سلامت نیوز :هر کسی که با سالمندان زندگی می کند لازم است بین تصورات قالبی و واقعیت های مربوط به پیری تمایز قائل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ برخی تصورات اشتباه درباره سالمندان عبارت است از:

- سالمندان تغییر نمی کنند.

- همه افراد باز نشسته افسرده می شوند.

- ازدواج مجدد برای یک سالمند شرم آور است.

- جوانان هیچ وقت چیزی را فراموش نمی کنند اما سالمندان همیشه فراموشکارند.

- سالمندان در جامعه نقشی ندارند.

- اکثر جوانان به سالمندان توجه نمی کنند.

- سالمندان همیشه برای فرزندانشان بار مالی و هیجانی دارند.

- افراد سالمند خلاق نیستند.

- اگر همسر سالمندی فوت کند ، خیلی زود خود سالمند هم می میرد.

- پیری همیشه با مشکلات جسمی و بیماری همراه است.

- سالمندان مشکلات جوانان را درک نمی کنند.

- سالمندان زیبایی خود را از دست می دهند.

- سالمندان افراد وابسته و نیازمند مراقبت هستند.

- اکثر افراد پیر تنها هستند.

- سالمندان تمایلات جنسی خود را از دست می دهند.

شما تا چه اندازه به این موارد اعتقاد دارید؟ آیا این تصورات بی پایه است؟ می توانید میزان باورخود را به هریک از این ایده ها با بیان موافق، مخالف، کمی موافق، کمی مخالف، بسیار موافق، بسیار مخالف و نظری ندارم آزمایش کنید. واقعیت این است که سالمندان می توانند یاد بگیرند و تغییر کنند. این به این معنی نیست که یادگیری و تغییر در آن ها به سرعت یادگیری و تغییر در جوان ترهاست. می توان انتظار داشت سالمندان ازنظر شناختی با تنزل هایی روبه رو شوند اما نه به این معنا که وضعیت ناامید کننده ای از نظر هوش و یادگیری داشته باشند. برای درک بهتر این قضیه به ذکر تفاوت دو نوع هوش اشاره می کنیم.

می توان انتظار داشت بخشی از هوش یا یک نوع از هوش که مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی است و به عنوان "هوش سیال" شناخته می شود دچار افت شود مثلا پردازش اطلاعات و درک روابط بین محرک ها. اما "هوش متبلور" آن جنبه از هوش است که از نظر اجتماعی قابل مشاهده و ملموس است؛ به عبارت دیگر به فرهنگ وتجربه وابسته است و گاهی از آن به عنوان پختگی هم یاد می شود؛ مانند کاربرد واژه ها، اطلاعات عمومی و استدلال منطقی. گفته می شود در سالمندی هوش سیال با تنزل روبه رو می شود اما می توان انتظار داشت هوش متبلور سالمندان نه تنها دچار افت نشود بلکه از رشد بیشتری نسبت به جوان ترها هم برخوردار باشد.

شاخص مهمی برای تشخیص وضعیت...

وضعیت سلامت جسم پیش بینی کننده قوی برای وضعیت هوشی و شناختی سالمندان است. خود باوری و همچنین فعالیت جسمی و فکری مستمر نیز در سالمندان می تواند به حفظ سرزندگی هوشی و شناختی آنان کمک کند. بدیهی است که اطرافیان سالمندان در زمینه ارائه این خود باوری نقش مهمی دارند. اعتماد به سالمندان و سپردن برخی مسئو لیت ها (مسئولیت های متناسب با سن) به آن ها می تواند راهی برای القای خود باوری در سالمندان باشد. اصولا اشتغال ذهنی و در صورت امکان فعالیت بدنی عامل مهمی در ارتقا و یا حداقل پیشگیری از افت بهداشت روانی است. می توان در محیط زندگی خود و سالمند منابع و امکاناتی را یافت که از طریق آن ها سالمند فعالیت فکری و گاه بدنی مستمر داشته باشد و از این طریق احساس ارزشمندی کند. حل کردن جدول کلمات متقاطع، یا جدول سودوکو و همچنین مطالعه کتاب و روزنامه از جمله فعالیت های فکری مناسب برای سالمندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha