سلامت نیوز : کاظم ندافی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: وزارت بهداشت هیچ مسئولیتی در قبال آ‌لودگی هوا ندارد، قانون، سازمانهای دیگری را در این زمینه مسئول دانسته است. با این حال وزارت بهداشت روزانه دوبار در سایت سامانه جامع آلودگی هوا آخرین وضعیت هوای همه استانهای کشور را یکبار در ساعت 8 صبح و یکبار در ساعت 14 اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در شهر تهران کماکان مهمترین آلاینده هوا، ذرات ریز کوچکتر از 2.5 میکرون یا همان PM2.5 است چون این ذرات تا قسمتهای تحتانی و اعماق ریه نفوذ می‌کنند و در آنجا وارد واکنش با خون می‌شوند. این ذرات می‌توانند عوارض جدی قلبی و ریوی داشته باشند و اهمیت زیادی دارند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:‌ میزان این ذرات در هوای تهران تقریباً ثابت مانده است اما آلاینده‌های گازی به خصوص مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد طی سالهای گذشته به علت گسترش حمل و نقل عمومی تهران مانند مترو و اتوبوسهای تندرو تا حدود 30 درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: البته همزمان با گسترش خطوط حمل و نقل عمومی شاهد خروج حدود یک میلیون خودروی فرسوده و البته تغییر استانداردهای خودرو در کشور بوده‌ایم که همه این اقدامات نشان می‌دهد در صورتی که دستگاههای مسئول به وظایف خود در طرح جامع کاهش آلودگی هوا عمل کنند، می‌توان آلودگی هوا را مهار کرد. درسهای آموزنده زیادی در این زمینه وجود دارد و نشان می‌دهد کاهش آلودگی هوای تهران دست یافتنی است.

ندافی گفت: علت وجود ذرات معلق زیر 10میکرون و زیر 2.5 میکرون تا حدود 70 درصد به سوخت و احتراق خودروها و اماکن مسکونی و صنایع بستگی دارد و 30 درصد آن به پروژه‌های ساختمان سازی، حمل و نقل نخاله‌ها و مصالح ساختمانی، پروژه‌های عمرانی، کارگاههای شن و ماسه و راهسازی مربوط است.

وی ادامه داد:‌ برای کاهش آلودگی پروژه‌های عمرانی البته دستورالعمل‌های قانونی وجود ندارد از جمله آبپاشی اطراف پروژه‌های عمرانی برای جلوگیری از گسترش گرد و خاک مصالح در هوا و پوشیده بودن کامیونهای حمل و نقل مصالح و نخاله‌های ساختمانی و نیز خروج کارگاههای تولید آسفالت و شن و ماسه از محدوده 120 کیلومتری شهرهاست.

وی اضافه کرد: در این زمینه مسئولیت پیگیری این دستورالعمل‌ها به عهده شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری است و اگر این اقدامات انجام شود می‌توانیم شاهد کاهش 30 درصدی آلاینده ذرات معلق PM2.5 در تهران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha