سلامت نیوز :متخصصان روان‌شناسی در كانادا هشدار دادند تنبیه بدنی یا مقررات سخت و شدید باعث می‌شود كودكان برای پنهان كردن خطاهای خود، بیشتر به دروغگویی متوسل شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ پروفسور ویكتوریا تالوار از دانشگاه مك‌گیل و دستیارش پروفسور كانگ‌لی از دانشگاه تورنتو در مطالعات خود دو گروه از كودكان را در گروه سنی سه و چهار ساله بودند در شرایط مختلف با هم مقایسه كردند. گروه اول در یك مدرسه خصوصی ثبت‌نام شده بودند كه این مدرسه به روش‌های سنتی مثل استفاده از تركه و فلك برای تنبیه دانش‌آموزان اداره می‌شد.

گروه دوم نیز در یك مدرسه خصوصی دیگری ثبت‌نام شده بودند كه شیوه اداره آن با سیستم‌های آزادانه‌تر و بامقررات آسان‌تر بود. رفتار تك‌تك كودكان به‌طور جداگانه در هر دو مدرسه تحت مطالعه قرار گرفت.

در ادامه آزمایشات از كودكان خواسته شد در یك بازی «حدس بزن» شركت كنند. متخصصان كه در این بازی با كودكان همراه بودند از آنها درخواست می‌كردند وقتی در اتاق تنها هستند دزدكی به اسباب‌بازی‌ای كه داخل اتاق گذاشته شده بود، نگاه نكنند.

تقریبا اكثر كودكان وقتی تنها می‌شدند به‌رغم توصیه متخصصان، این كار را انجام می‌دادند‌ اما نتایج ارزیابی‌ها معلوم كرد كودكانی كه در گروه اول یعنی در مدرسه خصوصی با روش سنتی و تنبیهی ثبت‌نام كرده بودند در پاسخ به این سوال كه آیا دزدكی اسباب‌بازی را دیده‌اند، تقریبا همگی‌شان دروغ می‌گفتند و جواب منفی می‌دادند، در حالی كه كودكان در گروه دوم كه در مدرسه تنبیه نمی‌شدند، فقط حدود 50 درصد در مورد نگاه‌كردن به اسباب بازی دروغ می‌گفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha