از زمانی که بحث استیضاح وزیر جدی شده، از سوی وزارت آموزش وپرورش رایزنی‌های مختلفی انجام گرفته تا نمایندگان از استیضاح وزیر منصرف شوند اما نمایندگان این موضوع را با جدیت دنبال می کنند.

استخر واجب تراست یا سیستم گرمایشی مدارس؟
سلامت نیوز : سال تحصیلی جدید برای وزیر آموزش و پرورش زیاد خوشایند نبود ،حوادث فراوانی اتفاق افتاد که او را چند بار به مجلس کشاند و این روزها هم که موضوع استیضاح او داغ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ برخی نمایندگان در حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان راهیان نورو کشته شدن بی از 20 دانش آموز و آتش سوزی مدرسه ای در پیرانشهر و سوختن دانش آموزان حاجی بابایی را مقصر می دانند،اما وزیرمی گوید که بودجه آموزش و پرورش کم است و او بی تقصیر است.تا جای که وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش آموزانی که روز یکشنبه در هوای سرد حیاط مدرسه برای شرکت در مراسم هوای پاک ایستاده بودند، گفت: مواظب باشید پایتان لیز نخورد یا دچار سرماخوردگی نشوید، چرا که اینجا هر اتفاقی که برای شما بیافتد، یقه ما را می‌گیرند

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش مجلس که در گذشته رئیس سازمان آموزش و پرورش استان مازندران بوده و به خوبی به مشکلات و کمبودهای آموزش و پرورش واقف است.او در کافه خبر می گوید:از زمانی که بحث استیضاح وزیر جدی شده، از سوی وزارت آموزش وپرورش رایزنی‌های مختلفی انجام گرفته تا نمایندگان از استیضاح وزیر منصرف شوند اما نمایندگان این موضوع را با جدیت دنبال می کنند.

وقتی موضوع آتش سوزی مدرسه شین آباد اتفاق افتاد وزیر در مجلس حاضر شد و توضیحاتی داد.چرا نمایندگان از توضیحات آقای حاجی بابایی راضی نشدند؟
متاسفانه وزیر مسایلی را در مورد بروز این حادثه مطرح کرد که قابل قبول نمایندگان نبود. حاجی‌بابایی بروز این حادثه در یکی از مدارس کشور در وزارت آموزش و پرورش به این بزرگی را طبیعی دانست و همین موضوع باعث انتقاد و مشاجره جدی نمایندگان با وی شد.نمایندگان این انتقاد را داشتند که چرا وزارت آموزش و پرورش که معتقد است کمبود بودجه دارد این پول‌ها را در جاهای غیرضروری مانند ساخت استخر یا صرف 29 میلیارد تومان برای افطاردهی به فرهنگیان در ماه مبارک رمضان هزینه کرده است. معلوم نیست چرا وزارت آموزش و پرورش به جای شوفاژکشی در مدارس چنین هزینه‌هایی را داشته است. بحث جدی بر سر این مسایل میان آقای کوچکی‌نژاد، بنده و خانم طبیب‌زاده با وزیر در جلسه کمیسیون انجام شد.

در حادثه تصادف و جان باختن دانش آموزان بروجنی حاجی بابایی حتی از مردم بابت این رویداد دردناک عذرخواهی هم نکرد.خوب و پسندیده این است وقتی یک اتفاق بد روی می دهد یک مدیر اگر خودش هم مقصر نباشد و زیر مجموعه اش مقصر باشد به خاطر اتفاق روی داده از مردم عذر خواهی کند. در مورد حادثه اردوی راهیان نور،هم ما اعلام کردیم که باید آیین نامه های اردویی رعایت شود و از تراکم اعزام اجتناب شود وبه مرور اعزام ها صورت گیرد .

شمایکی از امضا کنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش بعد از حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد بود.موضوع استیضاح به کجا رسید؟
همانطور که می دانید از زمانی که بحث استیضاح حاجی‌بابایی جدی شده، از سوی وزارت آموزش وپرورش رایزنی‌های مختلفی انجام گرفته تا نمایندگان از استیضاح وزیر منصرف شوند. اما 17 نماینده مجلس متن استیضاح وزیر را امضا کرده و با جدیت آن را پیگیری می‌کنند.به زودی هم جلسه‌ای با حضور امضا کنندگان متن استیضاح وزیر آموزش و پرورش خواهیم داشت،تا متن استیضاح وزیر تقدیم هیات رئیسه مجلس شود.

البته رایزنی مسئولان آموزش وپرورش برای انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر آموزش وپرورش محدود به این دوره نیست، دفعات گذشته نیز که نمایندگان تصمیم به استیضاح وزیر آموزش وپرورش داشتند، به دلیل رایزنی‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه استیضاح منتفی شد.اما این بار تصمیم نمایندگان برای استیضاح حاجی بابایی قطعی است، به احتمال زیاد هیچیک از نمایندگان امضاکننده استیضاح قصد پس گیری امضای خود را ندارد.


شما در حالی از جدیت استیضاح صحبت می کنید که گفته می شود برخی نمایندگان امضای خود را پس گرفته اند؟
هدف این است که از وزیر درباره وضعیت اداره وزارت خانه آموزش و پرورش و مشکلات عدیده آن سئوال شود. توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات این وزارتخانه نمایندگان مجلس را قانع نمی کند،مشکل عمده این است که آقای وزیر وقوع این اتفاقات را طبیعی می داند و تقصیری را بر گردن نمی گیرد در حالیکه وزیر از نبود اعتبارات برای تجهیز مدارس صحبت می کند اما شاهد ساخت دهها استخر در استان ها برای فرهنگیان هستیم. سوال این است استخر مهم تر است یا جان دانش آموزان؟ وقتی مدارس ما چنین وضعیتی دارند که با وجود گازکشی در شهرها همچنان از بخاری های نفتی استفاده می شود، آیا ساخت استخر از واجبات است؟ وزیر در این جلسه حرفش این بود که مجلس اعتبار درنظر بگیرد ما هم مشکلات این چنینی را رفع می کنیم. تنها قول وزیر پرداخت هزینه های درمانی و جراحی های پلاستیک دانش آموزان آسیب دیده بود. ما هم تاکید کردیم این قول دادن ها دوماه دیگر فراموش نشود زیرا درمان این دانش آموزان نیازمند چندین مرحله جراحی است.

وزیر در حادثه مدرسه شین آباد گفت که بودجه ای برای تجهیزات گرمایشی وجود ندارد.در دوره های قبل هم وزیران همیشه به کمبود بودجه در آموزش و پرورش اشاره داشتند.چرا وجلس یکبار برای همیشه ردیف اعتباراتی متناسب با نیازهای این وزارتخانه تصویب نمی کند؟
تا قبل از این حوادث هیچ گاه وزیر آموزش و پرورش از کمبود اعتبارات حرف نزده بود و می گفت من تنها وزیر آموزش و پرورش هستم که مشکل کمبود بودجه ندارم.اما الان که به این موضوع اشاره می کند باید بگویم این بخشی از مشکل است و نمایندگان مجلس معتقدند که همه مشکلات به بودجه برنمی گردد بلکه برخی از سوء تدبیر در اداره آموزش و پرورش است. مدرسه شین آباد در دو نوبت صبح و عصر 360 دانش آموز را در خود جای می دهد چگونه است که هیچ تدبیری برای سیستم گرمایی مرکزی برای این مدرسه نشده است. البته شرکت گاز اعلام کرده که نوع ساخت و ساز مدرسه غیر استاندارد بوده و امکان گازکشی نبوده است که همین موضوع هم قابل تامل است. پیش از بروز مشکلات اخیر هم طرح استیضاح وزیر تهیه شده بود که به دلیل شرایط کشور به کناری گذاشته شد، اما شرایط اخیر مجددا نمایندگان را به فکر استیضاح وزیر انداخت.هدف این است که به طور جدی از وزیر درباره وضعیت اداره وزارت خانه آموزش و پرورش و مشکلات عدیده آن سوال شود. البته ما به دنبال جمع آوری امضا در حد 50 یا بالاتر نیستیم. بلکه ده نماینده که عزم جدی داشته باشند کافی است که پای این طرح را امضا کنند.

با وجود اینکه بعد از آتش سوزی مدرسه در پیرانشهر موضوع استیضاح مطرح شد اما از عواملی که مجلس به عنوان بندهای استیضاح اعلام کرد این موضوع دیده نشد؟
این موضوع بهانه ای برای استیضاح شد چون به هرحال کمیسیون از عملکرد آفای حاجی بابایی چندان راضی نیست. بدیهی است مسائل زیربنایی و کلی‌تری از جمله برگزاری طرح 3-3-6 و استخدام معلمان حق‌التدریس، در کنار آتش‌سوزی مدرسه پیرانشهر و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌اموزان بروجنی از موارد استیضاح وزیر آموزش وپرورش است.


خبرهایی هم منتشر می شود که ممکن است تحقیق وتفحص از وزارت آموزش وپرورش جایگزین استیضاح حاجی بابایی شود، آیا صحت دارد؟
تاکنون چنین چیزی مطرح نشده و معلوم نیست تحقیق وتفحص از وزارت آموزش وپرورش انجام شود.به طور حتم اگر قرار باشد استیضاح وزیر انجام نگیرد، ابزارهای نظارتی دیگری به سراغ وزارت آموزش وپرورش خواهد آمد تا عملکرد این سازمان مورد ارزیابی قرار گیرد.

شما اشاره کردید که کمیسیون آموزش چندان از عملکرد وزیر راضی نیستند چرا؟
یکی از مسائلی که ما به شدت با آن مخالف بودیم تعطیلی پنج شنبه مدارس بود چون هیچ توجیهی برای تعطیلی بدون مطالعه پنج‌شنبه‌های مدارس راهنمایی و دبیرستان وجود ندارد و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، افت تحصیلی و آموزشی را در پی خواهد داشت.

توجیه این تعطیلی برای دبستانی‌ها بر این مبنا بود که معلمان ابتدایی باید از شنبه تا پنج‌شنبه به مدت 6 روز تدریس کنند، در حالی که معلمان راهنمایی و دبیرستان هفته‌ای 3 یا 4 روز به تدریس می‌پردازند.اگر تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس به منظور کمک به معلمان در نظر گرفته شود، طبیعتاً منتفی است.اگر این تعطیلی به منظور کمک به دانش‌آموزان لحاظ شود، باید در نظر داشت با توجه به اینکه برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان که در 6 روز هفته باید اجرا شود، در 5 روز صورت می‌گیرد، موجب ایجاد فشار بر دانش‌آموزان می‌شود و در نتیجه افت تحصیلی و آموزشی را در پی خواهد داشت.

بعد از مخالفتها قرار شد که این روز برنامه هایی مانند اردو و برنامه های تفریحی برای دانش آموزان بگذارد اما الان شما روزهای پنج شنبه به در مدارس بروید،در همه آنها بسته است.یک بحثی در نظام آموزشی تعلیم و تربیت به نام اوقات فراغت و نحوه غنی‌سازی آن در تابستان وجود دارد که با انجام برنامه‌های متنوعی که توسط آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود، صورت می‌گیرد.

در طول سال روزهای جمعه به عنوان یک روز مشخص تعطیل در سراسر کشور در نظر گرفته شده است که اختصاص به استراحت، نظافت و محیط خانواده دارد و بچه‌ها در کنار والدین و در کانون خانواده هستند.روزهای پنج‌شنبه عمدتاً اعضای خانواده در فضای خانه حضور ندارند و آموزش و پرورش نیز برنامه‌ای برای دانش‌آموزان در نظر نگرفته است.

بنابراین هیچ توجیهی برای تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس راهنمایی و دبیرستان وجود ندارد، شرایط سنی دانش‌آموزان به ویژه در دوره دبیرستان به گونه‌ای است که یک روز خلأ آموزشی امکان دارد آسیب‌های اجتماعی و خطراتی از نظر اخلاقی متوجه این دوره بلوغ سنی شود و آن را تشدید و مضاعف کند. بحث مجلس بر سر این موضوع است که یک روز تعطیلی فرصت مناسبی برای استفاده در بحث آموزش است که آموزش و پرورش باید برنامه‌های غنی‌تری را به خصوص برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان ارائه کند.

موضوع استخدام 5 هزار مربی در آموزش و پرورش به کجا رسید؟
جذب 5 هزار مربی قرآن در آموزش و پرورش مطابق گزینش‌های موردی صورت گرفته و مورد اعتراض نمایندگان مجلس است.اولاً جذب این تعداد نفر نیرو رقم اندکی نیست و از سوی دیگر طریقه جذب نیرو بر اساس انتخاب‌ها و گزینش‌های موردی صورت می‌گیرد و براساس آزمون نیست، بنابرایناین طریقه جذب نیرو عملکرد مناسبی نخواهد بود. این عملکرد نادرست وزیر آموزش و پرورش به دلیل اینکه به صورت قانونی صورت نگرفته است، نه تنها موجب اعتراض نمایندگان مجلس، بلکه بعدها باعث نارضایتی مردم نیز خواهد شد.

از سوی دیگر نمایندگان به اجرای نظام آموزشی "3ـ3ـ6" که از ابتدای مهر امسال در مدارس اجرایی می‌شود، هم اعتراض دارند و حتی از بندهای استیضاح وزیر هم همین موضوع است.کمیسیون چه نگرانیهایی نسبت به اجرای نظام آموزشی "3ـ3ـ6" دارید؟
به طور معمول مدارس ابتدایی در روستاها و مناطق کوچک سه کلاسه و در شهرستان‌ها و شهرها و مناطق بزرگ پنج کلاسه ساخته می‌شدند و اکنون با اضافه شدن یک کلاس دیگر اعتبارات و مکانیزم و فضای مهندسی هنوز مشخص و واضح نیست و این، از دیگر نگرانی‌های اجرای این طرح است.

اجرای این طرح تا حدودی شتابزده است. محدودیت امکانات و اختیارات مجلس امکان بررسی و پیگیری دو یا سه ماهه این طرح را نمی‌دهد و تلاش اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر رفع موانع موجود است. معمولاً یک طرح آموزشی یا هر طرحی به صورت پایلوت در منطقه یا استانی در کشور اجرا می‌‌شود و اگر این طرح نیز همانند دیگر طرح‌ها به مدت یک سال در استان یا مناطق مختلف با فرهنگ، اقلیم و فضای آموزشی و حتی فضاهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی متفاوت اجرا می‌شد، پی به نواقص آن برده و در نتیجه آن طرح فراگیر یا متوقف می‌شد که متأسفانه نسبت به این طرح این عمل صورت نگرفته است.در ظاهر به نظر می‌آید که این طرح متناسب با نیاز فعلی آموزش کشور است اما در اصل نسبت به گذشته تفاوت چندانی ندارد و تا حدودی سیستم آموزشی را دچار اختلال کرده است.

فعالیت آموزش و پرورش بر سه محور فضا و امکانات، منابع انسانی و محتوای آموزشی اداره می‌شود، اختلال در ساختار آموزشی که بر پایه این سه محور تشکیل شده است تا حدودی اجرای این طرح را با نگرانی مواجه کرده است. ما به گفته وزیر بخشی از آن انجام شده است.درباره منابع انسانی که در کلاس ششم باید انجام وظیفه کنند تاکنون نیروی متخصصی برای این بخش تربیت نشده است و مثلا از یک دبیر دبیرستانی برای کلاس ششم ابتدایی دعوت به کار کردند و هیچ آموزشی هم ندیده است.بعد از پیگیریهای ما اکنون مقرر شده است با آموزش‌های ضمن خدمت به برخی نیروهای تحت پوشش آموزش و پرورش، نیروهای انسانی مورد نیاز کلاس ششم آماده شوند که امکان دارد برخی از آنها واجد شرایط لازم باشند.

از سوی دیگر مقرر شده بود به جای حذف پیش‌دانشگاهی، پیش‌دبستانی جایگزین شود که در سند تحول بنیادین آموزش، لازم التعلیم از سن 5 سال مشخص شده است اما اکنون آموزش و پرورش سن 6 سال را به عنوان لازم التعلیم می‌شناسد که نیاز به بررسی بیشتری است.دوره پیش دانشگاهی جزئی از دوره آموزشی دانشگاه است و باید به آموزش عالی واگذار شود، زمانی که دانش‌آموز دیپلم می‌گیرد به واسطه گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی کسر واحد یا دانش او حل می‌شود و این از وظایف آموزش عالی است.با جایگزین شدن دوره پیش‌دبستانی به جای دوره پیش‌دانشگاهی، یک سال زودتر به سراغ بچه‌ها رفته و خمیر مایه وجودی کودکان را در زمان بهتری به دست می‌گیریم.

کمبود منابع مالی در مدارس سبب شده تا برخی مدیران پول منابع هزینه های مصرفی را از دانش آموزان بگیرند و این خلاف قانون است.وزیر هم بارها این موضوع را تکذیب کرده،اما بسیاری از والدین با ما تماس می گیرند و این موضوع را تایید می کنند؟
بله.من هم می دانم که این کار در مدارس انجام می شود.بعد من تعجب می کنم وقتی مدارس توان پرداخت قبوض خود را ندارند چرا آقای حاجی بابایی افطار و شنا را برای مدارس اجباری می کند؟بسیاری از مدارس هنوز نتوانستند بدهی سال قبل خود را تصفیه کنند.بنابراین یکسری سومدیریتها در آموزش و پرورش وجود دارد که هدف ما هم رسیدگی به آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha