دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 65007

آغاز آلودگی هفته هوای پاک در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور، هشداری جدی برای شهروندان نیز همراه داشت. هشداری که می‌تواند آسیب‌های جدی ای برای شهروندان به‌همراه داشته باشد چنانچه «چشم» به عنوان یکی از حساس ترین اعضای بدن شهروندان بعد از ریه، آماج خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا به شمار می‌آید.

شروع هفته «هوای پاک» با آلودگی
سلامت نیوز : نخستین روز از هفته هوای پاک در تهران، با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا و سخنان تکراری مسئولان دولتی در چاره جویی برای آلودگی هوای شهر آغاز شد. همزمان با به صدا درآمدن زنگ هفته هوای پاک در یکی از مدارس تهران، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از اجرای طرح زوج و فرد سراسری در تهران از امروز – دوشنبه – خبر داد و گفت که وضعیت آلودگی هوای تهران، جالب نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ داستان آلودگی هوای تهران و بن بست مسئولان برای اجرای راهکار‌ها و چاره‌های خروج از آلودگی هوا، سال‌های اخیر به داستانی تکراری برای شهروندانی تبدیل شده است که در تقویم رسمی کشور، ۲۹ دیماه را روز هوای پاک می‌بینند و 6 روز قبل از آن را آغاز هفته هوای پاک! دقیقا به همین مناسبت بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که در دومین روز از هفته هوای پاک، «طرح زوج و فرد از جلوی در منازل اجرا می‌شود.»

خبری که همراه با محدودیتی تازه برای شهروندان در ترددهای شهری بود که البته به عنوان دم دست‌ترین راه چاره برای کنترل آلودگی هوای شهر مطرح شد. محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز و فردا در تهران و در اکثر نقاط کشور پایداری هوا خواهیم داشت، گفت: به همین دلیل قطعاً طرح زوج و فرد از در منازل امروز اجرا می‌شود. معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اجرای این طرح به این دلیل است که از حجم ترافیک کاسته شود و شرایط هوا از ناسالم به هشدار و اضطرار نرسد.

شاید زوج و فرد اجرا نشود!

با آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح زوج و فرد سراسری در تهران خبر داد، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت که «پلیس برنامه‌ای برای سراسری کردن طرح زوج و فرد ندارد.» اختلاف نظر یا ناهنماهنگی مسئولان ذی ربط در اجرای راحت‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران اما آنجا بیشتر به چشم می‌خورد که سرهنگ جمال بذرافشان در گفت و گو با مهر تاکید کرد که «پلیس برنامه‌ای برای اجرای طرح سراسری زوج و فرد تا زمان تصویب آن در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران ندارد و محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک همانند گذشته اجرا می‌شود.» وی ادامه داد: اجرای این طرح با سخنان افراد مسئول و غیر مسئول امکانپذیر نیست و باید در کمیته کاهش آلودگی هوای پایتخت
به تصویب برسد.

استاندارد نبودن خودرو، عامل آلودگی هوا

رئیس سازمان محیط زیست علاوه بر آنکه خبر تایید نشده اجرای طرح سراسری زوج و فرد در تهران را داد، گریزی هم به استاندارد خودروهای تولید داخل زد و گفت: خودروسازان نمی‌توانند قانون را دور بزنند و ما از سال ۹۲ به هیچ وجه اجازه شماره‌گذاری خودروهای غیر یورو ۴ را نخواهیم داد. وی افزود: تا پایان سال ۹۲ تولید و مصرف بنزین که ۶۰ میلیون لیتر در روز است تماما با استاندارد یورو ۴ صورت می گیرد که در حال حاضر این میزان ۱۳ میلیون لیتر است و باقی آن سوخت یورو ۲ است.

محمدی‌زاده تصریح کرد: از آنجایی که تولید سوخت یورو ۴ مستلزم اصلاح فرآیند جدی در صنعت تولید فرآورده است و حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد وزارت نفت متعهد شده به مرور سوخت را اصلاح کند. معاون رئیس جمهور در مورد میزان گازهای خطرناک در هوای تهران هم گفت که «میزان گازهای مخرب در تمام طول سال یا وضعیت پاک داشته یا سالم و هیچ گونه وضعیت ناسالم نداشته‌ایم و فقط در خصوص گرد و غبار و ذرات معلق است که در برخی روز‌ها ناسالم و در برخی روز‌ها سالم بوده است. تعداد خیلی کمی هم مرحله هشدار داشته‌ایم که با تصمیمات در دست اقدام مانند برنامه اصلاح تولید خودرو و سوخت توسعه فضای سبز و توسعه حمل و نقل عمومی کنترل خواهد شد!»

هشدار به شهروندان؛ مراقب چشمانتان باشید

آغاز آلودگی هفته هوای پاک در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور، هشداری جدی برای شهروندان نیز همراه داشت. هشداری که می‌تواند آسیب‌های جدی ای برای شهروندان به‌همراه داشته باشد چنانچه «چشم» به عنوان یکی از حساس ترین اعضای بدن شهروندان بعد از ریه، آماج خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا به شمار می آید. رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر صدمه چشم در زمان اوج آلودگی هوا، بیشترین نشانه‌های آسیب چشمی در این زمان را سوزش و درد چشم عنوان کرد و گفت: می‌توان با شست و شوی مناسب میزان آسیب ناشی از آلودگی را رفع کرد. بهرام عین اللهی گفت: تنها عضوی از بدن که بیرون از پوست قرار دارد چشم است، بنابراین چشم در معرض همه آلودگی‌هاست. شیشه ماشین پس از یک روز تردد پر از دوده می‌شود که شبیه همین اتفاق برای چشم هم می‌افتد و آلودگی هوا روی چشم نیز تاثیر دارد.

عین اللهی اظهار داشت: چشم به گونه‌ای آفریده شده است که سایبان و محافظ دارد و بیشترین تاثیر آلودگی هوا روی چشم و در ناحیه لبه‌های پلک و مژه‌ها خودش را نشان می‌دهد. وی در توصیه‌ای به شهروندان برای مصون ماندن از آسیب‌های چشمی ناشی از آلودگی هوا اظهارداشت: راه حل آن این است که هر شب چشم‌ها جداگانه با آب گرم شست وشو یابد. برای این کار می‌توان پنبه‌ای را در آب گرم گذاشته و به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی چشم بسته بگذارند و بعد با گوش پاک‌کن یا انگشت کوچک خود و کف شامپو بچه چشم را شست وشو دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha