سلامت نیوز : هرچند ایرانی‌ها برای مبارزه با موادمخدر همواره مورد تقدیر مجامع بین‌المللی بوده‌اند اما به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آنچه از این مجامع نصیب ایرانی‌ها در امر مبارزه با موادمخدر شده است، كمترین میزان مساعدت و همكاری بوده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در 9 ماه گذشته 355 تن ماده مخدر در كشور كشف شده و این یعنی از همان لحظه تحویل سال‌نو تا امروز، در هر ساعت 53 كیلوگرم موادمخدر در سراسر ایران كشف شده و 30 فروشنده و معتاد هم دستگیر شده‌اند. گذشته از آن روزانه 652 پرونده در ارتباط با موادمخدر تشکیل شده است. به گفته سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر بیشتر کشفیات موادمخدر امسال را مخدرهای سنتی تشکیل داده‌اند، او همچنین می‌گوید: «کشف مخدرهای صنعتی نیز نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و آشپزخانه‌های تولید این ماده در کشور فعال هستند. البته پلیس با قدرت شناسایی و انهدام آشپزخانه‌های تولید شیشه را در دستور کار دارد.»

با اینكه سند جامع چشم‌انداز 20 ساله نیز در توجه ویژه‌ای كه به مبارزه با موادمخدر داشته است، از پیشگیری در وجه فرهنگی گرفته تا برخورد قضایی با قاچاقچیان را مدنظر قرار داده است اما ستاد مبارزه با موادمخدر با تدوین و تصویب سند جامع پیشگیری موادمخدر سعی در برداشتن گامی برای ممانعت از روی آوردن به اعتیاد شده است. بر اساس اعلام مدیران ستاد مبارزه با موادمخدر این سند از سال گذشته اجرایی شده است. حمید صرامی مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر، همزمان با اجرایی شدن بندهای این سند اعلام كرد: «میزان بروز اعتیاد با تحقق سند جامع پیشگیری کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود با تحقق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد در طول برنامه پنجم توسعه، شاهد ضربه‌زدن به استراتژی‌های سیستم اعتیاد باشیم و بدین ترتیب میزان بروز اعتیاد کاهش یابد.»هرچند قرار است این سند طی 5 سال اجرایی شود اما در نخستین سال اجرایی شدن آن، كشفیات روزافزون پلیس نشان می‌دهد آنطور كه باید، اهداف آن محقق نشده است چون بر اساس اعلام كارشناسان، عرضه در جایی اتفاق می‌افتد كه تقاضا برای آن موجود باشد.

آمارها چه می‌گویند؟

هرچند ایرانی‌ها برای مبارزه با موادمخدر همواره مورد تقدیر مجامع بین‌المللی بوده‌اند اما به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آنچه از این مجامع نصیب ایرانی‌ها در امر مبارزه با موادمخدر شده است، كمترین میزان مساعدت و همكاری بوده است. با این همه سردار مویدی می‌گوید: «پلیس ایران با تکیه بر آموزه‌های دینی راه موفق مبارزه را ادامه می‌دهد.» نیمه آذرماه امسال بود كه نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان «از تلاش‌های ایران برای مقابله با موادمخدر» تقدیر كرد. این در حالی است كه برخی از پژوهشگران اعتیاد با اتكا به آمارهای رسمی منتشر شده معتقدند از آنجا كه بر اساس آمارها کشف موادمخدر در دهه 80 سیر نزولی داشته است، افزایش كشفیات موادمخدر در سال‌جاری چشمگیر بوده است.

آخرین آمار موجود در سالنامه آماری(سال 1389)ستاد مبارزه با موادمخدر طی سال‌های 1384 تا سال 1389 نشان می‌دهد که بیشترین درصد تغییرات انواع موادمخدر کشف شده طی سال‌های مورد بررسی مربوط می‌‌شود به سال 1386 با 44 درصد رشد مثبت و کمترین درصد تغییرات انواع موادمخدر کشف شده مربوط به سال 1389 با 34 درصد کاهش است. همچنین شتاب مقدار موادمخدر کشف شده در فاصله سال‌های 1384 تا 1387 روند صعودی و از سال 1387 تا 1389 سیر نزولی داشته است. بیشترین نقطه اوج کشف انواع موادمخدر مربوط به سال 1387 که توسط نیروی انتظامی بوده است. به‌طوری‌كه بر اساس اطلاعات موجود در سالنامه آماری ستاد مبارزه با موادمخدر بیشترین موادمخدر کشف شده در فاصله سال‌های 1384 تا 1388 بعد از نیروی انتظامی، مربوط به وزارت اطلاعات است که روندی رو به رشدی را طی کرده است.

كشف بزرگ‌ترین محموله

گویی پاییز هر سال، فصل موفقیت‌آمیزی برای مبارزه با موادمخدر است. فقط در یك ماه گذشته 20 تن موادمخدر در مرزهای كشورمان كشف شده است. ماه گذشته نیز خبر کشف بزرگ‌ترین محموله موادمخدر در صدر رسانه‌ها قرار گرفت. محموله‌ای كه به گفته سردار سرتیپ ذوالفقاری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، بزرگ‌ترین محموله كشف شده موادمخدر در 30 سال گذشته بوده و عملیات كشف آن 18 روز كشیده است. سرانجام 11 تن و 36 کیلوگرم موادمخدر به صورت یکجا از قاچاقچیان در منطقه سیستان و بلوچستان کشف و ضبط شد. شاید به دلیل چنین اقداماتی است كه سردار سید عباس عطایی،معاون هماهنگ كننده مرزبانی ناجا از افزایش 531 درصدی کشفیات موادمخدر در مرزهای کشور خبر داده است اما این همه ماجرا نیست. نگاهی به عملكرد نیروی انتظامی طی 9 ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد كه امسال، 1700 باندموادمخدر منهدم شده‌اند، 65 دانه درشت موادمخدر به هلاكت رسیده‌اند و 1050 عملیات و پاتک برای شناسایی و انهدام باندهای موادمخدر در 9 ماهه امسال انجام شده است.

استان‌های رکورددار کشف موادمخدر

آمارهای اعلام شده از سوی مراجع انتظامی نشان می‌دهد كه در 9 ماهه نخست امسال كشفیات در تمامی استان‌های كشور به جز استان زنجان، روند افزایشی داشته است. همچنین در 9 ماهه نخست امسال 2 استان رکورد‌دار کشف موادمخدر بوده‌اند و 80 درصد از کشفیات امسال را به خود اختصاص دادند.علاوه بر پلیس مرزبانی، استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان خط مقدم برخورد با ورود موادمخدر رکورددار بیشترین میزان کشفیات هستند. البته کشف موادمخدر در این استان‌ها باعث شده است که میزان کشف در سایر استان‌ها به شدت کاهش یافته و درگیری با قاچاقچیان به مرز منتقل شود.

با وجود افزایش 35 درصدی كشفیات در شهرهای غیرمرزی، به گفته مویدی، هنوز پژوهشی مبنی بر اینكه میانگین زمان دسترسی افراد به موادمخدر در کشور چه میزان است، انجام نشده است. او می‌گوید: «تعیین این زمان مستلزم کار علمی و همه‌جانبه است و باید دستگاه‌های دخیل در این امر تحقیقاتی را انجام دهند اما تاکنون این مهم صورت نگرفته است.» اما این موضوع درباره مبارزه با مواد فروش‌ها صدق نمی‌كند. به گفته سردار مویدی، انجام برخی اقدامات در حوزه ماموریت‌های پلیس نبوده است اما از آنجا که مردم درخواست‌های خود را برای برخورد با موادفروشان از پلیس طلب می‌کنند، پلیس نیز برای پاسخگویی به مطالبات مردم این كار را انجام داده است.

مویدی از شناسایی حدود 7000 نقطه‌آلوده به موادمخدر در کشور خبرداده و می‌گوید: «تا به امروز 6500 نقطه پاکسازی شده است. در این راستا 54 هزار نفر دستگیر شده‌اند و 1000 نقطه‌آلوده توسط پلیس و بنا به دستور مقام قضایی تخریب یا با پلمب یا سیمان مسدود شده است.»

شیوع موادمخدر صنعتی

از آغاز امسال تاكنون 140 واحد كارگاه تولید موادمخدر صنعتی در كشور منهدم شده است و گزارش‌های پلیس، افزایش صددرصدی انهدام باند‌های موادمخدر صنعتی را نشان می‌دهد. یک و نیم تن موادمخدر صنعتی نیز در همین زمان کشف و ضبط شده است كه بیشترین کشفیات را در این زمینه، فرماندهی مرزبانی و فرماندهی انتظامی استان‌هرمزگان و سیستان و بلوچستان داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha