سلامت نیوز : مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال از کاهش 9.6 درصدی ازدواج و 8.8 درصدی طلاق طی ۹ماه گذشته در مقایسه بامدت مشابه سال قبل خبر داد و بنا به این آمار اولین بار است که شاهد کاهش آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

علی اکبر محزون در گفت وگو با خراسان از ثبت ۶۳۵ هزار و ۱۷ مورد ازدواج در ۹ماهه امسال خبر داد که در مقایسه با ۷۰۲ هزار و ۱۸۲ مورد ازدواج ثبت شده در ۹ماهه سال گذشته کاهش 9.6 درصدی را نشان می دهد. وی آمار طلاق های ثبت شده در ۹ماهه سال ۹۱ را نیز ۹۶هزار و ۵۰۲ مورد اعلام کرد در حالی که آمار طلاق های ثبت شده در مدت مشابه سال قبل ۱۰۴ هزار و ۹۹۲ مورد بوده است بنابراین با کاهش 8.8 درصدی طلاق در ۹ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو هستیم.

ثبت ۱۰۰ازدواج در مقابل ۱۶ طلاق در هر ساعت

این مقام مسئول، تعداد ازدواج های ثبت شده در هر شبانه روز را ۲هزار و ۴۰۰مورد اعلام کرد و گفت: به طور متوسط در هر ساعت ۱۰۰ازدواج در کشور به ثبت رسیده است. وی متوسط ثبت طلاق در هر شبانه روز را نیز ۳۹۰ مورد و در هر ساعت ۱۶ مورد اعلام کرد و افزود: استان های خراسان شمالی، زنجان و اردبیل بیشترین نرخ ازدواج در کشور را داشته  اند. وی متوسط ثبت ازدواج در کل کشور را 11.7 نفر در هر هزار نفر اعلام و تصریح کرد: متوسط ثبت ازدواج در خراسان شمالی 14.8 نفر به ازای هر هزار نفر بوده است و این شاخص در استان های زنجان و اردبیل به ترتیب 14.7 و 14.4 نفر به ازای هر هزار نفر بوده است. وی کمترین نرخ ازدواج در کشور را مربوط به استان البرز و پس از آن استان تهران دانست و گفت: در استان تهران به ازای هر هزار نفر تنها 8.6 نفر ازدواج کرده اند.

البرز، تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین نرخ طلاق

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره نرخ طلاق طی ۹ماهه امسال در استان های مختلف نیز گفت: نرخ طلاق در کل کشور 1.9 نفر به ازای هر هزار نفر بوده است که در این بین استان های البرز، تهران و خراسان رضوی بیشترین نرخ طلاق را داشته اند.

سیستان و بلوچستان دارای کمترین نرخ طلاق

نرخ طلاق در استان البرز 2.9 نفر به ازای هر هزار نفر و در استان های تهران و خراسان شمالی نیز 2.7 نفر و 2.4 نفر به ازای هر هزار نفر بوده است. محزون کمترین نرخ طلاق در کشور را مربوط به استان های سیستان و بلوچستان با 0.5 نفر به ازای هر هزار نفر، ایلام با 0.9 نفر به ازای هر هزار نفر و چهارمحال و بختیاری با 1.1 نفر به ازای هر هزار نفر دانست.

به گفته محزون در ۹ماهه امسال سن ازدواج مردان 27.1 سال و سن ازدواج خانم ها 24 سال بوده است. وی درباره سن طلاق گفت: با توجه به وقوع بیش از نیمی از طلاق ها در ۵سال اول ازدواج، سن طلاق به طور میانگین ۵سال بیشتر از سن ازدواج تعیین می شود. شایان ذکر است آمارهای ازدواج و طلاق در ۶ماه امسال حاکی از آن بود که طلاق افزایش ۶درصدی و ازدواج کاهش ۵درصدی داشته است. همچنین در سه ماه اول امسال طلاق افزایش ۴درصدی و ازدواج کاهش یک درصدی داشت اما در ۹ماه امسال شاهد کاهش ازدواج و رسیدن رقم آن به 9.6 درصد هستیم. با توجه به آمارهای سالهای اخیر در ازدواج روند کاهشی را شاهد بوده ایم اما طلاق اولین بار است که با کاهش روبه رو بوده است و علل کاهش آن در ۹ماه امسال نیاز به بررسی های کارشناسانه دارد که در گزارش های بعدی پی می گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha