سلامت نیوز : پزشکان آمریکایی می‌گویند از آنجا که شیوع آنفلوانزا در فصل زمستان در مناطق معتدله جهان نیز به اوج می‌رسد پس احتمالا آنچه به انتشار بیشتر ویروس این بیماری کمک می‌کند دمای هوا نیست بلکه رطوبت هوا است که به شیوع این ویروس دامن می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «لینزی مار» استادیار مهندسی شهری و محیط زیستی دانشکده فنی ویرجینیا و دستیاران وی در این مطالعه شانس بقای ویروس آنفلوآنزای نوع A را در سطوح مختلف رطوبت هوا اندازه گیری کردند.

به گزارش یونایتدپرس، در این مطالعه که شرح آن در مجله «پلوس وان» منتشر شده معلوم شد که بین قدرت بیماری زایی ویروس آنفلوآنزای نوع A در مخاط انسان و درصد رطوبت هوا در طیف رطوبت سنجی 17 درصد تا 100 درصد ارتباط مشخصی وجود دارد.

این بررسی‌ها آشکار ساخت قدرت بیماری زایی ویروس آنفلوآنزای نوع A در مواقعی که رطوبت نسبی هوا یا نزدیک به 100 درصد و یا کمتر از 50 درصد است به بالاترین حد خود می‌رسد. نتایج این آزمایشات روی مخاط انسان می‌تواند علت فصلی بودن میزان شیوع آنفلوآنزا را در مناطق مختلف جهان توجیه کند.

مار و دستیاران وی در این مطالعه دریافتند: این ویروس‌ها در حداقل رطوبت هوا مانند فضای داخل ساختمان‌ها در فصل زمستان و نیز در حداکثر رطوبت هوا نزدیک به رطوبت 100 درصد مانند فصول بارندگی در نواحی استوایی بالاترین شانس بقا را دارد و قدرت بیماری زایی آن تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha