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha