یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 64983

سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «برص» یک نوع بیماری پوستی است که تنها ظاهر را درگیر می‌کند و واگیر هم ندارد.

دکتر حبیب انصارین در گفت‌وگو با (ایسنا)، «برص» یا «ویتیلیگو» را بیماری عنوان کرد که به خاطر از بین رفتن رنگدانه‌های پوست و سلول‌های رنگ ساز آن ایجاد می‌شود و خودش را در حالت‌های مختلف نشان می‌دهد.

انصارین با بیان اینکه ابتلا به این بیماری از ابتدای تولد بسیار نادر است، گفت: گاهی برص یک قسمت از پا یا یک قسمت از دست را در بر می‌گیرد که غالبا هم ثابت می‌ماند و بیشتر نمی‌شود، البته این حالت از بیماری بیشتر در سنین پایین دیده می‌شود.

وی ادامه داد: برص بیشتر در ناحیه‌های دور چشم، مچ دست، پشت دست، ساق پا، مچ پا و ناحیه تناسلی فرد دیده می‌شود که گاهی ممکن است تا سالیان ثابت بماند و گاهی هم رشد نسبی دارد، البته در برخی موارد شاهد رشد بیش از اندازه و سریع آن بودیم که علاوه بر درگیر کردن تمام بدن، باعث از بین رفتن رنگدانه‌ موها نیز شده است.

این متخصص پوست میزان تاثیر عوامل ژنتیکی در این بیماری را حداکثر 10 درصد دانست و اظهار کرد: اگر فردی در سنین کودکی دچار برص شود، احتمال ژنتیکی بودن آن هست اما در اکثر موارد تاثیرگذار نیست.

انصارین با بیان اینکه برص علائم بالینی مشخصی ندارد و فقط رنگدانه‌ها از بین می‌روند، گفت: بیماری نسبتا شایعی است و در جوامعی که پوست تیره‌ای دارند، بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه‌ در بحث درمان بیماری ویتلیگو، مساله روانی را مهمترین اصل دانست و اظهار کرد: با تغییر رنگ در ظاهر بیمار و نبود دید اجتماعی مثبت، فرد دچار افسردگی می‌شود، در واقع برص از بیماری‌هایی است که روی اعصاب فرد اثر منفی می‌گذارد و باعث بروز مشکلات روانی می‌شود.

وی در ادامه گفت: از آن جایی که علت بروز این بیماری مشخص نیست، برای درمان قطعی آن هم راهی وجود ندارد، داروهای موضعی و خوراکی بیشتر در صورت موثر هستند. در کنار این‌ها تابش اشعه ماوراء بنفش هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

انصارین استفاده از کرم‌های پوشاننده در قسمت‌های سفید پوست و کاشت سلول‌های رنگدانه پوست در نواحی کوچک را از راه‌های دیگر درمان معرفی کرد.

وی گفت: زمانی که پوست فرد بیش از 70 درصد به بیماری مبتلا شده باشد با تجویز دارو، رنگدانه‌های سالم را از بین می‌بریم تا پوست یک دست سفید شود.

این متخصص در پایان به افرادی که این بیماری را دارند، توصیه کرد: این افراد باید کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، چون امکان سوختگی پوست در آن‌ها زیاد بوده و ممکن است رنگدانه‌هایی که در پایه ریشه مو قرار دارند، تیره شوند و ظاهر نامناسبی را بوجود آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha