سازمان نظام پزشکی اکنون در فاصله کمتر از 45روز از برگزاری ششمین دوره انتخابات خود بسر میبرد.انتخاباتی که رئیس فعلی سازمان،دکتر صدر ،در نامه سرگشاده ای که بر روی سایت سازمان قرار گرفت آنرا «سیاسی ترین انتخابات نظام پزشکی » برشمرد و اظهار داشت«اینجانب نیز تایید می نمایم که انتخابات پیش روی نظام پزشکی یکی از سیاسی ترین انتخابات صنفی کشور خواهد بود»اما بی شک سیاسی شدن یک انتخابات صنفی،معنا و مفهوم وسیع و گسترده ای دارد که نمیتوان به راحتی و بدون تامل از کنار آن گذشت.

انتظارات جامعه پزشکی از هیات نظارت بر انتخابات
سلامت نیوز : سازمان نظام پزشکی بعنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد در ایران در حال حاضر با حدود 200 هزار عضو ،سابقه‌ای بیش از 50 ساله دارد  و اکنون در فاصله کمتر از 45روز از برگزاری ششمین دوره انتخابات خود بسر میبرد.انتخاباتی که رئیس فعلی سازمان،دکتر صدر ،در نامه سرگشاده ای که بر روی سایت سازمان قرار گرفت آنرا «سیاسی ترین انتخابات نظام پزشکی » برشمرد و اظهار داشت«اینجانب نیز تایید می نمایم که انتخابات پیش روی نظام پزشکی یکی از سیاسی ترین انتخابات صنفی کشور خواهد بود»اما بی شک سیاسی شدن یک انتخابات صنفی،معنا و مفهوم وسیع و گسترده ای دارد که نمیتوان به راحتی و بدون تامل از کنار آن گذشت.

به گزارش سلامت نیوز  زورآزمایی جناح های سیاسی ،رد صلاحیتها بدون توجه به توانمندی های فنی افراد وصرفا مبتنی بر صف بندی های سیاسی،سوء استفاده از پتانسیل قانونی سازمانهای صنفی در جهت منافع سیاسی،هراس آفرینی در میان هیات نظارت و هیات اجرایی در رابطه با احتمال پیروزی یک جناح سیاسی و خلاصه سایه افکنی کلید واژه های سیاسی بر این انتخابات و تبیین حماسه ها و فتنه ها در آن میتواند همه و همه از عوارض و تبعات نگریستن از پشت عینک سیاسی به انتخابات نظام پزشکی باشد.

دکتر عباس کبریایی زاده- عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران و مشاور عالی انجمن داروسازان ایران در خصوص احتمال سیاسی شدن انتخابات نظام پزشکی و بروز رد صلاحیت برخی چهره های پزشکی معتقد است:قداست و حساسیت حرفه پزشکی ازیک سو و سابقه ادوار گذشته از سوی دیگر حاکی از آن است که جامعه پزشکی هیچگاه به دنبال نفوذ تفکرات جناحی و سیاسی نبوده است و  هرگز به خود اجازه نمی‌دهد كشمكش‌های مستهلك‌كننده گرایشات سیاسی ، به ساختار نظام پزشكی و نظام سلامت كشور منتقل شوند.

امسال بیش از 4000نفر در سراسر کشور با دیدگاه ها ، تفکرات  سلائق مختلف و طبیعتا رویکرد ها و برنامه های اجرایی گوناگون کاندید شده اند.اقبال گسترده جامعه پزشکی و احساس مسئولیت ایشان برای ایفای نقش در بزرگترین سازمان صنفی کشور امید بخش یک انتخابات پر شور و حداکثری است که مسلما میتواند به تقویت سازوکارهای یک سامان مقتدر و کارا منتهی شود.مسلما اگر شائبه ای مبنی بر برخوردهای سیاسی و جناحی و یا احیانا رد صلاحیت های فله ای بواسطه صف بندی های سیاسی وجود داشت،هیچگاه این استقبال چشم گیر از انتخابات صورت نمی پذیرفت.

دکتر سید محمد تقی نوربخش-عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس انجمن ارتوپدی با تاکید بر این نکته که مسلما سیاست زدگی، نظام پزشکی را از رسیدن به اهدافش بازمیدارد افزود:تحلیل های عجولانه از میزان و رویکرد رد و صلاحیت ها هیچ ضرورتی ندارد.رسیدگی به صلاحیت ها در چهارچوب قانون و آیین نامه ها باید صورت بپذیرد و خوشبختانه موضوع مبهم و نامعلوم و ناشناخته ای نیز در میان نیست که هیات نظارت نتواند در خصوص آن به جمع بندی برسد .مهمترین دغدغه فکری جامعه پزشکی باید حضور حداکثری در انتخابات و برگزاری سالم انتخابات باشد.

دکتر محمد بیات-عضو شورای عالی نظام پزشکی و دبیر انجمن جراحان فک و صورت ایران معتقد است:بهر حال جامعه پزشکی یک جامعه مرجع در کشور محسوب میشود که همواره رابطه تگاتنگی میان این جامعه و مردم وجود داشته و هیچگاه هیچ کدام نسبت به سرنوشت یکدیگر ساکت نشسته اند و اکنون نیز جامعه پزشکی با احساس مسئولیت نسبت به وظیفه خطیری که در دفاع از حقوق مردم و در کنار آن دفاع از حقوق صنف خود بر عهده دارد،بپای صندوق های رای خواهد رفت.

وی افزود:طبیعتا این افراد  برای صیانت از وظایف راهبردی سازمان نظام پزشکی و تقویت آن ،توقعاتی ،در چهارچوب قانون از هیات نظارت خواهند داشت توقعاتی نظیر فرایند تایید صلاحیتها مبتنی بر قانون و در چهارچوب آیین نامه های انتظامی نظام پزشکی صورت بگیرد و تفسیر موسع از قانون و پرهیز از تنگ نظری ها در رسیدگی به صلاحیت های افراد لحاظ شود.

چرا که جامعه پزشکی مسئولیت رد و تایید صلاحیت ها را مستقیما از چشم هیات نظارت می بیند و مسلما استعلام ها صرفا نمیتواند تکلیف تایید و رد صلاحیتها را روشن کند.و باید یک نگاه جامع و فراگیر به شئون اجرایی کاندید ها داشت.این افراد، افراد ناشناخته و با سوابق اجرایی مبهم و رویکردهای فنی غبارآلود نیستند. قانون نظام پزشکی برای میسر ساختن امکان بهره برداری حداکثری از ظرفیتهای جامعه پزشکی ،در چنین نهاد مستقلی تمام ملاحظات یك سازمان پارلمانی را  كه همانا اعتنا به خرد جمعی، پرهیز از استفاده غیرمتعارف از برچسب‌ها و انگ‌های سیاسی و بهره‌وری از عقبه پرشور جامعه پزشكی است لحاظ نموده است.

دکتر غلامرضا انصاری-رئیس سابق بهزیستی و عضو اسبق شورای عالی نظام پزشکی در این خصوص اضافه کرد:
وظایف و مسئولیت های نظام پزشکی آنقدر گسترده است که باید برای تحقق آن زمینه حضور همه سلائق و تفکراتی که در چهارچوب قانونی اساسی مجاز شناسایی شده اند را فراهم سازیم. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تنها راه ارتقاء نظام سلامت و درمان در کشور،تقویت زیرساختهای مبتنی بر خرد جمعی جامعه پزشکی است.برکت کار گروهی بارها و بارها این تجربه را پیش روی ما قرار داده است که هرچقدر فضای نقد و هم افزایی و فضای بهرهبرداری شایسته از خرد جمعی و تفکر گروهی گشوده تر باشد بهمان میزان منافع و دست آوردهای ارزشمند تری برای جامعه رقم خواهد خورد.مسلما از نقطه نظر چنین نگرشی نمیتوان با رویکرد حذفی با جامعه پزشکی مواجه شد. قشر پزشکی،قشر فرهیحته و متعادلی است که بدنبال تحقق اهداف صنفی خود ، در کنار دفاع از حقوق بیماران و  از طریق گفتمان دو طرفه و منطق مدارانه با سیاسیون است و در همه جای دنیا ،سیاسیون با درک صحیح از جایگاه جامعه پزشکی تلاش میکنند چالشهای سیاسی خود را به عرصه نهاد های مردم نهاد و صنفی پزشکی نکشانند. چرا که واکنش جامعه پزشکی به زورآزمایی های جناح های سیاسی،برای ایشان هزینه ساز است.

وی در خصوص ضرورت بهره برداری از خرد جمعی همه افراد جامعه پزشکی ادامه داد : همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند که عدم احراز صلاحیت افراد جهت کاندیدا شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی به معنای عدم صلاحیت این افراد برای تصدی در سایر مشاغل و جایگاههای کشور نیست. بر همین اساس بمنظور بهره برداری از دیدگاه ها و توانمندی های افرادی که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید نشده اند ،حضور این افراد در میان کاندید های انتخابات نظام پزشکی نیز بلامانع است و این نیز دلیلی خواهد بود بر این ادعا که انتخابات نظام پزشکی به آن میزان که برخی مدعی هستند سیاسی نیست و نباید باشد


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha