سلامت نیوز : خودروهای غیراستاندارد و كیفیت پایین سوخت دو متهم اصلی آلودگی هوا و مرگ سالانه 5 هزار نفری هستند كه در پایتخت به جای هوای پاك،ذرات معلق استنشاق می‌كنند.هیات وزیران، خودروسازان و شركت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را موظف كرده كه در سال 92 با تولید خودرو و سوخت استاندارد یورو 4، آلودگی هوا را كاهش دهند تا شهروندان بتوانند در شهر هوای پاك را كه حق آنهاست،استشمام كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما به گفته محمدعلی شاعری،قائم‌مقام سازمان حفاظت از محیط‌زیست خودروسازان خواستار تعویق مصوبه تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 تا ابتدای سال 92 هستند، چون مدعی هستند كه وزارت نفت سوخت با استاندارد یورو 4 را تولید نكرده و تا زمانی كه این سوخت تولید نشود، تولید خودرو با استاندارد یورو 4 بی‌معنا خواهد بود. اما وزارت نفت مدعی است كه این سوخت تولید شده است و سازمان محیط‌زیست می‌گوید كه خودروسازان به علت اینكه باید هزینه بیشتری برای اعمال استاندارد یورو 4 بدهند به‌دنبال بهانه‌تراشی هستند. این دو متهم درحالی توپ كشنده آلودگی‌ها را به زمین همدیگر پاس می‌دهند كه هنوز هم قبول ندارند كه سرنخ اصلی مرگ‌ها در میان دست‌های آنهاست و همواره صنایع دیگر را محكوم به دخالت در مرگ خاموش شهروندان می‌دانند.

قانونی كه امسال اجرایی نمی‌شود

به گفته «سید امیر فاتح وحدتی» رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، خودروسازان براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا باید تا پایان امسال خودروها را مطابق با استاندارد یورو 4 تولید می‌کردند اما هنوز این کار صورت نگرفته است. این قانون به گفته بسیاری از كارشناسان تنها گام بزرگ سازمان محیط‌زیست برای حل معضل كشنده آلودگی‌ها در میان طرح‌های خیالی چون باروركردن ابرها و مه‌پاشی بود. اما به گفته شاعری، سایپا و ایران خودرو بیشتر از همه خودروسازان در مقابل آن مقاومت می‌كنند و زیر بار اعمال استاندارد یورو 4 نمی‌روند. سایپا در حالی در مقابل این مصوبه كه می‌تواند شمار قربانیان مرگ‌های خاموش را كاهش دهد، مقاومت می‌كند كه خود در رتبه نخست آلوده‌ترین صنعت كشور قرار دارد.

البته چشم سازمان محیط‌زیست آب نمی‌خورد كه سایپا و ایران‌خودرو در سال 92 هم سر تعظیم جلوی این قانون دولتی خم كنند و استاندارد یورو 4 را در ساخت خودروهای جدید اعمال كنند. به همین علت است كه شاعری می‌گوید: «از ابتدای سال آینده اگر این استاندارد را رعایت نکنند، تولیدات‌شان شماره‌گذاری نمی شوند.» البته افكارعمومی به این وعده معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست خیلی امیدوار نیست چون وظیفه شماره‌گذاری تولیدات خودروسازان به عهده محیط‌زیست نیست و خودروسازان ثابت كرده‌اند كه همواره می‌توانند از هر سدی عبور كند.

شاعری می‌گوید: «بسیاری از خودروها مانند تیبا، تیانا و مزدا 3 با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند. اما مانع بزرگ برای اعمال یورو 4 كه می‌تواند به كاهش آلودگی‌ها در شهر منجر شود و میزان مبتلایان به بیماری‌ سرطان، قلبی و عروقی ومرگ‌ها را كاهش دهد، سایپا و ایران خودرو است كه اتفاقا 80 تا صددرصد تولیداتشان داخلی است.» مسئله هم به گفته او از آنجا آب می‌خورد كه ارتقای خودروها برای دستیابی به استاندارد یورو 4، 300 تا 400 هزار تومان برای هر خودرو هزینه در بر دارد. بنابراین خودروسازها زیر بار این استاندارد نمی روند و بر استاندارد یورو‌2 اصرار می‌کنند.

سایپا و ایران خودرو در حالی حاضر به اعمال قانون یورو4 نیستند كه شركت‌های خودروسازی جهان اكنون از استاندارد یورو 5 در تولید خودرو استفاده می‌كند. این د رحالی است كه سایپا 2 سال پیش درمیان تبلیغات بسیار، خود را دوستدار میراث محیط‌زیست نشان داد و در یك قرارداد 5 ساله تعهد كرد تا از آهوی ایرانی حفاظت كند. به اعتقاد بسیاری این تصمیم ساپیا دو سر «برد» برای این صنعت بود. هم در نگاه افكارعمومی خود را حافظ محیط‌زیست نشان می‌داد و هم می‌توانست به علت قرارداد 5 میلیارد تومانی خود با سازمان محیط‌زیست _ كه البته به گفته برخی از كارشناسان در نهایت به 3 میلیارد تومان رسید_ خیلی راحت‌تر و سریع‌تر مجوزهای خود را از سازمان محیط‌زیست بگیرد. سایپا انتخاب درستی هم كرد. در میان تمام گونه‌های حیوانی موجود در ایران، آهوی ایرانی را انتخاب كرد كه در وضع بسیار مطلوبی قرار دارد و به زودی‌ها آژیر قرمز انقراض آنها بلند نمی‌شود تا مو لای درز فعالیت محیط‌زیست دوستانه آن نرود.

همه مسیرها به شازند ختم می‌شود

«سید امیر فاتح وحدتی» رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینكه تا کنون نمونه‌های اولیه خودروهای با استاندارد یورو 4 تولید شده است می‌گوید: «سازمان محیط‌زیست نمونه‌ها را تایید کرده و به جز دو شرکت ایران خودرو و سایپا، دیگر خودروسازان برای تولید خودروها با استاندارد یورو 4 مشکلی ندارند.»

همچنین او تاكید می‌كند كه بخش زیادی از سوخت با استاندارد یورو 4 مورد نیاز نیز در پالایشگاه شازند تولید شده است. وحدتی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد از آلودگی هوای شهر‌ها بر اثر تردد خودروها ایجاد می‌شود می‌گوید: «اگرچه بخش عمده‌ ذرات معلق مربوط به خودرو‌های دیزلی است اما این مسئله به این معنا نیست که خود‌روهای سواری منشأ آلودگی نیستند.»

سوخت یورو4 تولید نشده است

دبیر انجمن خودروسازان ایران اما آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و درباره تولید خودروها با استاندارد یورو4 می‌گوید: «نه تنها تا پایان امسال بلکه تا هر زمانی که سوخت استاندارد مورد نیاز تولید نشود، خودرو یورو4 تولید نخواهیم کرد.» به گفته احمد نعمت‌بخش، براساس مصوبه 16 اسفند سال گذشته، خودروسازان باید تا پایان سال 91 تمام خودروهایشان را مطابق با استاندارد یورو4 تولید کنند و در غیر این صورت به آنها اجازه شماره‌گذاری داده نخواهد شد اما پیش از آن در دو دولت هشتم و نهم مصوب شده که برای تولید خودرو مطابق با استاندارد جهانی باید 6 ماه پیش از آن سوخت متناسب با آن تولید شده باشد که تا کنون نشده است. به گفته او، تا کنون بیشتر خودروسازان توانسته‌اند تاییدیه نمونه اولیه (TA) خودرو متناسب با یورو4 را از سازمان محیط‌زیست دریافت کنند که این نشان‌دهنده توانایی آنها در تولید این خودرو است اما تا زمانی که جایگاه‌های مناسبی برای سوخت نباشد، دست به این کار نخواهند زد. نعمت بخشی می‌گوید: «تنها زمانی که رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر نفت به صورت کتبی عواقب تولید این خودروها را به عهده گیرند، خودرو با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید خواهیم کرد زیرا اگر سوخت مناسب داخل این خودروها ریخته نشود، خراب شده و مردم خودروسازان را مقصر می‌دانند.» او تولید سوخت متناسب با استاندارد جهانی را خلاف واقع می‌داند و می‌گوید: «آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی با آزمایش نمونه سوخت یورو4 تولید داخل اعلام کرده‌اند که این سوخت استاندارد نبوده و در حد سوخت استاندارد یورو4 جهانی نیست.»

او می‌گوید: «اگر بخواهیم تا سال آینده یک و نیم میلیون خودرو مطابق با یورو4 تولید کنیم باید 300 میلیون یورو ارز از کشور خارج شده و 1050‌میلیارد تومان هم در داخل کشور هزینه کنیم در صورتی که می‌توانیم با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با هزینه کمتر به همان میزان از ورود آلاینده‌ها به هوا جلوگیری کنیم.» به گفته او سالانه نزدیک به 40 هزار خودرو به کشور وارد می‌شود که مطابق با سوخت یورو4 است و اگر در آنها سوخت یورو 2 ریخته شود پس از طی 15 هزار کیلومتر مطابق یورو2 آلایندگی تولید می‌کنند که این نشان می‌دهد خودرو استاندارد بدون سوخت استاندارد هیچ فایده‌ای ندارد. او می‌گوید: «چند سال پیش با وجود نبود جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی خودروهای گازسوز تولید کردیم و پس از مدتی صف‌های طولانی و خراب شدن خودروها را مشاهده کردیم و اگر باز هم بدون سوخت مناسب خودرویی را تولید کنیم شاهد همان ماجراها خواهیم بود.»

سوخت یورو 4 تولید شده و هیچ مشکلی هم ندارد

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در مقابل سخنان دبیر انجمن خودروسازان ایران و مدیر عامل شرکت کنترل هوا می‌گوید: «سوخت یورو4 تولید شده و هیچ مشکلی هم ندارد.» به گفته جلیل سالاری، نه تنها سوخت یورو 4 تولید شده استاندارد است بلکه حتی سوخت یورو2 تولیدی نیز از استاندارد جهانی بالاتر است زیرا واحد پالایشگاه تهران تحت لیسانس است و مطابق با استانداردهای جهانی سوخت تولید می‌کند. او همچنین درباره توزیع نكردن مناسب سوخت یورو4 می‌گوید: «توزیع نفت گاز بدون خط لوله بوده و از طریق خودرو صورت می‌گیرد و از آنجا که مبدا آن تهران است برای توزیع آن هیچ مشکلی نداریم.»

جلیلی با بیان اینکه خودرو مناسب با سوخت تولیدی نداریم می‌گوید: «باید بخش حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار داده و تاکسی‌ها را هم در گروه خودروهای دیزلی قرار دهیم.» او از تولید 50 درصدی سبد سوخت استاندارد خبر می‌دهد و می‌گوید: «این کار با موافقت سازمان محیط‌زیست انجام شده است.» سالاری با بیان اینکه سهم انرژی در بخش حمل و نقل دو‌میلیون لیتر است می‌گوید: «با وجود آنکه سرانه خودرو نسبت به گذشته افزایش داشته، شاهد کاهش مصرف سوخت هستیم که این نشان‌دهنده افزایش کیفیت سوخت و نوسازی ناوگان حمل و نقل است.» تكذیب و تاكید دو متهم اصلی آلودگی هوا ادامه دارد تا همچنان مرگ‌ها به نام تهرانی‌ها و سایر كلانشهرها ثبت شود و آینده تنها گام بزرگ دولت برای حل معضل آلودگی هم در هاله‌ای از ابهام فرو رود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha